O Romance de Eva Perón
Abstract
Este artigo tem por fim apresentar os níveis narrativos constantes na obra literária Santa Evita, do jornalista argentino Tomás Eloy Martínez. Desse romance, pretendo destacar a biografia aí contida, ressaltando as possíveis relações entre ser histórico, modelo biográfico e protagonista, bem como as posições ocupadas por seu autor e seu principal narrador.References
BARTHES, Roland. 1988. Novos ensaios críticos, seguidos de O grau
zero da escritura. Tradução por Heloísa de Lima Dantas. São Paulo:
Cultrix.
BOOTH, Wayne. 1991. The Rhetoric of Fiction. London: Penguin.
CHATMAN, Seymour. 1990. Defense of the Implied Author. In: —.
Coming to Terms: the Rhetoric of Narrative in Fiction and Film. London:
Cornell University Press, p. 74-89.
FOUCAULT, Michel. 1969. Quést-ce qu’un auteur?. Bulletin de la
Société Française de Philosophie, Paris, n. 3, p. 73-104, jan./sept.
FUENTES, Carlos. 1995. Santa Evita, de Tomás Eloy Martínez. La
Nación, Buenos Aires, p. 5, 27 ago.
GONZÁLES, Horacio. 1983. Evita: a militante no camarim. São
Paulo: Brasiliense. (Coleção Encanto Radical).
KANENGUISER, Martín. 1997. Uma nação exumada. Isto É, São
Paulo, n. 1435, p. 94-95, 2 abr.
LEITE, Paulo Moreira. 1997. A fada madrinha. Veja, São Paulo, p.
-123, 5 mar.
LEJEUNE, Philippe. 1991. El pacto autobiográfico. Anthropos: la
autobiografía y sus problemas teóricos: estudios e investigación
documental, Barcelona, n. 29, p. 51.
MACIEL, Maria Esther. 1998. Poéticas do artifício: Borges e
Kierkgaard. Suplemento, Belo Horizonte, n. 33, p. 3-6, jan.
MARTÍNEZ, Tomás Eloy. 1995. Santa Evita. Buenos Aires: Planeta.
______. 1996a. Santa Evita. Tradução por Sergio Molina. São Paulo:
Companhia das Letras.
MARTÍNEZ, Tomás Eloy. 1996b. El canon argentino. La Nación,
Cuaderno “Cultura”, Buenos Aires, p. 1, 10 nov.
______. 1997. In: Kanenguiser, Martín. 1997. Uma nação exumada.
ISTOÉ, São Paulo, n. 1435, p. 95, 2 abr.
NAVARRO, Mariza. 1994-1997. Evita. 2. ed. rev. aum. Buenos Aires:
Planeta.
NEHAMAS, Alexander. 1986. What an Author Is. Journal of
Philosophy, New York, n.11, p. 685-691.
ORTIZ, Alicia Dujovne. 1995. Eva Perón: la biografía. Buenos Aires:
Aguilar.
PAREYRA, Enrique Pavón (Org.). 1985. Evita: la mujer del siglo.
Buenos Aires: Zupa. 2t.
PIGLIA, Ricardo. 1994. O laboratório do escritor. Tradução por Josely
Vianna Baptista. São Paulo: Iluminuras.
POSADAS, Claudia. 1997. Tomás Eloy Martínez: el novelista, un
embalsamador del tiempo. Cultura, Buenos Aires, n. 2319, p. 1-6, nov.
SANTA EVITA é novidade no ranking. 1996. Folha de São Paulo,
Caderno Mais!, São Paulo, p. 12, 27 out.
SCLIAR, Moacyr. 1996. O martírio de santa Evita. Folha de São
Paulo, Caderno mais!, São Paulo, p. 10, 8 set.
SIMS, Calvin. 1996. New book about Eva Perón. New York Times,
New York, p. [?], dec. 13.
VARGAS LLOSA, Mario. 1996. Santa Evita de Tomás Eloy Martínez:
los placeres de la necrofilia. La Nación, “Cuaderno “Cultura”, Buenos
Aires, p. 1, 28 ene.
WIÑAZKI, Miguel. 1995. Santa Evita: la última novela de Tomás
Eloy Martínez. Noticias, Buenos Aires, p. 3-4, 16 jul.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2006 André Luis Mitidieri-Pereira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.