Discurso religioso, o corpo e o ciúme em Dom Casmurro
Abstract
O objetivo deste trabalho é verificar em que medida a representação do corpo construída pelo discurso narrativo em Dom Casmurro, de Machado de Assis, contribui para tornar justificável o ciúme do personagem masculino protagonista desta obra. A voz responsável pelas representações do corpo feitas nessa narrativa é afinada com o discurso religioso cristão. Para melhor entender essa afinidade, faremos um breve passeio pelos aspectos implicados nesse olhar (discurso) religioso sobre o corpo, bem como utilizaremos conceitos (Almeida, 2001) que expliquem o funcionamento desse tipo de discurso.References
ALMEIDA, Eliana. 2001. Discurso religioso: um espaço simbólico
entre o céu e a terra. In: DI RENZO, Ana Maria, et alii. Campinas:
Pontes.
ALTHUSSER, Louis. 1998. Aparelhos ideológicos do estado. 7.ed. Rio
de Janeiro: Edições Graal.
ASSIS, Machado. 1979. Dom Casmurro. 9.ed. São Paulo: Ática.
BÍBLIA SAGRADA. 1980. 29.ed. São Paulo: Ave Maria.
CALDWELL, Helen. 2002. O Otelo brasileiro de Machado de Assis:
um estudo de Dom Casmurro. São Paulo: Ateliê Editorial.
CATONNÉ, Jean-Philippe. 2001. A sexualidade, ontem e hoje. 2.ed.
São Paulo: Cortez.
DELEUZE, Gilles, GUATTARI, Félix. 1996. Mil Platôs — capitalismo
e esquizofrenia. Vol. 3. Rio de Janeiro: Ed. 34.
FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. 1986. Novo dicionário da
língua portuguesa. 2ª.ed.rev.aum. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.
FOUCAULT, Michel. 1999. História da sexualidade 3: o cuidado de
si. Rio de Janeiro: Edições Graal.
______. Microfísica do Poder. 2002. 17.ed. Rio de Janeiro: Edições
Graal.
LE GOFF, Jacques. A rejeição do prazer. In: DUBY, Georges (org.).
Amor e sexualidade no Ocidente. Lisboa: Terramar, [2001]. Coleção
Pequena História.
ORLANDI, Eni (org.). 1996. O discurso religioso. In: — A linguagem
e seu funcionamento. 4.ed. Campina: Pontes.
PAVIS, Patrice. 1999. Dicionário de teatro. São Paulo: Perspectiva.
PLATÃO. Fedro. 2003. São Paulo: Martin Claret.
SANTIAGO, Silviano. 1978. Uma literatura nos trópicos: ensaios
sobre dependência cultural. São Paulo: Perspectiva.
SCHMITT-PANTEL, Pauline. A criação da mulher: um ardil para a
história das mulheres. In: MATOS, Maria Izilda S.; SOIHET, Rachel
(org.). 2003. O corpo feminino em debate. São Paulo: Unesp.
TUCHERMAN, Ieda. 1999. Breve história do corpo e de seus
monstros. Lisboa: Veja, Passagens.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2006 Roberta Ramos Marques

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.