Desventuras e venturas de Suassuna em Portugal
DOI:
https://doi.org/10.51359/2175-294x.2017.230102Abstract
Ariano Suassuna tornou-se conhecido em Portugal através das encenações de sua obra. O Auto da Compadecida foi a primeira, e a que mais polémica acarretou. Mas O Santo e a Porca, bem como A Inconveniência de Ter Coragem também foram apresentadas. Lisboa, Caldas da Rainha, São Pedro do Sul, Coimbra, Ílhavo, São Miguel (Açores) foram palco das encenações feitas por profissionais e amadores, brasileiros e portugueses. A partir da crítica colhida em jornais e na censura feita aos textos compulsados na Torre do Tombo, mostrar-se-á houve proibições e sucessos, durante o Estado Novo e depois do 25 de abril.
References
A VOZ DE RIBEIRADIO. Ribeiradio,1 de março de 1972.
BARATA, José Oliveira. Máscaras da Utopia. história do Teatro Universitário em Portugal. 1938-74. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian. Serviço de Educação e Bolsas, 2009.
DIÁRIO DA MANHÃ. Lisboa, 15/10/1959.
DIÁRIO DA MANHÃ. Lisboa, 19/10/1959.
DIÁRIO DE NOTÍCIAS. Rio de Janeiro, 23/10/1959.
GAZETA DAS CALDAS. Caldas da Rainha, 17/7/1962.
GAZETA DAS CALDAS. Caldas da Rainha, 25/7/1962.
GAZETA DAS CALDAS. Caldas da Rainha, 7/8/1962.
GAZETA DAS CALDAS. Caldas da Rainha, 9/10/1962.
GAZETA DAS CALDAS. Caldas da Rainha, 16/10/1962.
GRALHEIRO, Jaime. “Teatro popular nas Beiras”. A Aldraba, 21 de abril de 2014. Disponível em http://aldrabaassociacao.blogspot.pt/2014/04/teatro-popular-nasbeiras.html?showComment=1398166250531&m=1#c2488700421833515527 . Consultado em 25/7/2017
MASCARENHAS, Domingos & LIMA, Luís de. Mestre Gil. Lisboa, 1967 (datilografado)
NOVIDADES. Lisboa, 22/10/1959.
O SÉCULO. Lisboa,1/10/1962.
OSCAR, Henrique. (sem título)In: Ariano Suassuna. Auto da Compadecida.Rio de Janeiro, Livraria AgirEditora, 1957, p. 9-15
PÚBLICO.“Oito peças para uma vida”. Entrevista de Ruy de Carvalho a Adelino Gomes, 17/7/2007.
SUASSUNA, Ariano. Auto da Compadecida. Rio de Janeiro, Livraria AgirEditora, 1957.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Maria Aparecida Ribeiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.