Um Éden nos trópicos: as projeções do paraíso em um móvel colonial
DOI:
https://doi.org/10.51359/2175-294x.2019.240511Keywords:
ark, edenic motifs, pathosformel.Abstract
This work proposes the iconographic analize of ancient ark presents on Franciscan convent at Olinda. We investigate the significations of the images in the forniture, for the eighteenth century public. In the course of this exam, these figures are associated with the america’s paradisiac vision, a popular theme during the early centuries of colonization. Posteriorly, we presents the pathosformel’s definition created by Aby Warburg. This concept presupposes who the cinetic’s configuration of an image contains a expressive value. Therefore, we understand the profusion of tropical’s elements images on the ark like the representation of american eden on trance, accentuating the heavenly contente of the new world.References
AGAMBEN, Giorgio. Aby Warburg e a ciência sem nome. IN: AGAMBEN, Giorgio. A potência do pensamento: ensaios e conferências. Tradução: António Guerreiro. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
AGAMBEN, Giorgio. O tempo que resta: um comentário à Carta aos Romanos. Tradução: Davi Pessoa. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
ÁVILA, Affonso. O elemento lúdico nas formas de expressão do Barroco. IN: ÁVILA et al. Barroco 02. Belo Horizonte: Imprensa da Universidade Federal de Minas Gerais, 1970.
BENJAMIN, Walter. O anjo da história. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.
CARVALHO, Anna Maria F. Monteiro de. O complexo construtivo franciscano de Olinda no Brasil Colonial: Aspectos sócio urbanos, arquitetônicos e artísticos. IN: Os Franciscanos no mundo português III: o legado franciscano. Porto: CEPESE, 2013.
CASSIRER, Ernst. Ensaio sobre o Homem: introdução a uma filosofia da cultura humana. Tradução: Tomás Rosa Bueno. 2. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2016.
COSTA, Rafael Ferreira. A sacristia do convento de São Francisco de Olinda. 2017. Dissertação (Mestrado em História da arte Portuguesa) – Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Universidade do Porto, Porto, 2017.
DIDI-HUBERMAN, George. Ante el tiempo: Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Traducción: Oscar Antonio Oviedo Funes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2006.
ELIADE, Mircea. Mito e realidade. Tradução: Pola Civelli. 6. ed. São Paulo: Perspectiva, 2016.
HOLANDA, Sérgio Buarque de. Visão do Paraíso: os motivos edênicos no descobrimento e colonização do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
HOMERO. Ilíada. Tradução: Frederico Lourenço. São Paulo: Penguin Classics Companhia das letras, 2013.
ROSÁRIO, António do. Frutas do Brasil numa nova e ascetica Monarchia. Lisboa: Officina de Antonio Pedrozo Galrão, 1702.
SOUZA, Laura de Mello e. O Diabo e a Terra de Santa Cruz: feitiçaria e religiosidade popular no Brasil colonial. São Paulo: Companhia das letras, 2005.
VASCONCELLOS, Simão de. Noticias curiosas e necessárias das cousas do Brasil. Lisboa: Officina de Joam da Costa, 1668.
VIEIRA, Antonio. Sermões. Organização e introdução: Alcir Pécora. São Paulo: Hedra, 2014.
WARBURG, Aby. Atlas Mnemosyne. Madrid: Ediciones Akal, 2010.
WARBURG, Aby. Histórias de fantasmas para gente grande: escritos, esboços e conferências. Tradução: Lenin Bicudo Bárbara. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Lourival da Silva Burlamaqui Neto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.