O percurso dos heróis em Vidas secas, de Graciliano Ramos, e O menino e o mundo, de Alê Abreu: prenúncio e confirmação da crise civilizatória
DOI:
https://doi.org/10.51359/2175-294x.2019.240561Keywords:
o percurso dos heróis, crise civilizatória, O menino e o mundo, Vidas secas.Abstract
This work aims to comprehend how the course traced by the heroes in thenovel Barren Lives (1938), by Graciliano Ramos, and on the animation movie Boy and the World (2013), directed by Alê Abreu, leads, in according to the adopted perspective in this research, the first of them to announce the crisis of civilization in the modernity, confirmed by the second one. At first, this study examines how these two texts expose the mechanisms of domination and oppression and the problems caused by its same mechanisms in a capitalist “order”. In addition, the processes of hegemony of the economic powers in relation to the peripheral countries are also questioned, although this occurs only in the cinematographic work.References
BANDEIRA, Manuel. Estrela da vida inteira. 20. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1993.
BARROS, Manoel de. O livro das ignorãças. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2016.
BASTOS, Hermenegildo. Inferno, alpercata: trabalho e liberdade em Vidas secas. In: RAMOS, Graciliano. Vidas secas. 111. ed. Rio de Janeiro: Record, 2009. p. 129-138.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Tradução de Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
BOSI, Alfredo. Céu, inferno. In: BOSI, Alfredo. Céu, inferno: ensaios de crítica literária e ideológica. 2. ed. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2003. p. 19-50.
BOSI, Alfredo. Graciliano Ramos. In: BOSI, Alfredo. História concisa da literatura brasileira. 43. ed. São Paulo: Cultrix, 2000. p. 400-405.
CAIXETA, Ana Paula de Aquino; OLIVEIRA, Thais Rodrigues. Construindo mundos com o som: uma análise da construção sonora no filme O menino e o mundo. In: CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO NA REGIÃO CENTRO-OESTE, 17., 2015, Campo Grande. Anais eletrônicos… Campo Grande: UFMS, 2015. p. 1-10. Disponível em: <http://www.portalintercom.org.br/anais/centrooeste2015/resumos/R46-0540-1.pdf>. Acesso em: 23 ago. 2018.
CANDIDO, Antonio. Cinquenta anos de Vidas secas. In: CANDIDO, Antonio. Ficção e confissão: ensaios sobre Graciliano Ramos. 4. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2012. p. 141-149.
CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos: (mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números). Tradução de Vera da Costa e Silva et al. 29. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2016.
CHKLOVSKI, Viktor. A arte como procedimento. In: EIKHENBAUM, Boris et al. Teoria da literatura: formalistas russos. Tradução de Ana Mariza Ribeiro et al. Porto Alegre: Globo, 1976. p. 39-56.
MARINHO, Maria Celina Novaes. A imagem da linguagem na obra de Graciliano Ramos: uma análise da heterogeneidade discursiva nos romances Angústia e Vidas secas. 2. ed. São Paulo: Humanitas, 2010.
MARTIN, Marcel. A linguagem cinematográfica. Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Brasiliense, 2003.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto do partido comunista. Tradução de Sergio Tellaroli. São Paulo: Penguin Classics/Companhia das Letras, 2012.
MOTTA, Sérgio Vicente. Graciliano Ramos: a reinvenção do real (os sete círculos do inferno: a construção de Vidas secas). In: MOTTA, Sérgio Vicente. O engenho da narrativa e sua árvore genealógica: das origens a Graciliano Ramos e Guimarães Rosa. São Paulo: Editora UNESP, 2006. p. 355-423.
O MENINO e o mundo. Direção: Alê Abreu. Produção: Tita Tesller e Fernanda Carvalho. Intérpretes: Vinicius Garcia; Felipe Zilse; Alê Abreu; Lu Horta; Marco Aurélio Campos; Cassius Romero; Nestor Chiesse; Alfredo Rollo; Patricia Pichamone; Melissa Garcia. Roteiro: Alê Abreu. Música: Ruben Feffer e Gustavo Kurlat. Brasil: Filme de Papel, 2014. 1 DVD (80 min), widescreen, color. Produzido por Sonopress Rimo Indústria e Comércio Fonográfica.
PIETROFORTE, Antonio Vicente. Semiótica visual: os percursos do olhar. São Paulo: Contexto, 2004.
PONTOCOM. ENTREVISTAS. Alê Abreu. Disponível em: <http://revistapontocom.org.br/entrevistas/ale-abreu>. Acesso em: 23 ago. 2018.
PRECIOSO, Adriana Lins. Confluências dos anos 30: um encontro estético. In: PRECIOSO, Adriana Lins. Tradição e reinvenção: as convergências em I nostri antenati de Italo Calvino e Primeiras estórias de João Guimarães Rosa. 2009. 280 f. Tese (Doutorado em Letras)—Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São José do Rio Preto, 2009. p. 14-34. Disponível em: <https://repositorio.unesp.br/handle/11449/106344>. Acesso em: 23 ago. 2018.
PROPP, Vladimir. Funções das personagens. In: PROPP, Vladimir. Morfologia do conto. Tradução de Jaime Ferreira e Vítor Oliveira. 2. ed. Lisboa: Vega, 1983. p. 65-110.
RAMOS, Graciliano. Vidas secas. 111. ed. Rio de Janeiro: Record, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Bruno Borguetti Lara, Adriana Lins Precioso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Revista Investigações agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.