Working in transformation: from cowowrking to home office the new ways of operation in front of the pandemic

Authors

  • Márcia Regina Almeida UNIVERSIDADE REGIONAL DO NOROESTE DO ESTADO DO RS
  • Lurdes Marlene Seide Froemming UNIJUI
  • Simone Beatriz Nunes Ceretta IF Farroupilha

DOI:

https://doi.org/10.51359/2317-0115.2020.247008

Keywords:

coworking, tele-work, retail, COVID-19

Abstract

The present article, first proposed to understand a new way of working in retail environments. The researched environment is called Coffe Shop, used as a leisure point, meetings and also for business meetings. The attributes highlighted by the interviewees configured the space as coworking, with a technological struc-ture and a collaborative bias for the configuration of new ideas. The abrupt transformations that came with the pandemic, starting in March 2020, changed the ways of working for many professionals, it is not known whether they will be momentary or not, but there was the possibility of expanding the research in the current context with COVID- 19. From coworking to home office, many people had to take new ways to carry out their activities, so the research also broadened its scope and pointed out some problems and benefits of tele-work, such as the possibility of achieving social distancing, but also the difficulty of reconciling the domestic routine with the company’s activities.

Author Biography

Márcia Regina Almeida, UNIVERSIDADE REGIONAL DO NOROESTE DO ESTADO DO RS

Professora de Publicidade e Propagandal do Departamento de Administração, Comunicação, Economia da UNIJUÍ

References

ALMEIDA, Márcia; CERETTA, Simone; FROEMMING, Lurdes. Trabalhando em Home Office.Disponível em: https://www.linkedin.com/posts/marciaalmeidaexperience_pensemarketing-homeoffice-trabalhoremoto-activity-6681266948233273344-ViH5 Acesso em: 29/06/2020.

ANDRICH, Mara. Compartilhar ou não compartilhar: eis a questão. Revista Brasileira de Administração. Ed. 116. Jan/Fev de 2017.

BERKOWITZ, Eric N.; KERIN, Roger A.; HARTLEY, Steven W.; RUDELIUS, William.Marketing. v. 2. Rio de Janeiro: LTC, 2003.

BLESSA, Regina. Merchandising no ponto-de-venda. São Paulo: Atlas, 2005.

BOUNCKE, Ricarda B., REUSCHL, Andreas J., CWS – spaces: how a phenomenon of the sharing economy builds a novel trend for workplace and for entrepreneuship. Management Science.22sep.2016.Disponívelem: https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11846-016-0215-y. Acesso em 20/04/2018.

BUENO, Ricardo. O café e o Iluminismo. In: BUENO, Ricardo. A história da economia brasileira: dos cafezais nasce um novo Brasil. Porto Alegre: Quatro Projetos, 2011.

BURKE, Peter; BRIGGS, Asa. Uma história social da mídia: de Gutenberg à internet. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

BROWN, Julie. Curating the “Third Place”? CWS and the matiation of creativity. Geoforum, n. 82, p. 112-126. 11 abr. 2017. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0016718517300866?via%3Dihub. Acesso em: 12/04/2018.

CAMPOS, J. G. C.; TEIXEIRA, C. S.; SCHMIT, A. (2013). Coworking Spaces: Concepts,Types and Features. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/282701860 Coworking Spaces Concepts Types and Features>. Acesso em: 14/07/2017.

COBRA, Marcos; BREZZO, Roberto. O novo marketing. São Paulo: Elsevier, 2010.

DaMATTA, Roberto. O que faz o Brasil. Rio de Janeiro: Editora Rocco, 1986.

FEIJÓ, Bruno Vieira. O mapa do coworking no Brasil. Pequenas empresas grande negócios. nº 342. Julho, 2017.

FOST, D. (2008). Coworking: a cooperative for the modern age. The New York Times, São Francisco, 21 de fevereiro de 2008.

GANDINI, A. The rise of coworking spaces: A literature review. Ephemera, v. 15, n. 1, p. 193–205, 2015.

KWIATKOWSKI, Angel; BUCZYNSKI, Beth. Coworking: How freelancers escape the coffee shop office, 2011

LEFORESTIER, A. (2009). The coworking space concept. CINE Term Project. Indian Institute of Management (IIMAHD). Ahmedabad.

MORGADO, Maurício Gerbaudo; GONÇALVES, Marcelo Neves. Varejo: administração de empresas comerciais. São Paulo: Editora SENAC, 1999.

MORISET, B. (2013). Building new places of the creative economy. The rise of coworking spaces. Recuperado em 26 de agosto de 2015 em https://hal-univ lyon3.archivesouvertes. fr/halshs-00914075/document.

PARENTE, Juracy. Varejo no Brasil: gestão estratégica. São Paulo: Atlas, 2000.

PINE II, Joseph; GILMORE, James. O espetáculo dos negócios: desperte emoções que seduzam os clientes, sensações intensas determinam o valor de produtos e serviços. Rio de Janeiro: campus, 1999.

RAMUSKI, Carmen Lidia; CARLOMAGNO Isabella Cappucci . Coworking no Varejo: um estudo de caso no comércio alimentício. CLAV – 11º Congresso Latino-Americano de Varejo 2017.Out., São Paulo, 2017. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ocs/index.php/clav/clav2017/paper/viewPaper/6136. Acesso em: 29/05/2018.

SALLES FILHO, S. L. M.; MELLO, D L.; BONACELLI, M. B. M. (1999). Reorganização institucional como um processo de modernização das relações entre os agentes de inovação. In: Gomes, M. F. M., & Costa, F. A. (orgs.). (Des) Equilíbrio Econômico e Agronegócio. Viçosa.

SEBRAE. Co-working é uma boa prática para os pequenos negócios. 2015. Disponível em:http://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/artigos/co-working-e-uma-boa-pratica-para-os-p equenos negócios. Acesso em: 28 mai. 2016.

SOLOMON, Michael R. O comportamento do consumidor: comprando, possuindo e sendo. Porto Alegre : Bookman, 2011.

VERGARA, Sylvia C. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. São Paulo: Atlas, 2010.

ZAMBERLAN, Luciano; SPAREMBERG, Ariosto (Org.). Gestão de varejo: estratégias e comportamento do consumidor. Ijuí: Unijuí, 2009.

Published

2020-08-06