How to avoid message overload in chat sessions?A proposal based on face to face conversation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2317-0115.2021.252704

Keywords:

chat in education, message overload, turn-taking

Abstract

In this paper, we present howto resolve message overload in chat systems conversations.   To   address   this   problem,based   on   Design   Science   Research Methodology,wehavedeveloped  a  conversation  protocol (CP) based  on  control  of messages publishing. This protocol led to development of TurnChat chat system. In an exploratory   approach,   those   artifacts   were   evaluated,   both   quantitatively   and qualitatively,  in  sessions  oneducational task.  Those  sessions  were  performed  by  one pilot   study   and two   case   studies,   which   provide information   to   perform   little improvements on system and protocol that results in three versions of TurnChat. From the empirical data we collected, we conclude that the CP eliminated message overload and also caused other effects (not onlydesirables) on the participant’s behavior.

References

ABED – ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA. Censo ead.br: relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil 2018. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2019. Disponível em: http://abed.org.br/arquivos/CENSO_DIGITAL_EAD_2018_PORTUGUES.pdf

ANTONIO, N. et al. Metodologia de Pesquisa-Estudo de Caso Interpretativo em Sistemas de Informação. Sociedade Brasileira de Computação, 2019.

CALVÃO, L.; PIMENTEL, M.; FUKS, H. Do email ao Facebook: Uma perspectiva evolucionista sobre os meios de conversação da internet. Rio de Janeiro, UNIRIO, 2014.

CASTRO, L.; PANTOJA, L.; PAIXÃO, G. Diretrizes de Boas Práticas de Condução e Avaliação do Chat Educacional/Good Practices Guidelines for Conduction and Assessment of Educational Chat Rooms. Revista EducaOnline, v. 10, n. 2, p. 88-103, 2016.

CHARMAZ, K. Constructing grounded theory: A practical guide through qualitative analysis. sage, 2006.

GARCIA, A.; JACOBS, J. The interactional organization of computer mediated communication in the college classroom. Qualitative Sociology, v. 21, n. 3, p. 299-317, 1998. Disponível em: https://doi.org/10.1023/A:1022146620473

GARCIA, A.; JACOBS, J. The eyes of the beholder: Understanding the turn-taking system in quasi-synchronous computer-mediated communication. Research on language and social interaction, v. 32, n. 4, p. 337-367, 1999. Disponível em: https://doi.org/10.1207/S15327973rls3204_2

HERRING, S.C. Computer-mediated communication: Linguistic, social, and cross-cultural perspectives. John Benjamins Publishing, 1996.

INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, Censo da educação superior: resumos técnicos. 2017. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_da_educacao_superior_2019.pdf

KOCK, N. The psychobiological model: Towards a new theory of computer-mediated communication based on Darwinian evolution. Organization science, v. 15, n. 3, p. 327-348, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1287/orsc.1040.0071

MARCUSCHI, L. Análise da conversação. 5 ed. São Paulo, Ática, 2001.

MEZINI, F. Lê uma mensagem de cada vez, com garantia da posição do turno: uma abordagem para tentar evitar a sobrecarga de mensagens em sistemas de bate-papo, UNIRIO, 2020.

PIMENTEL, M. RUP-3C-Groupware: um processo de desenvolvimento de groupware baseado no Modelo 3C de Colaboração. Proceedings of the III Simpósio Brasileiro de Sistemas de Informação. Curitiba, PR, 2006.

PIMENTEL, M.; FILIPPO, D.; SANTOS, T.M. Design Science Research: pesquisa científica atrelada ao design de artefatos. RE@D-Revista de Educação a Distância e eLearning, v. 3, n. 1, p. 37-61, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.34627/re@d_le@d.v3i1.203

PIMENTEL, Mariano; ARAUJO, Renata. FiqueEmCasa, mas se mantenha ensinando-aprendendo: algumas questões educacionais em tempos de pandemia. SBC Horizontes, 2020. Disponível em http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2020/03/fiqueemcasa

SACKS, H; SCHEGLOFF, E. A.; JEFFERSON, G. A simplest systematics for the organization of turn taking for conversation. In: Studies in the organization of conversational interaction. New York, Academic Press, p. 7-55, 1978. Disponível em: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-623550-0.50008-2

RECUERO, R. A conversação em rede: comunicação mediada pelo computador e redes sociais na internet. 1 ed. Porto Alegre, Sulina, 2012.

ROCHA, E; PIMENTEL, M; DINIZ, M; SANTORO, F. Design Science Research para o Desenvolvimento de um Modelo da Participação em Bate-papo. iSys - Revista Brasileira de Sistemas de Informação, 8(1), 18-41, 2015. Disponível em: http://seer.unirio.br/isys/article/view/4342

SANTOS, E. Educação online para além da EAD: um fenômeno da cibercultura. SILVA, Marco et. al (org.). Educação online: cenário, formação e questões didático-metodológicos. Rio de Janeiro: wak, p. 29-48, 2010. Disponível em: https://www.educacion.udc.es/grupos/gipdae/documentos/congreso/Xcongreso/pdfs/t12/t12c427.pdf

SMITH, M.; CADIZ, J.J.; BURKHALTER, B. Conversation trees and threaded chats. In: Proceedings of the 2000 ACM conference on Computer supported cooperative work. ACM, p. 97-105, 2000. Disponível em: https://doi.org/10.1145/358916.358980

WIERINGA, R. J. Design science methodology for information systems and software engineering. Berlim, Springer, 2010.

YIN, R K. (2015). Estudo de Caso: Planejamento e Métodos. 5 ed. Porto Alegre, Bookman, 2015.

Published

2021-12-23