ChatGPT: ally or enemy for education?

Authors

  • Ingrid Nunes FICR
  • Mayrton Queiroz FICR
  • Sidney Cunha

DOI:

https://doi.org/10.51359/2317-0115.2024.262636

Keywords:

education, ChatGPT, artificial intelligence, learning, teaching

Abstract

Faced with the most diverse debates regarding the use of Artificial Intelligence, comes the debate about the GPT Chat, especially when used during education. Whether students using the tool or teachers, every context has pros and cons. Methodologies involving teaching and learning have already been elaborated, debated and applied for decades, but with the advancement of technology as it happens in the 21st century, innovative forms of didactics need to be debated. For this reason, this article aims to evaluate possible positive and negative contributions regarding the use of GPT Chat in education. The research methodology was a bibliographic review using the Google Scholar platform as a base, where 5 articles were found, all from the year 2023, addressing the topic. Among the information extracted from the articles, several points were found regarding the use of the tool by teachers and students. It was concluded that the tool can be used in academia. Therefore, it is possible to highlight that the tool can be used in academia, if there is awareness and moderation, as it is still unknown what consequences may arise over time.

References

AOUN, J. E. Robot-proof: higher education in the age of artificial intelligence Cambridge, MA: MIT Press. 2017.

CORDEIRO, K. M. D. A. O Impacto da Pandemia na Educação: A Utilização da Tecnologia como Ferramenta de Ensino. 2020.

DE OLIVEIRA, I. A. Paulo Freire: gênese da educação intercultural no Brasil. Editora CRV. 2023.

FERREIRA RC, GARCIA GH, Brasil DR. O surgimento do Chat GPT e a insegurança sobre o futuro dos trabalhos acadêmicos. Cadernos de Dereito Actual. V.16(21):130-43. 2023

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Editora Paz e Terra. 2014.

GUIMARÃES, U.A., BRANDÃO, C.A., DAITX, M.A., DE ARRUDA DUTRA, A.F.G. and LOPES, V.R.B., 2023. As mídias digitais no campo educacional: um olhar pelas aplicações do chat GPT na educação. Revista Científica Multidisciplinar. V 4(7), pp. e473556-e473556.

HAMEED, B. M. Z., DHAVILESWARAPU, S., LOHIYA, A. V., RAZA, S. Z., KARIMI, H., KHANUJA, H. S., SHETTY, D. K., SOMANI, B. K. Artificial Intelligence and Its Impact on Urological Diseases and Management: A Comprehensive Review of the Literature. Journal of Clinical Medicine. 10(9). 2021.

MARTINS, M. R. Educação e tecnologia: a crise da inteligência. Educação UFSM, 44 2019.

PINHEIRO, P. P. Proteção de dados pessoais: Comentários à lei n. 13.709/2018-lgpd. São Paulo: Saraiva. 2020.

RIBEIRO, A. E. Educação e tecnologias digitais na pandemia: ciclos da precariedade. Cadernos de Linguística, 2(1), e270-e270. 2021.

SANT, F.P., SANT, I.P. CAMARGO SANT, C. Uma utilização do Chat GPT no ensino. Com a Palavra, o Professor. 8(20), pp.74-86. 2023.

SANTANA, C. L., SALES, K. M. B. Aula em Casa: Educação, Tecnologias Digitais e Pandemia COVID-19. Educação, 10(1), 75-92. 2020.

SOARES, M. Impacto do Chat GPT na sociedade. The Trends Hub 26 (3) Jun. 2023.

SOUZA, L.B.P., JOERKE, G.A.O., MIGUEL, Y., MACEDO, R.F.V., OLIVEIRA, A.D.P.J., DI SANTO, M.S., GOMES, C.A., GOMES, S.C.V., ALBERTI, R. DA PAZ, J.F., Inteligência Artificial Na Educação: Rumo A Uma Aprendizagem Personalizada. 2023.

Published

2024-12-19