Knowledge management in complex public organizations: a case study at UFRPE
DOI:
https://doi.org/10.51359/2317-0115.2019.244994Keywords:
knowledge management, universities, maturity levelAbstract
Knowledge is the great purpose of a university and knowledge management (KM) encompasses the creation, identification, integration, retrieval, sharing and use of knowledge within an organization. Given the complexity of the Brazilian universities, we sought to investigate the level of maturity in KM at UFRPE, by pro-fessional profile. The study is characterized as descriptive and quantitative. Batista’s model for public institutions was used, with adaptations to the institutional reality. The analysis of 245 questionnaires answered classified the university in the KM Initiation Level. The perceptions are different according to the profile analyzed, but all point in the sense that it is necessary to advance a lot in KM. Study limitations and indications for future studies are also presented.
References
APO. Productivity in higher education. Research insights for universities and governments in Asia. Tóquio: Asian Productivity Organization, 2017.
APO. Knowledge management tools and techniques manual. Tóquio: Asian Productivity Organization, 2010.
APO. Knowledge management: facilitator ́s guide. 2009. Disponível em: <http://www.apo-tokyo.org/00e-books/ IS-39_APO-KM-FG.htm> Acesso em: 9 set. 2018.
BATISTA, F. F.; RECH, A. R.; GOMES, C. A.; SANTOS, D. L. N.; ANDRADE, E. C. S.; MALLMANN, M. L.; FERREIRA, R. M. P. M.; COSTA, V. S. Casos reais de implantação do modelo de gestão do conhecimento para a administração pública brasileira. Texto para Discussão IPEA. 2014.
BATISTA, F. F. Modelo de gestão do conhecimento para a administração pública brasileira: como implementar a gestão do conhecimento para produzir resultados em benefício do cidadão. Brasília: IPEA, 2012.
BECERRA-FERNANDEZ, I.; LEIDNER, D. E. Knowledge management: An evolutionary view. ME Sharpe, 2008.
CARVALHO, H. G.; PIMENTA, R. B.; PENTEADO, R. S. Gestão do conhecimento nas organizações. Curitiba: Aymará Educação, 2012. 12-14.
CHOUIKHA, M. Organizational design for knowledge management. John Wiley & Sons, p. 76-124, 2016.
DAVENPORT, T. H.; PRUSAK, L. Conhecimento empresarial: como as empresas gerenciam seu capital intelectual. Rio de Janeiro: Elsevier, 2003, 14ª reimpressão. 1-8
DRUCKER, P., F. O melhor de Peter Drucker: obra completa. São Paulo: Nobel, 2002. 1-10.
EID, M. I. M.; AL-JABRI, I. M. Social networking, knowledge sharing, and student learning: The case of university students. Computers & Education, v. 99, p. 14-27, 2016.
GONÇALO, C. R; JUNGES, F. M.; BORGES, M. de L. Avaliação da gestão do conhecimento: modelos de mensuração. Anais... Anais do XXX Encontro Nacional de Engenharia de Produção - Maturidade e desafios da Engenharia de Produção: competitividade das empresas, condições de trabalho, meio ambiente. 2010, São Carlos. São Carlos: ENEGEP, 2010, p. 1-15.
HANDZIC, M. Knowledge management: Through the technology glass. Singapore: World Scientific Publishing, 2004.
NONAKA I., TAKEUCHI, H. Criação de conhecimento na empresa. Rio de Janeiro: Elsevier, 1997.
MEYER JR, V. A prática da administração universitária: contribuições para a teoria. Revista Universidade em Debate, v. 2, n. 1, p. 12-26, 2014.
MORIN, E.; LE MOIGNE, J. L. A inteligência da complexidade. São Paulo: Editora Petrópolis, 2000.
NOGUEIRA, M. A. Organizações complexas e sociedade da informação: o” sofrimento” como metáfora organizacional. Revista Organizações & Sociedade, v. 10, n. 28, p. 145-162, 2003.
SANTIAGO Jr.; SÁTIRO R. J. Gestão do conhecimento. São Paulo: Novatec Editora, p. 21-25, 2004.
SANTOS, A. R. (Org). Gestão do conhecimento: uma experiência para o sucesso empresarial. Curitiba: Champagnat, 2001.
SANTOS. S. A.; LEITE. N. P; FERRARESI, A. A. Gestão do Conhecimento: institucionalização e práticas nas empresas e instituições. 1. ed. Maringá: Unicorpore, 2007.
SERPRO. Quem Somos. Disponível em: http://www.serpro.gov.br/menu/quem-somos/. Acesso em: 11 jan. 2019.
SERVA, M.; DIAS, T.; ALPERSTEDT, G. D. Paradigma da complexidade e teoria das organizações: uma reflexão epistemológica. RAE - Revista de Administração de Empresas, v. 50, n. 3, p. 276-287, 2010.
SILVA, S., L. Gestão do conhecimento: uma revisão crítica orientada pela abordagem da criação do conhecimento. Revista Ciência da Informação, Brasília, v. 33, p. 143-151, maio/agosto. 2004.
SHAPIRO, C; VARIAN, H. R. A economia da informação: como os princípios econômicos se aplicam a era da internet. Rio de Janeiro: Elsevier, 2003.
STRAUHS, F. R.; PIETROVSKI, E. F.; SANTOS, G. D.; CARVALHO, H. D.; PIMENTA, R. B.; PENTEADO, R. S. Gestão do conhecimento nas organizações. Curitiba : Aymará Educação, 2012.
SHARIMLLAH DEVI, R.; CHONG, S. C.; LIN, B. Organizational culture and KM practices from the perspective of institutions of higher learning. International Journal of Management in Education, v. 1, n. 1/2, p. 57-79, 2007.
SVEIBY, K. E. A nova riqueza das organizações. Rio de Janeiro: Campus, 1998.
TEIXEIRA, F.; GUERRA, O. Redes de aprendizado em sistemas complexos de produção. RAE - Revista de Administração de Empresas, v. 42, n. 4, p. 1-13, 2002.
TRAGTENBERG, M. A escola como organização complexa. Revista Educação & Sociedade, v. 39, n. 142, 2018.
TODERICIU, Ramona; ŞERBAN, Anca. Intellectual Capital and its relationship with universities. Procedia Economics and Finance, v. 27, p. 713-717, 2015.
TURBAN, E. RAINER, K.; POTTER, R. Administração de tecnologia da informação: teoria e prática. Rio de Janeiro: Elsevier, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os trabalhos submetidos são de responsabilidade exclusiva de sua autoria, que preserva o seu direito autoral.
É permitida a citação dos trabalhos publicados sem prévia autorização desde que seja explícita a menção à fonte da RMP