The Discussion Of Teaching Sciences Of Nature in the initial and continuing training of teachers that act in Fundamental Education I

Authors

Keywords:

science teaching, elementary education 1, initial and continuing teacher training

Abstract

The present work is part of a Course Conclusion Work whose objective was to analyze the Teaching of
Natural Sciences in Elementary Education 1. To this end, a survey was carried out with eight effective
teachers in this stage of schooling at a public municipal school in São Paulo. Catalão - GO. A questionnaire was used as an instrument of data collection so that teachers could answer it in their
available time. The data obtained were treated according to the Discursive Textual Analysis and the
analysis of the results allowed the construction of some categories, in which it was possible to identify which are the main challenges that teachers face in order to effect the insertion of Science Teaching in their pedagogical practice. In this work, the first of the categories will be discussed, The Initial and
Continuing Formation of Elementary School Teachers 1. In the analysis of the answers, we found that teachers encounter difficulties in the organization and contextualization of the contents, since the
majority did not have contact with the teacher. study of Natural Sciences in its initial teaching formation.
Although the teachers consider that they did not have an initial teacher training to work with Natural Sciences, they claim that they seek this knowledge on their own. As well as the teachers of this research, it is considered essential to overcome such difficulties, the offer and realization of continuing education courses that allow the critical reflection of the teaching work.

Author Biographies

Sidélia Ribeiro Neto Preciozo, Universidade Federal de Catalão

Licencianda em Educação do Campo pelaUniversidade Federal de Catalão

Fernanda Welter Adams, Secretaria Municipal de Educação de Catalão

Professora da prefeitura Municipal de Catalão no Ensino Fundamental 1.Tutora Presencial do Curso de Formação Pedagógica do Instituto Federal Goiás. Foi Supervisora Voluntária do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid) vinculado ao Instituto Federal Goiano de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano/Campus Morrinhos com vigência 01/08/2018 a 31/01/2019. Foi tutora Tutora a Distância - (Plataforma Moodle-UFG/CIAR) do "Curso de Aperfeiçoamento em Letramento para o Estudante com Deficiência?. Mestre em Educação (2018) pelo programa de Pós-Graduação da Universidade Federal de Goiás/Regional Catalão com pesquisa na linha Práticas Educativas, Políticas Educacionais e Inclusão sob orientação da Profª Dra. Dulcéria Tartuci. Atua no Grupo de Pesquisa Núcleo de Pesquisa em Práticas Educativas e Inclusão (Neppein) onde tem se dedicado a pesquisar sobre a Formação de Professores de Ciências da Natureza na perspectiva da educação especial e inclusão escolar e no no grupo de pesquisa Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Ensino de Ciências e Formação de Professores - GEPEEC, da Universidade Federal de Catalão. Especialista em " Metodologias do Ensino da Química" pela AVM Faculdade Integrada (2016) .Graduada Licenciatura em Química (2014) pela Universidade Federal de Goiás/Regional Catalão , onde foi Bolsista PIBID e desenvolveu pesquisa na área de Ensino de Química, com ênfase em Jogos Didáticos e ensino CTS e licenciada em Pedagogia pelo Instituto Maximus (2019), onde desenvolveu pesquisa sobre o ensino de ciências na educação infantil.

Simara Maria Tavares Nunes, Universidade Federal de Catalão

icenciada (1995) e Bacharel (2002) em Química, Mestre (1999) e Doutora em Ciências (2003) - Área de Concentração Química - pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo. Atualmente é Professora Associada da UAE de Educação da Universidade Federal de Catalão, na área de Ensino de Química. Foi Coordenadora Geral de Estágios da Regional Catalão (2012-2014) e Coordenadora de área do Pibid (2009 - 2014). Desenvolve projetos de Ensino, Pesquisa e Extensão na Área de Ensino de Ciências, Educação Ambiental, Formação de Professores e o papel da extensão nessa formação inicial. 

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Published

2021-12-15