PEDAGOGICAL ROBOTICS: a case study in a school of the Municipal Education Network in Belo Horizonte

Authors

Keywords:

pedagogical robotics, education, technology, elementary school, middle school

Abstract

This article discusses the use of Pedagogical Robotics (PR) as a pedagogical practice in regular education in a municipal school in Belo Horizonte. This discussion is part of a research developed in
the Master's Program in Education and Teaching at UFMG/PROMESTRE, in 2020. The main objective is to understand the potential of Pedagogical Robotics, since there are few studies in the area that consider the group of educational institutions teaching of Belo Horizonte in the elementary and middle
school. The specific objectives of this work are: to analyze whether there was a change in the students' teaching and learning process, from the perception of the project teacher, and identify the possibilities of practices with Pedagogical Robotics in a public school. Therefore, this research is an explanatory
case study of a qualitative nature. Data from systematic observation, semi-structured interview and literature review were used for data triangulation in the analysis of results. The results showed that Pedagogical Robotics has multiple potentialities linked to both social and pedagogical aspects. It was also proven that it can be used to contribute to an education project that includes the role of the student, since it can be developed as an active methodology.

Author Biographies

Quézia Andrade da Conceição, UFMG

Mestre em Educação e Docência pelo Promestre-UFMG, Especialista em Linguagem e Tecnologia pelo CEFET-MG, Graduada em Pedagogia pela UEMG e professora da Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte desde 2012.

Durcelina Ereni Pimenta Arruda, UFMG

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Professora formadora e design educacional no Centro de Apoio à Educação a Distância (CAED) da UFMG.

References

ALMEIDA, Felipe de L; MOITA, Filomena Maria G.S.C. Robótica Pedagógica II. In: MILL, Daniel (org.). Dicionário Crítico de Educação e Tecnologias e de Educação a Distância. Campinas: Papirus, 2018. p. 568-570.

BELL, Judith. Projeto de pesquisa: guia para pesquisadores iniciantes em educação, saúde e ciências sociais. Tradução Magda França Lopes. 4 ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 17 jul. 2021.

COFECYT. Programa de Robótica y Tecnología para Educar. Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación Productiva Presidencia de la Nación. Argentina, v. 1, 2016. Disponível em: https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/bases_y_condiciones-robotica-y-tecnologia-para-educar.pdf. Acesso em: 17 jul. 2021.

CONCEIÇÃO, Quézia Andrade. O uso da Robótica Pedagógica em três escolas municipais de Belo Horizonte. 190f. Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação e Docência – PROMESTRE. Universidade Federal de Minas Gerais, Minas Gerais, 2020.

D'ABREU, João Vilhete Viegas. REIS, Julio Cesar dos. Robótica Pedagógica no NIED: contribuições e perspectivas futuras. In.: Tecnologia e Educação: passado, presente e o que está por vir. Campinas: NIED/UNICAMP, 2018. p. 258-278. Disponível em: https://odisseu.nied.unicamp.br/wp-content/uploads/2018/11/Livro-NIED-2018-final.pdf. Acesso em: 17 jul. 2021.

FILHO, Cléuzio Fonseca. História da Computação: O caminho do pensamento e da tecnologia. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2007.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOMES, Cristiane Grava. et al. A Robótica como facilitadora do processo Ensino Aprendizagem de Matemática no Ensino Fundamental. In: PIROLA, Nelson Antonio (org.). Ensino de ciências e matemática IV: temas de investigação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. p. 205-221. Disponível em: http://books.scielo.org/id/bpkng/pdf/pirola-9788579830815-%2011.pdf Acesso em: 17 jul. 2021.

KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e Ensino Presencial e a Distância. 9. ed. Campinas: Papirus, 2010.

MAGGIO, Mariana. O Campo da Tecnologia Educacional: Algumas Propostas para sua Reconceitualização. In: LITWIN, Edith. (org.). Tecnologia Educacional: políticas, histórias e propostas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

MORAN, José Manuel. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Vol. II Carlos Alberto de Souza e Ofelia Elisa Torres Morales (orgs.). PG: Foca Foto PROEX/UEPG, 2015. Disponível em: http://rh.newwp.unis.edu.br/wp-content/uploads/sites/67/2016/06/Mudando-a-Educacao-com-Metodologias-Ativas.pdf. Acesso em 17 jul. 2021.

PAPERT, Seymor. LOGO: computadores e educação. São Paulo: Brasiliense, 1985.

PINTO, Álvaro Viera. A tecnologia. In: _____. O conceito de tecnologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2005.

REDROBÓTICA. ¿Qué es la Red Robótica Latinoamericana? 201?. Disponível em: http://redrobotica.org/profiles/blogs/que-es-la-red-robotica>. Acesso em: 18 mar. 2019.

ROBÔ. Robots and robotic devices — Vocabulary. ISO 8373:2012(en).

Disponível em: https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:8373:ed-2:v1:en. Acesso em: 07 set. 2021.

VIERA, José Guilherme Silva. Metodologia de Pesquisa Científica na Prática. Curitiba: Fael, 2010.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Tradução de Daniel Grassi. 2 ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Published

2021-12-15