Historical Sources of World War I: their uses in the 9th grade class at the College of Applied Learning based on the Pedagogical Residency proposal

Seus usos na turma do 9°ano do Colégio de Aplicação a partir da proposta da Residência Pedagógica

Authors

Keywords:

debate, political cartoons, historical sources, pedagogical residency

Abstract

This experiential account aims to highlight the use of historical sources in the classroom with 9th-grade class A at the College of Application (CAp/UFPE) of the Federal University of Pernambuco. Our activities were centered on the topics of World War I and the Interwar Period, in alignment with the objectives set by the Pedagogical Residency Program. Consequently, the utilization of historical sources in the classroom served as a valuable tool for comprehending the potential of these resources as a methodological choice capable of creating meaning and integrating historical methods with basic education. This serves as a pathway for constructing historical knowledge that extends beyond the limited use of textbooks. In this manner, it was observed that the use of such resources made the
learning experience more appealing and pertinent to students from diverse backgrounds, involving them
in an inseparable discourse regarding the subject at hand, bridging theory and the practice of historical research. To achieve this, we employed political cartoons as representations of historical events and as a teaching methodology employed by historians. Additionally, we engaged in debates using sources
such as websites, newspapers, articles, and reports to expand understanding of specific topics and enhance critical thinking based on documents/sources. 

References

BRASIL. Ministério da Educação. 4.4.2.2. História no Ensino Fundamental - Anos finais: unidades temáticas, objetos de conhecimento e habilidade. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: Base Nacional Comum Curricular - Educação é a Base (mec.gov.br). Acesso em: 26 out. 2023.

CAIMI, F. E. Fontes históricas na sala de aula: uma possibilidade de produção de conhecimento histórico escolar?. Anos 90, [S. l.], v. 15, n. 28, p. 129–150, 2009. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/anos90/article/view/7963. Acesso em: 21 out. 2023.

CELESTINO, Rafaela; LEAL, Telma. O debate como objeto de ensino: interdisciplinaridade e desenvolvimento de habilidades argumentativas. [S.l.]: [S.d.], p. 1-26. Disponível em: PE-O-debate-como-objeto-de-ensino-interdisciplinaridade-e-desenvolvimento-de-habilidades-argumentativas-CELESTINO-Rafaela-Soares-LEAL-Telma-Ferraz.pdf (ufjf.br). Acesso em: 21 out. 2023.

PROJETO PEDAGÓGICO DO COLÉGIO DE APLICAÇÃO DA UFPE. 2. Princípios Formativos: objetivos do CAp-UFPE. v. 2. Recife: 2016. Disponível em: cb5990b2-55ed-41df-b35a-9913c738bd47 (ufpe.br). Acesso em: 21 out. 2023.

PEREIRA, N. M.; SEFFNER, F. O que pode o ensino de História? Sobre o uso de fontes na sala de aula. Anos 90, [S. l.], v. 15, n. 28, p. 113–128, 2009. DOI: 10.22456/1983-201X.7961. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/anos90/article/view/7961. Acesso em: 24 out. 2023.

ROSA, M. R. Educação histórica, fontes históricas e novas tecnologias: descompassos e possibilidades. ÀGORA, Porto Alegre, v. 2, p. 13-24, 2011. Disponível em: educacao_historica.pdf (portoalegre.rs.gov.br). Acesso em: 21 out. 2023.

NONATO, Raiany Priscila et al. A charge como recurso didático: a experiência de professores de geografia. In: VI CONEDU, 2019. Anais […] Campina Grande: Realize, 2019.Disponível em: <https://www.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/58090>. Acesso em: 18 out. 2023. p. 1-15.

SILVA, J. M. da. Fontes históricas em sala de aula: instrumentos para a prática da criticidade. Revista Profissão Docente, [S. l.], v. 14, n. 30, p. 34–41, 2014. DOI: 10.31496/rpd.v14i30.844. Disponível em: https://revistas.uniube.br/index.php/rpd/article/view/844. Acesso em: 22 out. 2023.

Published

2024-11-07