VOZES DISSONANTES: UMA REFLEXÃO SOBRE O IMPACTO DA POBREZA NO PROCESSO EDUCACIONAL
DOI:
https://doi.org/10.32359/debin2024.v7.n26.p265-283Keywords:
educação – pobreza – desigualdade socialAbstract
Abstract: This article aims to discuss the relationships between poverty, social inequality and education, since this is a right for everyone. From this perspective, the discussion about the school of welcome and the school of knowledge comes to the fore, as well as how the topic of poverty appears in formal curricula and how this topic is discussed/worked on. The approach to the object of study is qualitative and the methodological procedures were literature review and participant observation of teaching practice. To do this, it considers the categories poverty and education, then discusses poverty and inequality as a violation of human rights and finally, it debates the school of welcome and the school of knowledge. It is concluded that the lack of access to quality education perpetuates the cycle of poverty and inequality, harming the personal and social development of individuals and communities.
References
ALAYÓN, Norberto. Assistência e assistencialismo: controle dos pobres ou erradicação da pobreza? Tradução de Balkys Villalobos de Neto. São Paulo: Cortez, 1992.
ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. História da educação. 2ª ed. São Paulo: Moderna, 1996.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: Texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988, com as alterações adotadas pelas Emendas Constitucionais nº 1/92 a 46/2005 e pelas Emendas Constitucionais de Revisão nº 1 a 6/94. Brasília: Senado Federal, 2005.
_______. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a base. Ensino Médio. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=85121-bncc-ensino-medio&category_slug=abril-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso 10 jun. 2019.
CAMPOS, Maria Malta. Educação e políticas de combate à pobreza. Revista Brasileira de Educação, núm. 24, set -dez, p. 183-191. Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Rio de Janeiro, Brasil, 2003. Disponível em https://www.scielo.br/j/rbedu/a/q99Ccf5RrLHQJBCRFnXndVy/?format=pdf Acesso em: 10 de abr.2024.
CATTANI, Antônio David (Org). Riqueza e desigualdade na América Latina. (Tradução do espanhol por Ernani Ssó). Porto Alegre: Zouk, 2010.
COSTA, Lúcia Cortes da. Pobreza, Desigualdade e Exclusão Social. In Sociedade e Cidadania desafios para o século XXI. Ponta Grossa: Ed. UEPG, 2005.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1992.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 69ª Edição. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2021.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6ª Ed – São Paulo: Atlas, 2008.
HILSDORF, Maria Lucia Spedo. História da Educação Brasileira. São Paulo: Thompson, 2005.
LIBÂNEO, José Carlos. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 13-28, 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v38n1/aop323.pdf Acesso 11 jun. 2019.
MBEMBE, Achille. Necropolítica: biopoder, soberania, estado de exceção, política da morte. (Tradução Renata Santini). São Paulo: n-1 edições, 2018.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MENDONÇA, Erasto Fortes. Desafios à Educação em Direitos Humanos no Brasil após a Constituição 1988. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 12, n. 24, p. 465-479, nov./dez. 2018. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/viewFile/905/pdf. Acesso 13 jun. 2019.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 10º ed. Petrópolis, R.J: Vozes, 1994.
PARANÁ. Referencial Curricular do Paraná: Princípios, Direitos e Orientações. Paraná, 2018.
PEREIRA, Camila Potyara. A pobreza, suas caudas e interpretações: destaque ao caso brasileiro. In.: Revista Ser Social. (nº 18, p.229-252 – jan/jun). Brasília, 2006. Disponível em https://periodicos.unb.br/index.php/SER_Social/article/view/12996 Acesso em: 10 de abr.2024.
SALOMÃO, Saulo Salvador. Calabouços da miséria: uma análise crítica sobre a criminalização da pobreza no Brasil. Belo Horizonte: Editora Dialética, 2021.
SEN, Amartya. Desenvolvimento como liberdade. (Tradução Laura Teixeira Motta); revisão Ricardo Doniselli Mendes). São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
SCHWARTZMAN, Simon. As causas da pobreza. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2004.
SOUZA, Jessé. A elite do atraso: da escravidão à lava jato. Rio de Janeiro: Leya, 2017.
STEPHANOU, Maria; BASTOS, Maria Helena Camara (Org). Histórias e Memórias da Educação no Brasil. Vol. 1 – Séculos XVI – XVIII. 2ª ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
