An approach to using ChatGPT for defining topics for course completion work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.263852

Keywords:

ChatGPT, Course Completion Work, TCC, Undergraduation

Abstract

Course completion work (CCW) is an additional training requirement of the curriculum of several undergraduate courses. CCW is required as a complementary activity in several computer course curricula. However, there is an initial difficulty in the CCW, which is the definition of the theme. Some initiatives in the literature on use with ChatGPT were identified, but with different focuses. In this sense, an approach that minimizes this problem would be of great value to the student. The use of artificial intelligence (AI) to support teaching is a very current research topic. ChatGPT is a general-purpose conversational chatbot that offers greater student engagement, collaboration, and accessibility and has been used to support teaching in many areas. This work presents an approach for defining CCW topics in computing courses using ChatGPT applied to students from various computing courses. As a result, it was obtained: (i) the approach is useful for defining or refining the CCW topic, and (ii) the approach is useful for validating the defined topic.

Author Biographies

Emanuel Ferreira Coutinho, Universidade Federal do Ceará

Professor do magistério superior da Universidade Federal do Ceará, lotado no Campus Quixadá, atuando nas áreas de Sistema de Informação e Engenharia de Software. Possui graduação, mestrado e doutorado em Ciência da Computação. Atua no Programa de Pós-Graduação em Computação (PComp), da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Campus Quixadá, e no Programa de Pós-Graduação em Tecnologia Educacional (PPGTE), da Universidade Federal do Ceará (UFC).

Carla Bezerra, Universidade Federal do Ceará

Professora da Universidade Federal do Ceará no Campus Quixadá. Atua no Programa de Pós Graduação em Computação (PCOMP) do Campus UFC Quixadá. Doutorado em Ciência da Computação. Possui interesse em Qualidade de Software, Linhas de Produto de Software, Engenharia de Software Experimental, Refatoração, Manutenção de Software e Sistemas Autoadaptativos.

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Published

2024-12-10

How to Cite

Coutinho, E. F., & Bezerra, C. (2024). An approach to using ChatGPT for defining topics for course completion work. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 15(2), 164–185. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.263852