An approach to using ChatGPT for defining topics for course completion work
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.263852Keywords:
ChatGPT, Course Completion Work, TCC, UndergraduationAbstract
Course completion work (CCW) is an additional training requirement of the curriculum of several undergraduate courses. CCW is required as a complementary activity in several computer course curricula. However, there is an initial difficulty in the CCW, which is the definition of the theme. Some initiatives in the literature on use with ChatGPT were identified, but with different focuses. In this sense, an approach that minimizes this problem would be of great value to the student. The use of artificial intelligence (AI) to support teaching is a very current research topic. ChatGPT is a general-purpose conversational chatbot that offers greater student engagement, collaboration, and accessibility and has been used to support teaching in many areas. This work presents an approach for defining CCW topics in computing courses using ChatGPT applied to students from various computing courses. As a result, it was obtained: (i) the approach is useful for defining or refining the CCW topic, and (ii) the approach is useful for validating the defined topic.
References
ALBERTI, E.; QUANDT, V.; MENDES, C.; BORDIGNON, L.; PRZYSIADA, F.; TAVARES, L. Apresentação de uma metodologia de avaliação baseada em rubricas para avaliação de trabalhos de conclusão de curso no curso de engenharia da computação. Simpósio Brasileiro de Educação em Computação. 2021, In: Anais do [...], 2021.
BROCHADO, R. A.; CARVALHO, M. A. G. Revisão sistemática de estudos e aplicações de modelos pedagógicos diversificados. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 29, p. 718–745, jul. 2021.
COTTON, D. R. E.; COTTON, P. A.; SHIPWAY, J. R. Chatting and cheating: Ensuring academic integrity in the era of ChatGPT. Innovations in Education and Teaching International, Routledge, v. 0, n. 0, p. 1–12, 2023.
DWIVEDI et al. “so what if chatgpt wrote it?” multidisciplinary perspectives on opportunities, challenges and implications of generative conversational ai for research, practice and policy. International Journal of Information Management, v. 71, p. 102642, 2023.
SANTOS JÚNIOR, F.; BELLOZE, K.; PASCHOAL JR., F.; BEZERRA, E.; QUADROS, J.R.; OGASAWARA, E. Uma Abordagem Simplificada para Experimentação de Artefatos em Trabalhos de Conclusão de Curso. XXII Workshop sobre Educação em Computação. In: Anais do [...], 2014.
KASNECI et al. Chatgpt for good? on opportunities and challenges of large language models for education. Learning and Individual Differences, v. 103, p. 102274, 2023.
KUCAK, D.; JURICIC, V.; DAMBIC, G. Machine learning in education - a survey of current research trends. 29th International DAAAM Symposium “Intelligent Manufacturing Automation”, 2018. In: Proceedings of the […], 2018.
BRASIL. Parecer CNE/CES nº 136/2012. Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Computação. Brasília: MEC, 2012.
BRASIL. Diretrizes Curriculares dos cursos da área de computação. Ministério da Educação e Cultura. Brasília: MEC, 2013.
MELO, S. M.; PESSOA, E. B.; PASCHOAL, L. N. Uma análise sistemática sobre o uso de chatbots para ensino de computação no Brasil. RENOTE, v. 20, n. 2, p. 94–103, jan. 2023.
OPENAI. ChatGPT General FAQ | OpenAI Help Center. 2023. Disponível na Internet: https://help.openai.com/en/articles/6783457-chatgpt-general-faq. Acesso em: 04 abr. 2023.
PINHEIRO, T.; BEZERRA, C. Uma metodologia didática para elaboração de trabalhos de conclusão de curso aplicada a cursos de computação. XXII Workshop sobre Educação em Computação. 2014. In: Anais do[...], p. 317–326, 2014.
POSTAL, A.; BOSCARIOLI, C.; BIDARRA, J. O papel da iniciação científica e do trabalho de conclusão de curso na formação acadêmica e profissional na Área de computação. XXI Workshop sobre Educação em Computação (WEI), 2013. In: Anais do [...], 2013.
SEVERINO, A. J. Metodologia do Trabalho Científico. 23ª ed. São Paulo: Cortez, 2007.
VALLE, Rogerio; OLIVEIRA, Saulo Barbará de. Análise e modelagem de processos de negócio: foco na notação BPMN (Business Process Modeling Notation). Rio de Janeiro: Grupo GEN, ISBN 9788522479917, 2013.
WAZLAWICK, Raul S. Metodologia de Pesquisa para Ciência da Computação. Rio de Janeiro: Grupo GEN, 2021.
ZHAI, X. Chatgpt user experience: Implications for education. SSRN. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Emanuel Ferreira Coutinho, Carla Bezerra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.

