Computational thinking in solving a mathematical problem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.264070

Keywords:

Mathematics Education, initial education, unplugged activities

Abstract

Computational Thinking seeks to solve problems through natural processes and scientific investigations. In the latter, computing is combined with the traditional processes of science, theory and experiment, opening up another front for understanding phenomena through the processing and analysis of information, using assumptions from computer science. In this sense, this article aims to analyze the resolution of a mathematical problem based on the processes of Computational Thinking. The research was conducted with undergraduate students in Mathematics from a state university in Paraná. The proposed mathematical problem required the students to apply Computational Thinking processes, such as problem formulation, decomposition, pattern recognition, abstraction, algorithm production and debugging. To investigate how these concepts were used, a qualitative methodological approach was adopted, with data collection through classroom observation, written records of the students and field diaries. The results indicated that the students were able to identify and apply the pillars of Computational Thinking throughout the resolution of the problem. However, there were difficulties in differentiating problem formulation and abstraction, highlighting the need for greater depth and practice of these processes in the context of teacher training.

Author Biographies

Luan Padilha, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Mestre em Educação Matemática

Suzana Pereira do Prado, Universidade Estadual do Paraná

Mestre em Educação Matemática

Sérgio Carrazedo Dantas, Universidade Estadual do Paraná

Doutor em Educação Matemática

References

ALBUQUERQUE, Carlos. Pensamento Computacional e Matemática. Educação e Matemática: Revista da associação de professores de matemática, p. 31-38, 2021.

ESPADEIRO, Rui Gonçalo. O Pensamento Computacional no currículo de Matemática. Educação e Matemática: Revista da associação de professores de matemática, vol. Esp. p. 5–10, 2021.

NAVARRO, Eloisa Rosotti. O desenvolvimento do conceito de pensamento computacional na educação matemática segundo contribuições da teoria histórico-cultural. 2021. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15112. Acesso em: 14 ago. 2024.

NAVARRO, Eloisa Rosotti; SOUSA, Maria do Carmo de. O Pensamento Computacional na educação matemática: um olhar analítico para teses e dissertações produzidas no Brasil. In: XIII Encontro Nacional de Educação Matemática. In: Anais [...]. Cuiabá – Mato Grosso, 2019. Disponível em: https://www.sbemmatogrosso.com.br/xiiienem/anais.php. Acesso em: 14 ago. 2024.

ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Ensino-aprendizagem de Matemática através da Resolução de Problemas. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. (Org.). Pesquisa em Educação Matemática. São Paulo: EdUNESP, 1999, p. 199-218.

PADILHA, L.; PEREIRA DO PRADO, S.; ALMEIDA, N. P. de.; SOUZA, S. de.; DANTAS, S. C. PENSAMENTO COMPUTACIONAL: A CONSTRUÇÃO DO JOGO PAC-MAN NO SCRATCH. Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica, [S. l.], v. 13, n. 1, 2023. DOI: 10.36524/dect.v13i1.2455. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2455. Acesso em: 20 abr. 2024.

RAABE, André; ZORZO, Avelino Francisco; BLIKSTEIN, Paulo. Computação na Educação Básica: fundamentos e experiências. Porto Alegre: Penso, 2020.

RIBEIRO, Leila; FOSS, Luciana. CAVALHEIRO, Simone André da Costa. Entendendo o pensamento computacional. In: RAABE, André; ZORZO, Avelino Francisco; BLIKSTEIN, Paulo (Org.). Computação na educação básica: fundamentos e experiências. Porto Alegre: Penso, 2020. p. 16-30.

SOCIEDADE BRASILEIRA DE COMPUTAÇÃO - SBC. Referenciais de Formação em Computação: Educação Básica. 2017. Disponível em: https://bit.ly/3qSqzur. Acesso em: 14 ago. 2024.

WING, Jeanette Marie. Pensamento Computacional. Educação e Matemática: Revista da associação de professores de matemática, p. 2 – 4, 2021.

Published

2024-12-10

How to Cite

Padilha, L., Prado, S. P. do, & Dantas, S. C. (2024). Computational thinking in solving a mathematical problem. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 15(2), 81–97. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.264070