Computational thinking in solving a mathematical problem
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.264070Keywords:
Mathematics Education, initial education, unplugged activitiesAbstract
Computational Thinking seeks to solve problems through natural processes and scientific investigations. In the latter, computing is combined with the traditional processes of science, theory and experiment, opening up another front for understanding phenomena through the processing and analysis of information, using assumptions from computer science. In this sense, this article aims to analyze the resolution of a mathematical problem based on the processes of Computational Thinking. The research was conducted with undergraduate students in Mathematics from a state university in Paraná. The proposed mathematical problem required the students to apply Computational Thinking processes, such as problem formulation, decomposition, pattern recognition, abstraction, algorithm production and debugging. To investigate how these concepts were used, a qualitative methodological approach was adopted, with data collection through classroom observation, written records of the students and field diaries. The results indicated that the students were able to identify and apply the pillars of Computational Thinking throughout the resolution of the problem. However, there were difficulties in differentiating problem formulation and abstraction, highlighting the need for greater depth and practice of these processes in the context of teacher training.
References
ALBUQUERQUE, Carlos. Pensamento Computacional e Matemática. Educação e Matemática: Revista da associação de professores de matemática, p. 31-38, 2021.
ESPADEIRO, Rui Gonçalo. O Pensamento Computacional no currículo de Matemática. Educação e Matemática: Revista da associação de professores de matemática, vol. Esp. p. 5–10, 2021.
NAVARRO, Eloisa Rosotti. O desenvolvimento do conceito de pensamento computacional na educação matemática segundo contribuições da teoria histórico-cultural. 2021. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15112. Acesso em: 14 ago. 2024.
NAVARRO, Eloisa Rosotti; SOUSA, Maria do Carmo de. O Pensamento Computacional na educação matemática: um olhar analítico para teses e dissertações produzidas no Brasil. In: XIII Encontro Nacional de Educação Matemática. In: Anais [...]. Cuiabá – Mato Grosso, 2019. Disponível em: https://www.sbemmatogrosso.com.br/xiiienem/anais.php. Acesso em: 14 ago. 2024.
ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Ensino-aprendizagem de Matemática através da Resolução de Problemas. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. (Org.). Pesquisa em Educação Matemática. São Paulo: EdUNESP, 1999, p. 199-218.
PADILHA, L.; PEREIRA DO PRADO, S.; ALMEIDA, N. P. de.; SOUZA, S. de.; DANTAS, S. C. PENSAMENTO COMPUTACIONAL: A CONSTRUÇÃO DO JOGO PAC-MAN NO SCRATCH. Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica, [S. l.], v. 13, n. 1, 2023. DOI: 10.36524/dect.v13i1.2455. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2455. Acesso em: 20 abr. 2024.
RAABE, André; ZORZO, Avelino Francisco; BLIKSTEIN, Paulo. Computação na Educação Básica: fundamentos e experiências. Porto Alegre: Penso, 2020.
RIBEIRO, Leila; FOSS, Luciana. CAVALHEIRO, Simone André da Costa. Entendendo o pensamento computacional. In: RAABE, André; ZORZO, Avelino Francisco; BLIKSTEIN, Paulo (Org.). Computação na educação básica: fundamentos e experiências. Porto Alegre: Penso, 2020. p. 16-30.
SOCIEDADE BRASILEIRA DE COMPUTAÇÃO - SBC. Referenciais de Formação em Computação: Educação Básica. 2017. Disponível em: https://bit.ly/3qSqzur. Acesso em: 14 ago. 2024.
WING, Jeanette Marie. Pensamento Computacional. Educação e Matemática: Revista da associação de professores de matemática, p. 2 – 4, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Luan Padilha, Suzana Pereira do Prado, Sérgio Carrazedo Dantas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.