Socioeconomic, professional and teaching practice characteristics of teachers in elementary school
DOI:
https://doi.org/10.36397/emteia.v10i2.13383Keywords:
profile, teachers, Mathematics, early years, elementary schoolAbstract
The present study can be classified as descriptive-transversal with quantitative-qualitative approach, since the objective was to establish socio-demographic-professional and academic profile of 55 teachers from the initial years of Elementary Education from eight schools in the city of Uberlândia (MG), two state schools, two municipal schools, one federal school three private schools. The research showed, among other results, that 90.9% of teachers are satisfied to be teachers, but in contrast to this positive position in relation to the profession of teacher, there is a high percentage of teachers who are not satisfied with their salaries, 63.6%, indicating that there is dissatisfaction with the salary. Nevertheless, if these teachers returned in time, 75.0% of the teachers of the federal school; 73.3% of teachers from state andprivate schools; and 69.2% of municipal school teachers; they would opt for the teaching profession again. This also indicates a positive position in relation to the teacher profession. It should also be pointed out that when teachers indicate that one oftheir main ways of teaching is through exercises as a practical activity, there are indications that they consider that doing exercises is practicing. Thus, the identification of the profile of the teachers of the initial years of Elementary School can bean instrument or a driver of a more in-depth research for a better understanding of the concrete effects of educational policies in public education.References
BRASIL. Lei nº010172, de 09 de janeirode 2001: Plano Nacionalde Educação(PNE), Brasília, 2001.
BRASIL.Diretrizes Curriculares para Graduação em Pedagogia.Institui diretrizes curriculares nacionais para o curso de Graduação em Pedagogia, Licenciatura. Resolução n. 1, de 15 de maio de 2006. Diário Oficial da União, n. 92, seção 1, p. 11-12, 16 de maio de 2006, Brasília: MEC/CNE, 2006.
BRASIL.Índice de Desenvolvimento da Educação Básica, 2007.Disponível em: <http://portal.mec.gov.br>. Acesso em: 20 dez. 2014.
BRASIL. MEC/INEP. Estudo exploratório sobre o professor brasileiro: Com base nos resultados do Censo Escolar da Educação Básica 2007. Brasília, 2009.
BRASIL. Lei N°12.772de 28 de dezembro de 2012. Dispõe sobre a estruturação do plano de carreiras e cargos de magistério federal; sobre a carreira do magistério superior,de que trata alei nº 7.596, de 10 de abril de 1987; sobre o plano de carreira e cargos de magistério do ensino básico, técnico e tecnológico e sobre o plano de carreiras de magistério do ensino básico federal, Brasília, 2012.
BRITO, T. A. de. Música na Educação Infantil: propostas para a formação integral da criança. São Paulo: Petrópolis, 2003.
BRYMAN, A. Quantity and quality in social research. London: Routledge, 1992.
CALDERANO, M. A.; BARBACONI, L. J.; PEREIRA, M. C. O que o IDEB não conta?Processos e resultados alcançados pela Educação Básica.Juiz deFora: Editora UFJF, 2013.
CURI, E. Formação de professores polivalentes: conhecimentos para ensinar matemática, crenças e atitudes que interferem na constituição desses conhecimentos. 2004. 278f. Tese (Doutorado em Educação Matemática)–Faculdade de Educação,São Paulo: PUC/SP, 2004.
DELIZOICOV, D. Problemas e Problematizações. In: PIETROCOLA, M. (org.). Ensino de Física:conteúdo, metodologia e epistemologia numa concepção integradora. Florianópolis: UFSC, 2001.
GATTI, B. Reconhecimento social e as políticas de carreira docente na Educação Básica. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 145, p. 88-111, jan. /abr. 2012.
GATTI, B. A; BARRETTO, E. S. de S. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009. Disponível em: <http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001846/184682por.pdf>.Acesso em: 27 ago. 2017.
GATTI, B. A.; BARRETO, E. S.; ANDRÉ, M. E. D. A. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília, DF: Unesco, 2011.
GAUTHIER, C. et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre os saberes docentes. Ijuí: Ed. Unijuí, 2006.
LIMA, V. M. M. Formação do professor polivalente e os saberes docentes:um estudo a partir de escolas públicas. 2007.280f. Tese (Doutorado em Educação) –Faculdade de Educação, USP, São Paulo, 2007.
MARCONDES, L. R. L.; MENSLIN, D. J.; RIBEIRO, E.; JUNQUEIRA, S. R. A. Educação confessional no Brasil uma perspectiva ética. In: Encontro Nacional sobre Atendimento Escolar Hospitalar,5.,2007.Anais... PUC-PR, Curitiba, 2007.
OLIVEIRA, D. A.; VIEIRA, L. M. F. Sinopse do survey nacional: pesquisa trabalho docente na Educação Básica no Brasil. Belo Horizonte: Grupo de Estudos sobre Política Educacional e Trabalho Docente (Gestrado)/FAE/UFMG, dez. 2010. Disponível em: <http://www.gestrado.net.br/images/pesquisas/5/SinopseSurveyNacional_TDEBB_Gestrado.pdf>. Acesso em: 27 ago. 2017.
PAIXÃO, L. P.; CRUZ, L.; MELLO, M. B. Socialização na escola: consonâncias e dissonâncias entre mães, professoras e alunos. In: Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação –ANPED, 31., 2008. Anais... Caxambu/MG GT-14: Sociologia da Educação, out. 2008.
PRESTES, L.M.A formação Matemática docente para os anos iniciais do Ensino Fundamental-desafios e perspectivas, 2004. Disponível em <http://revistas.fw.uri.br/index.php/revistadech/article/view/246>. Acesso em:10 out. 2013.
SANTOS, L. L. de C. P.;DINIZ-PEREIRA, J. E. Tentativas de padronização do currículo e da formação de professores no Brasil. Cad. CEDES[online], v. 36, n. 100, p. 281-300, 2016.
SOUZA, A. R. de. O professor da Educação Básica no Brasil: identidade e trabalho. Educar em Revista.Curitiba, n. 48, p. 53-74, abr./jun. 2013.
SOUZA, A. R.; GOUVEIA, A. Os trabalhadores docentes da educação básica no Brasil em uma leitura possível das políticas educacionais. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 19, n. 35, dez. 2011.
SOUZA, A. R.; GOUVEIA, A. B.; DAMASO, A. F. O trabalhador docente da Educação Básica no Brasil: panorama a partir de fontes secundárias.Relatório de meta da Pesquisa Trabalho docente na educação básica no Brasil. Belo Horizonte: UFMG, 2009.
VAILLANT, D. Atraer y retener buenos profesionales en la profesión docente: políticas en Lationoamérica. Revista Educación, n. 340, p. 117-140, 2006.
VERGARA, S. C. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 3. ed. Rio de Janeiro: Atlas, 2000.
WEBER, S. O Plano Nacional de Educação e a valorização docente: confluência do debate nacional. Cad. CEDES[online],v. 35, n. 97, p. 495-515, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.