Socioeconomic, professional and teaching practice characteristics of teachers in elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36397/emteia.v10i2.13383

Keywords:

profile, teachers, Mathematics, early years, elementary school

Abstract

The  present  study  can  be  classified  as  descriptive-transversal  with  quantitative-qualitative approach, since the objective was to establish socio-demographic-professional and academic profile of 55 teachers from the initial years of Elementary Education from eight schools in the city of Uberlândia (MG), two state schools, two municipal schools, one federal school three private schools. The research showed, among other results, that 90.9% of teachers are satisfied to be teachers, but in contrast to this positive position in relation to the profession of teacher, there is a high percentage of teachers who are not satisfied with their salaries, 63.6%, indicating that there is dissatisfaction with the salary. Nevertheless, if these teachers returned in time, 75.0% of the teachers of the federal school; 73.3% of teachers from state andprivate schools; and 69.2% of municipal school teachers; they would opt for the teaching profession again. This also indicates a positive position in relation to the teacher profession. It should also be pointed out that when teachers indicate that one oftheir main ways of teaching is through exercises as a practical activity, there are indications that they consider that doing exercises is practicing. Thus, the identification of the profile of the teachers of the initial years of Elementary School can bean instrument or a driver of a more in-depth research for a better understanding of the concrete effects of educational policies in public education.

Author Biographies

Ailton Paulo de Oliveira Júnior, Universidade Federal do ABC

Possui graduação em Ciências Estatísticas pela Escola Nacional de Ciências Estatísticas (1988), Licenciatura em Matemática pela Universidade Católica de Brasília (2005), Mestrado em Pesquisa Operacional pelo Instituto Militar de Engenharia (1991), Doutorado em Educação (Didática, Práticas Escolares e Técnicas de Ensino) pela Universidade de São Paulo (2003) e Pós-Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2009). Atualmente é professor do curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Federal do Triângulo Mineiro, vice coordenador do Mestrado Acadêmico em Educação da UFTM, professor do Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT, coordenador do departamento de Matemática do Instituto de Ciências Exatas, Naturais e Educação da UFTM, coordenador do sub-projeto Matemática Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência e coordenador dos projetos FAPEMIG: Tendências da pesquisa sobre Educação Estatística no Brasil e Validade e confiabilidade do acesso ao ensino superior e o desempenho dos alunos de Serviço Social da UFTM e FAPEMIG/CAPES: Concepção e Prática de Professores das Séries Iniciais do Ensino Fundamental de Escolas em Uberaba no Triângulo Mineiro em Relação à Matemática e à Estatística.

Márcia Lopes Vieira, IFTM

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro – UFTM. Pedagoga do Instituto Federal do Triangulo Mineiro – Uberlândia-MG. Membro do Grupo de Estudos em Educação Estatística e Matemática. Atua principalmente com os seguintes temas: gestão democrática; papel do gestor; avaliação institucional; participação e direito do servidor; crenças/concepções/dificuldades no Ensino de Estatística e Matemática; violência/trote escolar; diversidade, práticas pedagógicas; Ensino Médio integrado à Educação Profissional.

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Published

2019-09-15

How to Cite

Oliveira Júnior, A. P. de, & Vieira, M. L. (2019). Socioeconomic, professional and teaching practice characteristics of teachers in elementary school. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 10(2). https://doi.org/10.36397/emteia.v10i2.13383

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ARTIGOS