Teaching statistics in field schools: contributions of teaching through the reality of learners of a 6th grade of elementary school

Authors

  • Luciana Boemer Cesar Pereira Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Guataçara Santos Junior Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Keywords:

teaching of statistics, field education, mathematics education

Abstract

This  article  presents  the  contributions  of  a  process  of  the  teaching  of  Statistics  with basis on the students’ reality in a sixth grade class of Elementary School, in a school in the countryside located in the town of Imbituva –Paraná. The research is characterized as  applied,  with  a  qualitative  nature  and  an  interpretative  characteristic.  It  was  carried out  in  the  Math  class  and  fulfilled  the  aims  of  the  curricular  documents  that  guide Statistics work at schools. The sequence of the teaching of Statistics was built based on data from students’ reality and proposals of activities which led the students to read and write  data  of  their  reality,  transcribe  these  data  to  other  kinds  of  representations,  and, above  all,  reason  when  building  up  such  representations.  Statistic  knowledge  was acquired and knowledge on the countryside was articulated with students’ reality. This way,  the  proposal  for  teaching  Statistics  had  meanings beyond  the  classroom.  That  is because  in  the  activities  of  the  construction  of  graphs  and  tables  the  students  had  the opportunity  to  think  about  these  concepts,  which  may  be  employed  in  their  life  in  the countryside. In addition, they also had the chance to read and interpret data that portray themes  related  to  their  daily  life.  In  this  sense,  the  methodology  used  may  underlie proposals that seek to value people from the countryside.

Author Biographies

Luciana Boemer Cesar Pereira, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Professora de Matemática da Licenciatura em Educação do Campo e das Ciências Agrárias- UTFPR - Campus Dois Vizinhos.Especialista em Educação do Campo e Metodologia para o Ensino de Matemática.Mestre em Ensino de Ciência e Tecnologia - UTFPR- Campus Ponta Grossa

Guataçara Santos Junior, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Doutor em Ciências Geodésicas (UFPR), Mestre em Ciências Geodésicas (UFPR). Professor do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia (PPGECT) da Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

References

BATANERO, C; DÍAZ C. El papel de los proyectos en la enseñanza y aprendizaje de la estadística. In: ROYO, J. P. (Ed.). Aspectos didácticos de las matemáticas. Zaragoza: ICE, 2004. p. 125-164.

BRASIL. LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. –5. ed. –Brasília : Câmara dos Deputados, Coordenação Edições Câmara.

BRASIL. Educação do Campo: diferenças mudando paradigmas. Cadernos Secad. Brasilia; SECAD/MEC, 2007.

CALDART, R. Sobre a Educação do Campo. In:SANTOS, C. A. (Org) Por uma Educação do Campo:campo –políticas públicas –educação. Brasília:Instituto Nacional de Colonização e Reforma Agrária; Ministério do Desenvolvimento Agrícola, 2008, p. 67-86.

CALDART, R. S. A educação do campo e a perspectiva de transformação da forma escola. In: MUNARIN, A. et al. (Org). Educação do campo: reflexões e perspectivas. Florianópolis: Insuflar, 2010.

CAMPOS, C. R.; WODEWOTZKI, M. L. L.; JACOBINI, O. R. Educação estatística: teoria e prática em ambientes de modelagem matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

CAZORLA, I. M. A relação entre a habilidade viso-pictórica e o domínio de conceitos estatísticos na leitura de gráficos. 2002. 315 f. Tese (Doutorado em Educação) –Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Campinas, 2002.

DAMASCENO, M. N. A construção do saber social pelo camponês na sua prática produtiva e política. In: THERRIEN, J.; DAMASCENO, M. N. (Org.). Educação e escola no campo. Campinas: Papirus, 1993.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 8. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GAL, I. Adult’s statistical literacy: meanings, components, responsabilities. International Statistical Review, Netherlands, n. 70, p. 01-25, apr. 2002.

GARFIELD, J. The challenge of developing statistical reasoning. Journal of Statistics Education,v. 10, n. 3, 2002.

GARRET, A.; CRUZ, J. A.G. Algunos resultados sobre promedios con estudiantes de Luanda y Tenerife. In: JORNADAS PARA ELAPRENDIZAJE Y ENSEÑANZA DE LAS MATEMÁTICAS, 12. 2007. Actas... Universidad deCastilla-La Mancha. Albacete (ESP.). 2007. p. 683-690. Disponível em: <http://webpages.ull.es/users/jagcruz/>. Acesso em 20 dez. 2012.

LOPES, C. A. E. O conhecimento profissional dos professores e suas relações com estatística e probabilidade na educação infantil.2003. 281 f. Tese (Doutorado em Educação) –Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Campinas, 2003.

MENDES. I. A. O Estudo da Realidade como Eixo da Formação Matemática dos Professores de Comunidades Rurais. Bolema,Rio Claro, v. 23, n. 36, p. 571-595, ago. 2010.

MOREIRA, H.; CALEFFE, L. G. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador.2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.

NOVAES, D. V.; COUTINHO, C. Q. S. Estatística para educação profissional.São Paulo: RBB, 2008.

PAIS, L. C. Didática da Matemática: uma análise da influência francesa. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

PARANÁ. Diretrizes Curriculares da Educação do campo. Curitiba: SEED, 2006.

RAMOS, V. G.; LOSEKANN, M. B.; WIZNIEWSKI, M. C. R. F.Educação Rural e Desenvolvimento Sustentável: uma experiência a partir do ensino da Geografia na Escola Estadual de Ensino Fundamental Nossa Senhora Aparecida, Julio de Castilhos, RS. In: ENCONTRO NACIONAL DE GRUPOS DE PESQUISA –ENGRUP,4., 2008, São Paulo. Anais eletrônicos... São Paulo: FFLCH/USP, 2008. Disponível em: <http://w3.ufsm.br/gpet/engrup/ivengrup/pdf/ramos_et_al.pdf>. Acesso em: julho de 2013.

SEDLMEIER, P. Improving statistical reasoning: theoretical models and practical implication. Mahwah: Springer Verlag, 1999.

SILVA, C. B. Pensamento estatístico e raciocínio sobre variação: um estudo com professores de matemática. 2007. 354 f. Tese (Doutorado em Educação) –Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica (PUC-SP), São Paulo, 2007.

TARDIN, J. M. Cultura camponesa. In: CALDART, R. S. et al (Org.). Dicionário da Educação do Campo.Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012. p. 178-186.

VENDRAMINI, C.; CAZORLA, I. M.; SILVA, C. B. Normas para a Apresentação de Informações Estatísticas no Estilo Editorial da APA. In: SABADINI, A. A. Z. P.; SAMPAIO, M. I. C.; KOLLER, S. H. (Org.). Publicar em Psicologia: um enfoque para a Revista Científica.São Paulo: Associação Brasileira de Editores Científicos de Psicologia, 2009, p. 179-196.

VIEIRA, S. Estatística básica.São Paulo: Cengage Learning, 2012.

WILD, C.; PFANNKUCH, M. Statistical thinking in empirical enquiry. International Statistical Review, v. 6, p. 223–265, 1999.

WODEWOTZKI, M. L. L. et al. Temas contemporâneos nas aulas de estatística: um caminho para combinar aprendizagem e reflexões políticas. In: LOPES, C. E. et al. (Org.) Estudos e reflexões em educação estatística. Campinas: Mercado de Letras, 2010.

Published

2014-06-09

How to Cite

Pereira, L. B. C., & Santos Junior, G. (2014). Teaching statistics in field schools: contributions of teaching through the reality of learners of a 6th grade of elementary school. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 5(1). Retrieved from https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2213

Issue

Section

ARTIGOS - EDIÇÃO TEMÁTICA - HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA