Educação financeira escolar: o desenvolvimento de um produto educacional

Authors

  • Marcelo Bergamini Campos Universidade Federal de Juiz de Fora - Membro de grupo de pesquisas
  • Amarildo Melchiades da Silva Universidade Estadual Paulista

Keywords:

mathematics education, financial school education, education product, professional master’s degree.

Abstract

In this article, we present the Educational Product result of a research carried out by the Professional Mastership Program in Mathematics Education, Federal University of Juiz de Fora. The survey, which aimed to develop, implement and analyze tasks on Financial Education, is characterized as a qualitative research approach and was conducted in a school of public education in the state of Minas Gerais with students of the sixth grade of Elementary School. The theoretical assumptions that guided the study and development of the product were based on the Model of Semantic Fields present in Lins (1999, 2008, 2012) and conceptions discussed in Silva and Powell (2013). The information resulting from this study, combined with other underway investigations, are intended for the production of teaching materials to be used in the teaching of Financial Education in Basic Education and signal to the inclusion of the theme in schools from the perspective of Mathematics Education.

Author Biographies

Marcelo Bergamini Campos, Universidade Federal de Juiz de Fora - Membro de grupo de pesquisas

A partir da graduação em Matemática pela Faculdade Presidente Antônio Carlos de Barbacena (1989), cursei a Especialização em Educação Matemática: Educação Geométrica na Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF (2008). Na sequência, cursei o mestrado na mesma instituição (2012). Atuei na rede estadual de ensino de Minas Gerais durante dez anos e, atualmente, sou professor da rede munipal de ensino de Barbacena. Enquanto pesquisador, meu interesse é pela investigação e análise/leitura da produção de significados dos estudantes com vistas a uma intervenção mais efetiva em sala de aula . Atualmente sou membro do NIDEEM - Núcleo de Investigação, Divulgação e Estudos em Educação Matemática da UFJF.

Amarildo Melchiades da Silva, Universidade Estadual Paulista

Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), Rio Claro, SP.

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Published

2015-12-28

How to Cite

Campos, M. B., & Silva, A. M. da. (2015). Educação financeira escolar: o desenvolvimento de um produto educacional. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 6(2). Retrieved from https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2256

Issue

Section

ARTIGOS