Métodos de avaliação de processos de ensino e aprendizagem da matemática usando técnicas de regressão

Authors

  • Luz Delicia Castillo Villalobos Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Milagros Noemi Quintana Universidade do Estado de Santa Catarina

Keywords:

teaching, mathematics, charts, control, regression

Abstract

Math teachers insistently seek to create new teaching methods in order to include all students in the teaching and learning process, but it is important to quantify the quality of teaching methods through evaluation methods to relate the different variables involved in this process, in order to determine whether the performance of the developed method is under control, that is, the percentage of students who follow the teaching and learning process is significant. To partly solve these many problems, a methodology was developed that consists of building relationships between the different variables involved in the teaching and learning process. For this purpose, two regression linear methods were used, a multiple linear model with five variables and a simple model, both applied at two case studies. From this model, were built control regression charts, which in turn allow us to identify that student follows the trend of the teaching and learning process and what students are in critical condition. And as a result of this analysis, will be possible to classify the groups to select those where the best teaching methods were applied

Author Biography

Luz Delicia Castillo Villalobos, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Professora de Estatística do Departamento de Matemática da UTFPR - Campus Curitiba

References

AGUIAR, S.; WERKEMA, M. M. Análise de Regressão: relacionamento entre as variáveis de um processo. Ferramentas de qualidade. Fundação Christiano Ottoni, Universidade Federal de Minas Gerais, 1996.

ARRUDA, J. C. Políticas & Indicadores da Qualidade na Educação Superior. Rio de Janeiro: Qualitymark Editora Ltda, 1997.

BAGGINO, N. A avaliação como estratégia de ensino. Avaliar processos e resultados. Revista de Ciências da Educação, Portugal, v. 9, p. 79-86, 2009. Disponível em: . Acesso em: 29 jan. 2014.

BASTOS, J. A. Discalculia: transtorno específico da habilidade em matemática. In: ROTTA, N. T. Transtornos de aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN): matemática. 3. ed. Brasília: A Secretaria, 2001.

COSTA, A. F. B.; EPPRECHT, E. K.; CARPINETTI, L. C. R. Controle estatístico de qualidade. São Paulo: Atlas, 2004.

DE CAMPOS, M. M.; MENDONÇA, A. L.; GÓES, P. Metodologia de Ensino e Avaliação de Aprendizagem. 12º Congresso Internacional de Educação a Distância, Florianópolis,2005. Disponível em: < http://www.abed.org.br/congresso2005/por /pdf/206tcc5.pdf >. Acesso em: 24 nov. 2015.

DIAZ, B. A. A avaliação na educação mexicana. Excesso de programas e ausência da dimensão pedagógica. Revista de Ciências da Educação, Portugal, v, 9, p. 19-30, 2009.

Disponível em: < http://sisifo.fpce.ul.pt > . Acesso em: 2 nov. 2013.

FERRAZA, T. L.; VILLALOBOS, C. L. Controle do processo de ensino da matemática usando gráficos de controle na analise da aprendizagem. In: VI Encontro Nacional de Difusão Tecnológica, Medianeira. Anais..., Paraná, 2009.

GARCIA, D. S.; MICHETTI, P. S.; MANZONI, D. A. Métodos avaliativos no processo de ensino e aprendizagem: uma revisão. Cadernos de Educação. Universidade Federal de Pelotas, 47, p. 73-84, 2014. Disponível em: < https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/viewFile/4651/3497 > . Acesso em: 15 nov. 2015.

GATTI, B. A. Avaliação de sistemas educacionais no Brasil. Revista de Ciências da Educação, Portugal, v. 9, p. 7-18, 2009. Disponível em: . Acesso em: 6 fev. 2014.

ISHIKAWA, N. I. Uso de transformações em modelos de regressão logística. 2007. Dissertação (Mestrado em Ciências) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

JOHNSTON, J. Métodos de Econometria. Barcelona: Editora Vicens-Vives, 1975.

KAMENTA, J. Elementos de Econometria. Vol. 2. São Paulo: Atlas, 1990.

MICOTTI, M. O ensino e as propostas pedagógicas. In: BICUDO, M. Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Ed. UNESP, 1999.

MONTGOMERY, D. C.; PECK, E. A. Introduction to Linear Regression Analysis. 2. ed. New York: John Wiley e Sons, Inc., 1992.

PINO-FAN, L. P.; GODINO, J. D.; FONT, V. Diseño y aplicación de un instrumento para explorar la faceta epistémica del conocimiento didáctico-matemático de futuros profesores sobre la derivada. Revista REVEMAT, São Carlos, v. 08, n. 2, p. 1-49, 2013.

SOUZA, A. M.; JACOBI, L. F.; PEREIRA, J. E. Gráficos de Controle de Regressão Usando a Estatística. Florianópolis: VisualBooks, 2005.

Published

2015-12-24

How to Cite

Castillo Villalobos, L. D., & Quintana, M. N. (2015). Métodos de avaliação de processos de ensino e aprendizagem da matemática usando técnicas de regressão. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 6(2). Retrieved from https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2257

Issue

Section

ARTIGOS