Métodos de avaliação de processos de ensino e aprendizagem da matemática usando técnicas de regressão
Keywords:
teaching, mathematics, charts, control, regressionAbstract
Math teachers insistently seek to create new teaching methods in order to include all students in the teaching and learning process, but it is important to quantify the quality of teaching methods through evaluation methods to relate the different variables involved in this process, in order to determine whether the performance of the developed method is under control, that is, the percentage of students who follow the teaching and learning process is significant. To partly solve these many problems, a methodology was developed that consists of building relationships between the different variables involved in the teaching and learning process. For this purpose, two regression linear methods were used, a multiple linear model with five variables and a simple model, both applied at two case studies. From this model, were built control regression charts, which in turn allow us to identify that student follows the trend of the teaching and learning process and what students are in critical condition. And as a result of this analysis, will be possible to classify the groups to select those where the best teaching methods were applied
References
AGUIAR, S.; WERKEMA, M. M. Análise de Regressão: relacionamento entre as variáveis de um processo. Ferramentas de qualidade. Fundação Christiano Ottoni, Universidade Federal de Minas Gerais, 1996.
ARRUDA, J. C. Políticas & Indicadores da Qualidade na Educação Superior. Rio de Janeiro: Qualitymark Editora Ltda, 1997.
BAGGINO, N. A avaliação como estratégia de ensino. Avaliar processos e resultados. Revista de Ciências da Educação, Portugal, v. 9, p. 79-86, 2009. Disponível em: . Acesso em: 29 jan. 2014.
BASTOS, J. A. Discalculia: transtorno específico da habilidade em matemática. In: ROTTA, N. T. Transtornos de aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN): matemática. 3. ed. Brasília: A Secretaria, 2001.
COSTA, A. F. B.; EPPRECHT, E. K.; CARPINETTI, L. C. R. Controle estatístico de qualidade. São Paulo: Atlas, 2004.
DE CAMPOS, M. M.; MENDONÇA, A. L.; GÓES, P. Metodologia de Ensino e Avaliação de Aprendizagem. 12º Congresso Internacional de Educação a Distância, Florianópolis,2005. Disponível em: < http://www.abed.org.br/congresso2005/por /pdf/206tcc5.pdf >. Acesso em: 24 nov. 2015.
DIAZ, B. A. A avaliação na educação mexicana. Excesso de programas e ausência da dimensão pedagógica. Revista de Ciências da Educação, Portugal, v, 9, p. 19-30, 2009.
Disponível em: < http://sisifo.fpce.ul.pt > . Acesso em: 2 nov. 2013.
FERRAZA, T. L.; VILLALOBOS, C. L. Controle do processo de ensino da matemática usando gráficos de controle na analise da aprendizagem. In: VI Encontro Nacional de Difusão Tecnológica, Medianeira. Anais..., Paraná, 2009.
GARCIA, D. S.; MICHETTI, P. S.; MANZONI, D. A. Métodos avaliativos no processo de ensino e aprendizagem: uma revisão. Cadernos de Educação. Universidade Federal de Pelotas, 47, p. 73-84, 2014. Disponível em: < https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/viewFile/4651/3497 > . Acesso em: 15 nov. 2015.
GATTI, B. A. Avaliação de sistemas educacionais no Brasil. Revista de Ciências da Educação, Portugal, v. 9, p. 7-18, 2009. Disponível em: . Acesso em: 6 fev. 2014.
ISHIKAWA, N. I. Uso de transformações em modelos de regressão logística. 2007. Dissertação (Mestrado em Ciências) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
JOHNSTON, J. Métodos de Econometria. Barcelona: Editora Vicens-Vives, 1975.
KAMENTA, J. Elementos de Econometria. Vol. 2. São Paulo: Atlas, 1990.
MICOTTI, M. O ensino e as propostas pedagógicas. In: BICUDO, M. Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Ed. UNESP, 1999.
MONTGOMERY, D. C.; PECK, E. A. Introduction to Linear Regression Analysis. 2. ed. New York: John Wiley e Sons, Inc., 1992.
PINO-FAN, L. P.; GODINO, J. D.; FONT, V. Diseño y aplicación de un instrumento para explorar la faceta epistémica del conocimiento didáctico-matemático de futuros profesores sobre la derivada. Revista REVEMAT, São Carlos, v. 08, n. 2, p. 1-49, 2013.
SOUZA, A. M.; JACOBI, L. F.; PEREIRA, J. E. Gráficos de Controle de Regressão Usando a Estatística. Florianópolis: VisualBooks, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.

