Como os alunos do 5º ano compreendem o conceito de escala em gráfico?

Authors

  • Betania Evangelista Universidade Federal de Pernambuco
  • Gilda Guimarães Universidade Federal de Pernambuco

Keywords:

scale, graph, strategies, primary school, mathematics

Abstract

This study examines the resolution strategies used by 69 students of 5th graders (10 years old) to answer three activities: representation of values on a scale in a bar graph, another one in bar lines and construction of a scale on a graph from a table. We observed different resolution strategies, as well as for representation, as well as for construction. These strategies are represented by random amounts presented in the statement or in axis and bars, to represent the values in ascending order, but without proportionality and correctly. We emphasize that students learn easily to represent / construct scales, since exposed to situations that lead them to reflect on the specificities of that representation.

Author Biographies

Betania Evangelista, Universidade Federal de Pernambuco

Mestre em Educação Matemática e Tecnológica - UFPE

Gilda Guimarães, Universidade Federal de Pernambuco

Doutorada em Psicologia Cognitiva - UFPE

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Published

2015-10-13

How to Cite

Evangelista, B., & Guimarães, G. (2015). Como os alunos do 5º ano compreendem o conceito de escala em gráfico?. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 6(1). Retrieved from https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2260

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Section

ARTIGOS