The "virtual being together" and the “inhabitants”: a way for teacher’s professional development in distance education modality

Authors

  • Agnaldo de Oliveira Secretaria Municipal de Educação - Campo Grande / Mato Grosso do Sul
  • Suely Scherer Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Keywords:

professional development, distance education, interaction, continuing education, distance education approach

Abstract

This article presents a study of a proposal for distance interaction that can favor the continuing education of virtual teachers in the pursuit of professional development. The modality Distance Education is an alternative to the formation of professional development search in teachers and thus we discuss in this article the approach of "virtual being together”, proposed by José Armando Valente and the attitude of "inhabitant" characterized in a study of Suely Scherer, as a way of continuing training activities for teacher developed in virtual learning environments in distance education modality. In this sense, continuing education is thought from actions that incorporate the interaction between the teacher trainer and teacher training, a propose in "virtual being together" approach, in a movement in which these take the “inhabitant” attitude of space/time of their formation.

Author Biographies

Agnaldo de Oliveira, Secretaria Municipal de Educação - Campo Grande / Mato Grosso do Sul

Mestre em Educação Matemática - UFMS.Técnico em Assuntos Educacionais na Rede Municipal de Educação - Campo Grande / Mato Grosso do Sul

Suely Scherer, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutora em Educação

References

ALMEIDA, M. E. B.; VALENTE, J. A. Tecnologias e Currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011.

BECKER, F. Processo de Abstração e Aprendizagem. In: III Simpósio Internacional – Universidade Luterana do Brasil, 2009. Disponível em: . Acesso em: 09 jul. de 2014.

BITTAR, M.; GUIMARÃES, S. D.; VASCONCELLOS, M. A Integração da Tecnologia na Prática do Professor que Ensina Matemática na Educação Básica: uma proposta de pesquisa-ação. Revemat – Revista Eletrônica de Educação Matemática. UFSC, v. 3, n. 8, p. 84-94, 2008.

BRANCO, E. S. Possibilidades de Interatividade e Colaboração Online: uma proposta de formação continuada de professores de matemática. 2010. 133 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Paraná. Curitiba, 2010.

FIORENTINI, D. Pesquisando com professores – reflexões sobre o processo de produção e ressignificação dos saberes da profissão docente. In: MATOS, J. F.; FERNANDES, E. (orgs.). Investigação em educação matemática: perspectivas e problemas. Lisboa, APM, 2000. p. 187-195.

FIORENTINI, D. Em busca de novos caminhos e de outros olhares na formação de professores de matemática. In: FIORENTINI, D. (Org.). Formação de professores de matemática: explorando novos caminhos com novos olhares. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2003. p. 7-16.

FIORENTINI, D.; CASTRO, F. C. Tornando-se Professor de Matemática: O Caso de Allan em Prática de Ensino e Estágio Supervisionado. In: FIORENTINI, D. (Org.). Formação de professores de matemática: explorando novos caminhos com novos olhares. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2003. p. 121-156

GARCIA, C. M. Desenvolvimento Profissional Docente: passado e futuro. Sísifo.

Revista de Ciências da Educação, 2009, p. 7 – 22. Disponível em: < http://sisifo.fpce.ul.pt/pdfs/S8_PTG_CarlosMarcelo%20%281%29.pdf >. Acesso em:

jul. 2014.

KENSKI, V. M. Tecnologias e Ensino Presencial e a Distância. Campinas, SP: Papirus, 2003.

OLIVEIRA, A. Formação Continuada de Professores de Matemática a Distância: estar junto virtual e habitar ambientes virtuais de aprendizagens. 2012. 88 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Campo Grande, 2012.

PAPERT, S. A Máquina das Crianças: repensando a escola na era da informática. Edição Revisada. Porto Alegre: Artmed, 2008.

PONTE, J. P. Perspectivas de Desenvolvimento Profissional de Professores de Matemática. In: PONTE, J. P. et al. (Org.). Desenvolvimento profissional de professores de matemática: que formação? Lisboa: SEM-SPCE, 1995. p. 193-211.

PONTE, J. P. O Conhecimento Profissional dos Professores de Matemática (Relatório final de Projecto “O saber dos professores: Concepções e práticas”). Lisboa: DEFCUL. 1997.

PONTE, J. P. Da Formação ao Desenvolvimento Profissional. Actas do ProfMat 98 (pp. 27-44). Lisboa: APM, 1998. Disponível em: < http://www.educ.fc.ul.pt/docentes/jponte/docs-pt/98-Ponte(Profmat).doc >. Acesso em: 04 jul. 2014.

RAMAL, A. C. Ler e Escrever na Cultura Digital. Revista on-line de Educação a

distância. 2009. Disponível em: < http://www.revistaconecta.com/destaque/edicao04.htm >. Acesso em: 10 jul. 2014.

SARAIVA, M.; PONTE, J. P. O Trabalho Colaborativo e o Desenvolvimento Profissional do Professor de Matemática. Quadrante: Revista Teórica e de Investigação. Lisboa: APM, v.12 (2), p. 25-52, 2003. Disponível em: < http://www.educ.fc.ul.pt/docentes/jponte/docs-pt/03-Saraiva-Ponte(Quadrante).doc >. Acesso em 01 jul. 2014.

SCHERER, S. Uma Estética Possível para a Educação Bimodal: aprendizagem e comunicação em ambientes presenciais e virtuais. 2005. 240 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.

VALENTE, J. A. O Ciclo de Ações e Espiral de Aprendizagem. 2002. Disponível em: < http://pan.nied.unicamp.br/~lia/ciclo_e_espiral.pdf >. Acesso em: 24 jul. 2014.

VALENTE, J. A. A Espiral da Espiral de Aprendizagem: o processo de compreensão do papel das tecnologias de informação e comunicação na educação. 2005. Tese (Livre Docência) – Universidade Estadual de Campinas. Campinas, São Paulo, 2005.

VALENTE, J. A. Educação a distância: criando abordagens educacionais que possibilitam a construção de conhecimento. In: ARANTES, Valéria Amorim (Org.). Educação a distância: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2011.

ZABALZA, M. Los Nuevos Horizontes de la formación en la sociedad del aprendizaje (una 22 sísifo 8 | carlos marcelo | desenvolvimento profissional docente: passado e futuro lectura dialéctica de la relación entre formación, trabajo y desarrollo personal a lo largo de la vida). In: MONCLÚS ESTELLA, A. (ed.). Formación y Empleo: Enseñanza y competencias. Granada: Comares, 2000. pp. 165-198.

Published

2015-11-17

How to Cite

Oliveira, A. de, & Scherer, S. (2015). The "virtual being together" and the “inhabitants”: a way for teacher’s professional development in distance education modality. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 6(1). Retrieved from https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2261

Issue

Section

ARTIGOS