Uma história da Educação Matemática da Bahia: uma análise do ensino de aritmética nas Revistas do Ensino Primário (1892-1893)

Authors

  • Rosemeire dos Santos Amaral Universidade Federal de Sergipe
  • Irani Parolin Santana Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Claudinei de Camargo Sant’Ana Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.36397/emteia.v8i3.23056

Keywords:

arithmetic, education in Bahia, History of Mathematics Education, Magazine of Primary Education, XIX century

Abstract

This  article presentsanexposition  and  analysis  of  the  presuppositions  of  Arithmetic teaching  in  Bahia  in  the  last  years  of  nineteenth  century,  using  the  publications  of  the Journal of Primary Education, referring to the years of 1892 and 1893, as buildings for the  study  of  History of Mathematics  Education  in  Bahia.  The  Magazine  of  teaching,available in the Public Libraryof the State of Bahia, in the rare periodicals sector, in its 10  copies,  was  aninstrument  for  this  research,  solving  historical,  cultural,  social  andeducational aspects regarding the situation of Arithmetic teaching in Primary Schools of the State that, following the profile of other states, but in a slow and downgrading  way, invested  in  the  precepts  of  a  modern  pedagogy,  based  on  the  pedagogical  models developed  and  applied  in  countries  like  the  United  States. Even  with  difficulties, intuitive  teaching,  was implemented  in  such  schools, with  the adoption  of  Antonio Trajano's  book,  as  wellas  more  advanced  technologies  for  the  time,such  as  counting machines  andthe  mechanical  counters  known  as  "arithmometros  and  fracciometers", looking for a better performance for teaching Arithmetic.

Author Biography

Rosemeire dos Santos Amaral, Universidade Federal de Sergipe

Rosemeire dos Santos Amaral. Natural de Vitória da Conquista, Bahia. Licenciada em História (Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia – UESB), Especialista em “Memória, História e Historiografia” (UESB), “Gestão Escolar” (Universidade de Candeias) e “Educação a Distância” (Universidade do Estado da Bahia – UNEB/Universidade Aberta do Brasil – UAB), Mestre em Educação (UESB) e Doutoranda em Educação (Universidade Federal de Sergipe – UFS). Integrante do Grupo de Estudos em Educação Matemática (GEEM) e do Grupo de Extensão Ações Colaborativas e Cooperativas em Educação (ACCE), ambos da UESB, Campus Vitória da Conquista. Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Docente do Ensino Básico da Rede Estadual de Ensino do Estado da Bahia.

Contato: roseamaral25@gmail.com

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Published

2017-10-29

How to Cite

Amaral, R. dos S., Santana, I. P., & Sant’Ana, C. de C. (2017). Uma história da Educação Matemática da Bahia: uma análise do ensino de aritmética nas Revistas do Ensino Primário (1892-1893). Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 8(3). https://doi.org/10.36397/emteia.v8i3.23056

Issue

Section

ARTIGOS - EDIÇÃO TEMÁTICA - HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA