Linguagem natural e formal na semiosfera da aprendizagem matemática: o caso da geometria para a formação do pedagogo
DOI:
https://doi.org/10.36397/emteia.v9i1.235848Keywords:
educator training, visual semiosphere, learning geometryAbstract
There are some studies that approach the weakness of the mathematical training of the educator; such fragility, however, is emphasized when it comes to geometry. Such insufficient training has a direct impact on the process of teaching and learning geometry in the early stages of elementary school, which is a crucial period for the preparation for the development of visualization, a crucial ability necessary for learning geometry. In this study, we intend to bring up to discussion, based on visual semiosphere, which is a sphere that gathers several semiotic systems and that aims at developing a proper visualization of geometry, guiding indicative elements towards the proper training for educators. We consider that the integrated sets of these semiotic systems related to the improvement of visual learning in geometry can underpin teaching actions related to learning geometry by students in early stages of elementary schoolReferences
ALMEIDA, P. C. A; BIAJONE, J. Saberes docentes e formação inicial de professores: implicações e desafios para as propostas de formação. Educação e Pesquisa. São Paulo, v.33, n.2, p. 281-295, maio/ago. 2007.
BRASIL. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Cadernos de matemática. Brasília: MEC, SEB, 2014.
CURI, E. Formação de professores polivalentes: uma análise de conhecimentos para ensinar matemática e de crenças e atitudes que interferem na constituição desses conhecimentos. Tese de Doutorado. Universidade Católica de São Paulo (USP). São Paulo, 2004.
DUVAL, R. Questões epistemológicas e cognitivas para pensar antes de começar uma aula de matemática. Trad. Méricles T. Moretti. REVEMAT, v. 11, n. 2. UFSC/PPGECT, Florianópolis, 2016.
DUVAL, R. Abordagem cognitiva de problemas de geometria em termos de congruência. Trad. Méricles T. Moretti. REVEMAT, v.7, n.1, UFSC/PPGECT, Florianópolis, 2012
DUVAL, R. Les conditions cognitives de l’ apprentissage de la geometrie: développement de la visualisation, différenciation des raisonnements et coordination de leur fonctionnements. Annales de Didactique et de Sciences Cognitives. n.10, p. 5-53, 2005.
DUVAL, R. Semiosis y pensamiento humano: registros semióticos y aprendizajes intelectuales. Tradução de Myriam Vega Restrepo. Santiago de Cali: Universidade del Valle – Instituto de Educación y Pedagogía, 2004.
FIORENTINI, D. Alguns modos de ver e conceber o ensino de matemática no Brasil. Revista Zetetiké, Campinas, n. 4, p. 1-37, 1995.
LORENZATO, S. Por que não ensinar geometria? Educação matemática em revista - SBEM, Campinas, SP; UNICAMP, n. 4, p. 3-13, 1995.
LOTMAN, Y. M. La semiosfera I. Trad. Desidério Navarro. Madrid: Ediciones Cátedra, 1996.
LOTMAN, Y. M. The universe of themind: a semiotic theory of culture. Trad. Ann Shukman. Londres: I. B. Tauris&Co. LTD, 1990.
MORETTI, Méricles T; BRANDT. Celia F; SOUZA, Roberta N. S; Linguagem natural versus formal: diferenciação importante na construção de uma semiosfera da aprendizagem matemática. In: CAMPOS, M. A. T; SILVA. M. R. Educação, movimentos sociais e políticas governamentais. 1. ed. Curitiba: Appris, 2017.
MORETTI, Méricles T. Semiosfera do olhar: um espaço possível para a aprendizagem da geometria. Revista Acta Scientiae. v. 15, 2013.
SHULMAN, L. S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, 1986, p. 4-14.
SHULMAN, L. S. Conocimiento y enseñanza: fundamentos de La nueva reforma. Profesorado. Revista de Currículum y formación Del profesorado, v.9, n.2, p. 1-30, 2005. Disponível em: http://www.ugr.es/~recfpro/Rev92.html. Acesso em: 15 fev. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.