Linguagem natural e formal na semiosfera da aprendizagem matemática: o caso da geometria para a formação do pedagogo

Authors

  • Méricles Thadeu Moretti Universidade Federal de Santa Catarina
  • Selma Felisbino Hillesheim Secretaria Estadual da Educação do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.36397/emteia.v9i1.235848

Keywords:

educator training, visual semiosphere, learning geometry

Abstract

There are some studies that approach the weakness of the mathematical training of the educator; such fragility, however, is emphasized when it comes to geometry. Such insufficient training has  a  direct  impact  on  the  process  of  teaching  and  learning  geometry  in  the  early  stages  of elementary  school,  which  is  a  crucial  period  for  the  preparation  for  the  development  of visualization, a crucial ability necessary for learning geometry. In this study, we intend to bring up to discussion, based on visual semiosphere, which is a sphere that gathers several semiotic systems  and  that  aims  at  developing  a  proper  visualization  of  geometry,  guiding  indicative elements towards the proper training for educators. We consider that the integrated sets of these semiotic  systems  related  to  the  improvement  of  visual  learning  in  geometry  can  underpin teaching actions related to learning geometry by students in early stages of elementary school

Author Biography

Méricles Thadeu Moretti, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutor em Educação Matemática

Professor do PPGECT/UFSC

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Published

2018-06-16

How to Cite

Moretti, M. T., & Hillesheim, S. F. (2018). Linguagem natural e formal na semiosfera da aprendizagem matemática: o caso da geometria para a formação do pedagogo. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 9(1). https://doi.org/10.36397/emteia.v9i1.235848

Issue

Section

Cenários e desafios da Educação Matemática: da investigação à sala de aula