The know-reality and the teacher constitution: Plots of contemporary mathematical education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36397/emteia.v9i2.237639

Keywords:

know-reality, pedagogical use of reality

Abstract

This work is the  product  of the  discussion developed  on the  graduate course, in which we  elaborated an analysis of the teacher constitution in Mathematical Education, using the post-structural theoretical framework  of Michel  Foucaultand Friedrich  Nietzsche.  Starting  from  the  discursive  production concerning reality, we coined the pedagogical use of reality. In the exercise of  making a report of the present –that is, a report of how we narrate our teaching –we emerged on discussions that formulate the  concept  of  ethnomathematics, and  we  perceived  clues to  the  constitution  of  knowledge,  ways  of being  and  acting  that  composed  what  we  denominate  know-reality.  By  looking  how  we  were constituted teachers that pedagogically  use reality,  we select contemporary  documents that incite  this utilization in the math curriculum. We examine the prescriptions that cry, but silence; that instruct how the teacher must evaluate his/her conduct, but –in an equal intensity –how he may not evaluate them. Ultimately,  the  ways in  which  we  subjectivate  ourselves; the  discursive  networks that  interpellate  us and bywhich we become effects of their discursivities. It’s a product that composes a certain teacher typology  that  pedagogically  uses reality;  a  teaching  that  takes as a  dream  the  insertion  of  the  know-reality on its plot.

Author Biography

Gilberto Silva dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Licenciado em Matemática - UFRGS.

Mestre em Educação em ciências (PPGQVS/UFRGS)

Doutorando em Educação e Ensino de Ciências (PPGEC/UFRGS)

Assessor Pedagógico da RME/SMED/POA

References

BALDINO, R R. O “mundo-real” e o dia-a-dia na produção de significados matemáticos. Bolema, Rio Claro (SP), ano 11, n. 12, p.1-11, 1996.

BAMPI, L R. O discurso da educação matemática: um sonho da razão. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Faculdade de Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação. Porto Alegre, RS, 1999.

BELLO, S. E. L. Jogos de linguagem, práticas discursivas e produção de verdade: contribuições para a educação (matemática) contemporânea. In: Zetetiké - Unicamp – v.18, p.545-588, 2010.

BELLO, S. E. L. Numeramentalização: O estudo das práticas e do governamento em educação (e) matemática na contemporaneidade. Revista Reflexões e Ação, Santa Cruz do Sul, v.20, n2, p. 88-114, jul/dez de 2012.

BRASIL. Secretaria de Educação Média e Tecnológica (Semtec). PCN+: Ensino Médio - orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC, 2002.

D'AMBROSIO, U. Da realidade à ação: reflexões sobre educação e matemática. São Paulo: Ed. Summus, 1986.

D'AMBROSIO, U. Etnomatemática: arte ou técnica de explicar e entender. São Paulo: Ed. Ática, 1990.

D'AMBROSIO, Ubiratan. transdiciplinaridade. - São Paulo: Palas Athena, 1997.

FOUCAULT, M. A verdade e as formas jurídicas. Trad. Eduardo Jardim e Roberto M. 4 ed. - Rio de Janeiro: NAU, 2013.

FOUCAULT, M. Nietzsche, a genealogia e a história. In: FOUCAULT, M. Microfísica do Poder. Trad. Roberto Machado. – 25 ed. – São Paulo: Graal, 2012.

KNIJNIK, G. Currículo, etnomatemática e educação popular: um estudo em um assentamento do movimento sem terra. Currículo sem fronteiras, v.3, n.1, p.96-110, jan/jun 2003.

KNIJNIK, G. O que os movimentos sociais têm a dizer à Educação Matemática? In: Encontro Nacional de Educação Matemática. Educação matemática: um compromisso social, 8., 2004. Recife. Anais, Recife: UFPE, 2004. P.1-9.

LORENZATO, S; VILA, M C. Século XXI: qual matemática é recomendável? Zetetiké -FE- Unicamp – ano1, n.1, p.41-49, 1993.

MACHADO, N J. Matemática e realidade: das concepções às ações docentes. – 8ª ed. – São Paulo: Cortez, 2013.

NIETZSCHE, F. Ecce homo. Trad. Paulo César de Souza. – São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

RIO GRANDE DO SUL. Secretaria de Estado da Educação. Departamento Pedagógico. Referenciais Curriculares do Estado do Rio Grande do Sul: Matemática e suas Tecnologias/Secretaria de Estado da Educação. – Porto Alegre: SE/DP, 2009.

SANTOS, G. S. Saber-Realidade: das prescrições aos desejos de constituir docências na educação matemática contemporânea. 2016. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.

UBERTI, L; BELLO, S E L. A docência-pesquisa em movimento no PIBID. In: Iniciação à docência: articulações entre ensino e pesquisa. BELLO, Samuel Edmundo Lopez; UBERTI, Luciane (orgs.). São Leopoldo: Oikos, 2013.

Published

2018-10-06

How to Cite

Santos, G. S. dos. (2018). The know-reality and the teacher constitution: Plots of contemporary mathematical education. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 9(2). https://doi.org/10.36397/emteia.v9i2.237639

Issue

Section

DOCÊNCIA(S) EM MATEMÁTICA: constituições éticas, estéticas e políticas