The know-reality and the teacher constitution: Plots of contemporary mathematical education
DOI:
https://doi.org/10.36397/emteia.v9i2.237639Keywords:
know-reality, pedagogical use of realityAbstract
This work is the product of the discussion developed on the graduate course, in which we elaborated an analysis of the teacher constitution in Mathematical Education, using the post-structural theoretical framework of Michel Foucaultand Friedrich Nietzsche. Starting from the discursive production concerning reality, we coined the pedagogical use of reality. In the exercise of making a report of the present –that is, a report of how we narrate our teaching –we emerged on discussions that formulate the concept of ethnomathematics, and we perceived clues to the constitution of knowledge, ways of being and acting that composed what we denominate know-reality. By looking how we were constituted teachers that pedagogically use reality, we select contemporary documents that incite this utilization in the math curriculum. We examine the prescriptions that cry, but silence; that instruct how the teacher must evaluate his/her conduct, but –in an equal intensity –how he may not evaluate them. Ultimately, the ways in which we subjectivate ourselves; the discursive networks that interpellate us and bywhich we become effects of their discursivities. It’s a product that composes a certain teacher typology that pedagogically uses reality; a teaching that takes as a dream the insertion of the know-reality on its plot.References
BALDINO, R R. O “mundo-real” e o dia-a-dia na produção de significados matemáticos. Bolema, Rio Claro (SP), ano 11, n. 12, p.1-11, 1996.
BAMPI, L R. O discurso da educação matemática: um sonho da razão. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Faculdade de Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação. Porto Alegre, RS, 1999.
BELLO, S. E. L. Jogos de linguagem, práticas discursivas e produção de verdade: contribuições para a educação (matemática) contemporânea. In: Zetetiké - Unicamp – v.18, p.545-588, 2010.
BELLO, S. E. L. Numeramentalização: O estudo das práticas e do governamento em educação (e) matemática na contemporaneidade. Revista Reflexões e Ação, Santa Cruz do Sul, v.20, n2, p. 88-114, jul/dez de 2012.
BRASIL. Secretaria de Educação Média e Tecnológica (Semtec). PCN+: Ensino Médio - orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC, 2002.
D'AMBROSIO, U. Da realidade à ação: reflexões sobre educação e matemática. São Paulo: Ed. Summus, 1986.
D'AMBROSIO, U. Etnomatemática: arte ou técnica de explicar e entender. São Paulo: Ed. Ática, 1990.
D'AMBROSIO, Ubiratan. transdiciplinaridade. - São Paulo: Palas Athena, 1997.
FOUCAULT, M. A verdade e as formas jurídicas. Trad. Eduardo Jardim e Roberto M. 4 ed. - Rio de Janeiro: NAU, 2013.
FOUCAULT, M. Nietzsche, a genealogia e a história. In: FOUCAULT, M. Microfísica do Poder. Trad. Roberto Machado. – 25 ed. – São Paulo: Graal, 2012.
KNIJNIK, G. Currículo, etnomatemática e educação popular: um estudo em um assentamento do movimento sem terra. Currículo sem fronteiras, v.3, n.1, p.96-110, jan/jun 2003.
KNIJNIK, G. O que os movimentos sociais têm a dizer à Educação Matemática? In: Encontro Nacional de Educação Matemática. Educação matemática: um compromisso social, 8., 2004. Recife. Anais, Recife: UFPE, 2004. P.1-9.
LORENZATO, S; VILA, M C. Século XXI: qual matemática é recomendável? Zetetiké -FE- Unicamp – ano1, n.1, p.41-49, 1993.
MACHADO, N J. Matemática e realidade: das concepções às ações docentes. – 8ª ed. – São Paulo: Cortez, 2013.
NIETZSCHE, F. Ecce homo. Trad. Paulo César de Souza. – São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
RIO GRANDE DO SUL. Secretaria de Estado da Educação. Departamento Pedagógico. Referenciais Curriculares do Estado do Rio Grande do Sul: Matemática e suas Tecnologias/Secretaria de Estado da Educação. – Porto Alegre: SE/DP, 2009.
SANTOS, G. S. Saber-Realidade: das prescrições aos desejos de constituir docências na educação matemática contemporânea. 2016. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.
UBERTI, L; BELLO, S E L. A docência-pesquisa em movimento no PIBID. In: Iniciação à docência: articulações entre ensino e pesquisa. BELLO, Samuel Edmundo Lopez; UBERTI, Luciane (orgs.). São Leopoldo: Oikos, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.