Epistemological aspects of discussions on teacher training in papers published at the national conference on modeling in mathematical education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36397/emteia.v10i3.239306

Keywords:

teacher training, Mathematics education, mathematical modelling, phenomenology, epistemology

Abstract

In this article we discuss epistemological aspects concerning the continuing education of teachers mentioned in the works published at the National Conference on Modeling in Mathematical Education (CNMEM)  in  the  last  decade.  The  research  was  guided  by  interrogation:  What  is  shown, epistemologically, of the discussions presented by the authors who discuss the formation of teachers, mentioned in the work on continuing education published in CNMEM? This was established under the qualitative  approach,  according  to  a  phenomenological-hermeneutic  perspective.  Eighteen  papers published  in  the  conference  were  analyzed.  The  analysis  revealed  that  there  is  no  unanimity  of comprehension  regarding  the  referrals  that  should  be  adopted  in  the  context  of  the  continuing education of teachers and, likewise, in the continuousformation in modeling, which explains the need for intensification of Efforts of the academic community to seek for the establishment of parameters, even if minimum, which seek toharmonize dialogue between these bodies, aiming at the improvement of training initiatives that favor the recurrent practice of Teacher modelling.

Author Biographies

Cristiane Elise Reich Matioli, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Mestranda pelo programa de pós graduação em educação em ciencias e educação matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná.

Gabriele Sousa Lins Mutti, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutoranda pelo programa de pós graduação em educação em ciencias e educação matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná.

Tiago Emanuel Klüber, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutorado em Educação Cientifica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professor da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, coordenador do programa de pós graduação em Educação em Ciencias e Educação Matemática.

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Published

2019-12-13

How to Cite

Matioli, C. E. R., Mutti, G. S. L., & Klüber, T. E. (2019). Epistemological aspects of discussions on teacher training in papers published at the national conference on modeling in mathematical education. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 10(3). https://doi.org/10.36397/emteia.v10i3.239306

Issue

Section

ARTIGOS