Didactic situations with the geogebra: building the capable arch and inscribedquadrilaterals

Authors

  • Luana Cerqueira de Almeida Universidade Federal do Sul da Bahia
  • Wesley Ferreira Nery Universidade Estadual de Santa Cruz
  • Vívian Caroline da Silva de Sá Universidade Estadual de Santa Cruz
  • Eurivalda Ribeiro dos Santos Santana Universidade Estadual de Santa Cruz

DOI:

https://doi.org/10.36397/emteia.v10i2.240550

Keywords:

GeoGebra, able arc, inscribed quadrilaterals, Theory of Educational Situations, didactic engineering

Abstract

The present work has the objective to analyze possible influences of the computational environment GeoGebra  in  the  process  of  construction  of  knowledge  related  to inscribedquadrilaterals  in  a circumference and able arc. To do so, we elaborated a didactic sequence (SD) with the assumption of Guy  Brousseau's  Theory  of  Educational  Situations.  Methodologically  we  base  ourselves  on  some assumptions of Didactic Engineering. SD was worked with undergraduate students in Mathematics from a Public University in Bahia. From the analysis we identified that GeoGebra positively influenced the development of the SD, being a dynamic software, it made possible new discoveries not foreseen in the elaboration of SD and at the moment of a priori analysis. Finally, the theoretical and methodological aspects adopted were important for the construction of SD, as well as the data analysis, since, these factors allowed us to infer that students learned the concepts proposed from the answers presented, especially in the moment of socialization.

References

ALMOULOUD, S. A. Fundamentos da didática da matemática. Curitiba: Ed. UFPR,2014.

ARTIGUE, M. Engenharia Didática. In: BRUN, J. (Org.). Didáctica das Matemáticas. Lisboa: Instituto Piaget, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação.Secretaria da Educação Básica, 2018. Disponível em:<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 29 maio2019.

BROUSSEAU, G. Fundamentos e métodos da didáctica da Matemática. In:BRUN. J. (Org.) Didácticas das Matemáticas. Lisboa: Instituto Piaget, 1996.

BRUNHEIRA, L.; PONTE,J. P.Prospective teachers work on defining quadrilaterals throughan exploratory approach.Didactica Mathematicae. v. 38, p. 33-56,2016.

MACHADO, S.D. A. Engenharia Didática. In: MACHADO, S. D. A. (Org.).EducaçãoMatemática: uma (nova) introdução. São Paulo: EDUC, 2010. p. 233 -247.

NATIONAL COUNCIL OF TEACHER OF MATHEMAIS/ NCTM. Princípios e Normas para a Matemática Escolar. Trabalho original publicado em 2000. Tradução da Associação de Professores de Matemática (APM). Lisboa: Associação de Professores de Matemática e Instituto de Inovação Educacional, 2007.

Published

2019-09-15

How to Cite

Almeida, L. C. de, Nery, W. F., Sá, V. C. da S. de, & Santana, E. R. dos S. (2019). Didactic situations with the geogebra: building the capable arch and inscribedquadrilaterals. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 10(2). https://doi.org/10.36397/emteia.v10i2.240550

Issue

Section

ARTIGOS