Didactic situations with the geogebra: building the capable arch and inscribedquadrilaterals
DOI:
https://doi.org/10.36397/emteia.v10i2.240550Keywords:
GeoGebra, able arc, inscribed quadrilaterals, Theory of Educational Situations, didactic engineeringAbstract
The present work has the objective to analyze possible influences of the computational environment GeoGebra in the process of construction of knowledge related to inscribedquadrilaterals in a circumference and able arc. To do so, we elaborated a didactic sequence (SD) with the assumption of Guy Brousseau's Theory of Educational Situations. Methodologically we base ourselves on some assumptions of Didactic Engineering. SD was worked with undergraduate students in Mathematics from a Public University in Bahia. From the analysis we identified that GeoGebra positively influenced the development of the SD, being a dynamic software, it made possible new discoveries not foreseen in the elaboration of SD and at the moment of a priori analysis. Finally, the theoretical and methodological aspects adopted were important for the construction of SD, as well as the data analysis, since, these factors allowed us to infer that students learned the concepts proposed from the answers presented, especially in the moment of socialization.References
ALMOULOUD, S. A. Fundamentos da didática da matemática. Curitiba: Ed. UFPR,2014.
ARTIGUE, M. Engenharia Didática. In: BRUN, J. (Org.). Didáctica das Matemáticas. Lisboa: Instituto Piaget, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação.Secretaria da Educação Básica, 2018. Disponível em:<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 29 maio2019.
BROUSSEAU, G. Fundamentos e métodos da didáctica da Matemática. In:BRUN. J. (Org.) Didácticas das Matemáticas. Lisboa: Instituto Piaget, 1996.
BRUNHEIRA, L.; PONTE,J. P.Prospective teachers work on defining quadrilaterals throughan exploratory approach.Didactica Mathematicae. v. 38, p. 33-56,2016.
MACHADO, S.D. A. Engenharia Didática. In: MACHADO, S. D. A. (Org.).EducaçãoMatemática: uma (nova) introdução. São Paulo: EDUC, 2010. p. 233 -247.
NATIONAL COUNCIL OF TEACHER OF MATHEMAIS/ NCTM. Princípios e Normas para a Matemática Escolar. Trabalho original publicado em 2000. Tradução da Associação de Professores de Matemática (APM). Lisboa: Associação de Professores de Matemática e Instituto de Inovação Educacional, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.