Contributions of a reflective group for continuous training of teachers who teach mathematics in the initial years: reports and results of a distinguished proposal

Authors

  • Sandro Amorim de Souza Instituto Federal Farroupilha - IFFar https://orcid.org/0000-0002-1662-9634
  • Silvia Maria de Aguiar Isaia Universidade Franciscana - UFN
  • Greice Scremin Universidade Franciscana - UFN

DOI:

https://doi.org/10.36397/emteia.v11i3.242183

Keywords:

mathematics teaching, continuing education, reflective group

Abstract

This article presents the results of Souza (2019)research, carried out withteachers from the initial years of the teaching network of a city in the northwestern region of Rio Grande do Sul state (RS, Brazil), about the possible contributions of a Reflective Group for the continued formation of teachers who  teach  Math in  the  initial  years.  Qualitatively,  this  proposal  consisted  on  picking  out  seven professionals  and  on  interviews  and  observation  of  their  classes  to  result  inten  meetings  of  a Reflective Group, space for reflection and discussion on the challenges faced by teachersin their practices during Mathematics classes. All the meetings were recorded, and the full transcripts made it possible to use the Discursive Textual Analysis. As the results write down, the continuous training proposal  led  to  learning  resultswhich  adjust  with  the  purposes  of  the  research  on  Mathematics, considered  an  essential  issue  to  develop  knowledge.  The  RG  showed  that  the  discussions  and reflections among the participants brought the problems and the solutions. The particularities of theproposal, besides  efficient  Mathematics  training,  resulted  in  teachers  evaluating  the  experience  as attractive and personalized, feeling protagonists of theirformative process. These facts allow us to confirm  that  the  Reflective  Group  contributes  to  the continuous training  of  teachers  who  teach Mathematics in the initial years.

Author Biographies

Sandro Amorim de Souza, Instituto Federal Farroupilha - IFFar

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática (UFN, 2019), Mestre em Matemática (Profmat-UFSM-2014), Especialista em Metodologia e Prática Interdisciplinar do Ensino (FUCAP-2008) e Licenciado em Matemática (UFSC-2005). Desde 2010 é professor de Matemática do Instituto Federal Farroupilha atuando no Ensino Médio e Superior

Silvia Maria de Aguiar Isaia, Universidade Franciscana - UFN

Possui Licenciatura em Filosofia (1973), mestrado em Filosofia (1981) pela Universidade Federal de Santa Maria e doutorado em Educação (1992) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente é professora adjunta do Centro Universitário Franciscano, atuando no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática - PPGECIMAT (mestrado profissional, mestrado acadêmico e doutorado), pesquisador Produtividade em Pesquisa do CNPq, Nível 2. É também professora titular aposentada da Universidade Federal de Santa Maria, atuando, como voluntária, no Programa de Pós-Graduação em Educação (mestrado e doutorado), coordenadora da Rede Sul-brasileira de Pesquisadores em Educação Superior, coordenadora do Grupo de Pesquisa Trajetórias de Formação do CNPq. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Psicologia Educacional, Psicologia Cognitiva, Teorias de Aprendizagem, Psicologia do Desenvolvimento Humano, atuando principalmente nos seguintes temas: construção da docência, formação de professores, trajetórias de formação, desenvolvimento profissional docente, aprendizagem docente, aprendizagem discente, aprendizagem no ensino de ciências e matemática, tanto na Educação Básica quanto Superior.

Greice Scremin, Universidade Franciscana - UFN

Graduada em Pedagogia, mestre e doutora em Educação pelo Programa de Pós graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Maria. É pesquisadora do grupo de pesquisa CNPQ GTFORMA ? Grupo de Pesquisa Trajetórias de Formação, onde desenvolveu seus estudos de mestrado sobre indicadores de qualidade e avaliação da Educação Superior e os estudos do doutorado sobre a Teoria da Complexidade e a formação de professores. Atualmente, é professora da rede Pública Municipal de Santa Maria (atuando na Secretaria de Município da Educação) e Professora Adjunta da Universidade Franciscana, onde desenvolve atividades administrativas como representante docente na Comissão Própria de Avaliação Institucional (CPA), membro do Núcleo Docente Estruturante do Curso de Pedagogia. É docente do curso de Pedagogia nesta IES, foi coordenadora do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à docência ? PIBID, atuando também no Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIMAT). Atualmente é professora orientadora do Programa Residência Pedagógica CAPES da área da Pedagogia.

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Published

2020-11-08

How to Cite

Souza, S. A. de, Isaia, S. M. de A., & Scremin, G. (2020). Contributions of a reflective group for continuous training of teachers who teach mathematics in the initial years: reports and results of a distinguished proposal. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 11(3). https://doi.org/10.36397/emteia.v11i3.242183

Issue

Section

ARTIGOS