Material dourado e equações do segundo grau: do algébrico ao geométrico, do mecânico ao significativo

Authors

  • Gabriela Francisco Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Adriano Luiz dos Santos Né Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Tatiana Comiotto Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.36397/emteia.v10i3.242482

Keywords:

mathematics teaching, second degree equation, Bhaskara, golden material

Abstract

This article is part of a paper that concludes the undergraduate degree course in mathematics and aims to analyze students' learning regarding the content of the high school equation in order to find its roots through two teaching methods,  one  using Bhaskara's  formula  (commonly used by elementary school teachers  to  teach  ninth  graders)  and  another  through  the  use  of  the  Golden  Material  (designed  by Maria Montessori), the latter serving as an alternative methodology for teachers. These methods were applied  in  a  public  school  located  in  the  Floresta  neighborhood  of  Joinville,  in  the  first  semester  of 2018, with two ninth grade classes. In one class the classes were taught using the “traditional” method using the Bhaskara formula and in the other the classes were differentiated using Golden Material. The obtained  results  presented  positive  and  negative  points  in  the  use  of  these  two  methods  to  solve equations of the second degreeand pointed out some potentialities that the use of the Golden Material brings to the learning process of this subject when compared to the use of the Bhaskara formula.

References

ARAÚJO, A. F. D. Solução de Equações do 2º grau com Material Concreto. In: Congresso iberoamericano de educação matemática, 7., 2013. Montevideo. Anais Eletrônicos... Montevideo: [s.n], 2013. Disponível em: <http://cibem7.semur.edu.uy/7/actas/pdfs/148.pdf>. Acesso em: 15 jul. 2017.

CARVALHO, A. M. P. D. Os estágios nos Cursos de Licenciatura. São Paulo: Cengage Learning, 2012.

CEOLIM, A. J. Modelagem matemática na educação básica: obstáculos e dificuldades apontados por professores.2015. Tese (Doutorado em Educação) -Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2015.

DUARTE, A. P. M. Contribuições de Maria Montessori para as Práticas Pedagógicas na Educação Infantil. 2014. Trabalho apresentado como parte das obrigações para obtenção do título de Licenciatura em Pedagogia, do Curso de Licenciatura em Pedagogia,Faculdade de Ciências Sociais e Agrárias de Itapeva, Itapeva, 2014.

PRESSI, A.; BARBOSA, M. A.; SMANIOTTO, M. R. A Utilização do material dourado como Ferramenta na Resolução das Equações de 2° Grau. S.l.:s.n., [20_ _ ?. Disponível em: https://www2.faccat.br/portal/sites/default/files/A%20UTILIZACAO%20DO%20MATERIAL%20DOURADO.pdf. Acesso em: 17 jul. 2017.

ROQUE, T. História da Matemática:uma visão crítica, desfazendo mitos e lendas. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.

SÁ, I. P. D. O Material DouradoMontessori. S.l.:s.n., [20_ _ ?. 15 p. Apostila de aula de Fundamentos Teóricos e Metodologia daMatemática I . Disponível em: http://www.magiadamatematica.com/uss/pedagogia/15-material-dourado.pdf. Acesso em: 18 jul. 2017.

SILVA, E. A. C. E.; OLIVEIRA, N. D. S. D. D.; CAMARGO, J. A. Revisitando a Resolução da Equação do Segundo Grau nas Séries Finais do Ensino Fundamental. In: ENCONTRO CONVERSANDO SOBRE EXTENSÃO NA UEPG, 14., 2016. Ponta Grossa. Anais Eletrônicos...Ponta Grossa: UEPG, 2016. Disponível em: http://sites.uepg.br/conex/anais/anais_2016/anais2016/1096-4691-1-PB-mod.pdf. Acesso em: 19 jul. 2017.

VICENTE, C. A. D. Equações do 2º Grau, sua História e Metodologias Aplicadas. In: PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Educação. O professor PDE e os desafios da escola pública paranaense, 2010. Curitiba: SEED/PR., 2014. v.1. (Cadernos PDE). Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2010/2010_unioeste_mat_artigo_carlos_alberto_de_vicente.pdf. Acesso em: 01 dez. 2017. ISBN 978-85-8015-062-9.

Published

2019-12-13

How to Cite

Francisco, G., Né, A. L. dos S., & Comiotto, T. (2019). Material dourado e equações do segundo grau: do algébrico ao geométrico, do mecânico ao significativo. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 10(3). https://doi.org/10.36397/emteia.v10i3.242482

Issue

Section

ARTIGOS