The study of differential equations through application of the wind logarithm profile
DOI:
https://doi.org/10.36397/emteia.v10i3.242752Keywords:
differential equations, wind characteristics, mathematical application, graphical interpretation, energy engineering undergraduate courseAbstract
This article is the result of a didactic strategy developed in the subject of Differential Equations (DE) for exact courses and it comes from a proposal of an evaluative seminar produced by DE students from the Energy Engineering undergraduate course. The purpose of the seminar proposal is to merge the programmatic content created in the classroom with a practical application, preferably focused on the professional training of students. The theme chosen here is focused on the analysis of the logarithmic profile of wind from knowledge of the initial conditions of the problem in question. The logarithmic wind profile is one of the many tools available to estimate wind profile (CAMEL et al., 2008; JERVELL, 2008). This study is justified by the need for the students of various engineering fields to understand how the content addressed during the DE subject can be applied to their training area. For this reason, some strategies for solving and analyzing the results from the students' approach were brought into this article. In the resolution, a step by step calculation was adopted with different methods: variable separation and exact. Thus, the solution of the problem was explored in detail, considering some points worked in the classroom, such as: the analytical solution of a first order Ordinary Differential Equation (ODE), the application into a practical problem and graphical interpretation solutions.References
ANGELES, P. J. Estudo de tochas de plasma através da teoria da similaridade.2003. 91f. Dissertação (Mestrado) -Universidade Estadual de Campinas, Instituto de FísicaGleb Wataghin, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/277402>. Acesso em: 3 ago. 2018.
BOYCE, W. E.; DIPRIMA, R. C. Equações Diferenciais Elementares e Problemas de Valores de Contorno. Tradução de Horácio Macedo. 6. ed. rev. Rio de Janeiro: LTC, 1999.1040p.
BRASIL. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação,Câmara de Educação Superior.Resolução CNE/CES Nº 11, de 11 de março de 2002 institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Engenharia. http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES112002.pdf. Acesso em: 13 abr. 2019.
BROOKHART, S. How to create and use rubrics for formative assessment and grading.Alexandria, Virginia (USA): ASCD, 2013.174p.
CAMELO, H. N.; CARVALHOJUNIOR, P. C. M.; FILHO, J. B. V. L.; FILHO, J. B. P. A. Análise estatística da velocidade de vento do estado do Ceará.Rev. Tecnol. Fortaleza, v. 29, n. 2, p.211-223, dez. 2008.
CASTRO, D. E.;PELLEGRINI,C. C.;LISBOA, A. H.; EDREIRA, S. M. Analysis of productive efficiency losses in wind energy conversion systems (WECS). In: 20th International Congress of Mechanical Enginering –COBEM 2009, Anais. Gramado (RS), Brasil, 15 a 20 de Novembro, 2009. Disponível em:http://www.plusengenharia.com.br/files/artigos/artigo_id_6/Versao-final-CONEM-2009.pdf. Acesso em: 13 abr. 2019.
DOLZ, J. et al.A exposição oral. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. (orgs.).Gêneros orais e escritos na escola. Campinas:Mercado de Letras, 2010. p. 183-212.
DULLIUS, M. M. Modelagem computacional para o Ensino de Equações Diferenciais Ordinárias em cursos deEngenharia. In: CONGRESO DE EDUCACIÓN MATEMÁTICA DE AMÉRICA CENTRAL Y DE EL CARIBE), 1., 2013, San Domingo. Anais...Disponível em: https://docplayer.com.br/8502395-Modelagem-computacional-para-o-ensino-de-equacoes-diferenciais-ordinarias-em-cursos-de-engenharia.html. Acesso em: 13 jun. 2019.
DULLIUS, M. M.; ARAUJO, I. S.; VEIT, E. A. Ensino e Aprendizagem de Equações Diferenciais com Abordagem Gráfica, Numérica e Analítica: umaexperiência emCursos de Engenharia. Bolema. Boletim de Educação Matemática, v. 24, p. 17-42, 2011.
FERRARI, E. F.; SÁENZ, J.L. Didáctica práctica para enseñanza básica, media y superior. 3 ed. Montevideo: Magro, 2018. 514p.
GISLER, C. A. F.;FISCH, G.; CORREA, C. S.Análise estatística do perfil de vento na camada limite superficial no centro de lançamento de Alcântara.J. Aerosp. Technol. Manag.[online],vol.3, n.2, p. 193-202,2011.
GONÇALVES, A.V. Gênero seminário como objeto de ensino-aprendizagem: modelo didático. In: AZEVEDO, T.; PAVIANI, N. (orgs.). Universo acadêmico em gêneros discursivos.Caxias do Sul: EDUCS, 2010. p. 101-118.
IGLIORI, S.B.; ALMEIDA, M.V. Aplicações para o Ensino de EquaçõesDiferenciais. Alexandria. R.Educ.Ci.Tec., v.10, n.1, p.257-270, maio 2017.
INSTITUTO NACIONAL DE METEOROLOGIA (INMET).2019. Disponível em: http://www.inmet.gov.br/portal/. Acesso em: 31 maio2019.
INTERNATIONAL ELECTROTECHNICAL COMMISSION (IEC).2019. Disponível em: https://www.iec.ch/. Acesso em: 24 abr.2019.
JERVELL, J. T. Estudo da influência das características do vento no desempenho de aerogeradores. 2008. 87 f. Dissertação de Mestrado (Mestrado Integrado em Engenharia Mecânica), Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto, 2008.
LUCAS, E.A. Pronóstico de Energía Eólica para Horizontes Temporales de Corto Plazo en Base a Modelo Numérico de Mesoescala y Redes Neuronales Artificiales. 2019.168f.Dissertação (Programa de Posgrado en Ingeniería de la Energía), Universidad de la República, Montevidéu, 2019.
OLIVEIRA, E.A.; IGLIORI, S.B. Ensino e aprendizagem de equações diferenciais: um levantamento preliminar da produção científica. Em Teia -Revista de EducaçãoMatemática e Tecnológica Iberoamericana,Recife, v.4, n.2, p. 1-23, 2013.
PIRES, C. M. C.Reflexões sobre os cursos de Licenciatura em Matemática, tomando como referência as orientações propostas nas Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação de professores da Educação Básica.Educação Matemática em Revista. Revista da Sociedade Brasileira de Educação Matemática. São Paulo, n.11, p. 44-56, abr.2002.
POLYA, G. A arte de resolver problemas. Trad. e adaptação Heitor Lisboa de Araujo. 2 reeimpr.Rio de Janeiro: Interciência, 1995.196p.
RAMOS, D. N. S.; LYRA, R. F. F.; JÚNIOR, R. S. S. Previsão do vento utilizando o modelo atmosférico WRF para o estado de alagoas.Revista Brasileira de Meteorologia, v.28, n.2,p. 163-172, 2013.
RAMOS, L. F.; KRÜGER, C.; MORAES, M. R.Levantamento do potencial eólico da região da Campanha Meridional do Rio Grande do Sul com o modelo de mesoescala wrf e o modelo cfd windsim.DELOS Revista Desarrollo local sostenible, vol. 6n.18, 1-12, 2013.
ROGERS, A. L.; MCGOWAN, J. G.; MANWELL, J. F. Wind energy explained theory, design and application.Chichester: Wiley, 2009.590p.
ROSSI, M.; ALLEVATO, N. Resolução de problemas no ensino de equações diferenciais.In:Congreso Iberoamericano de Educación Matemática. 7. 2013, Montevidéu. Anais... Disponível em:http://www.cibem7.semur.edu.uy/7/actas/pdfs/772.pdf.Acesso em: 13 jun. 2019.
SOUZA,J.F.A.; OLIVEIRA, L. R.; AZEVEDO, J. L. L.; SOARES, I. D.; MATA, M. M. Uma revisão sobre a turbulência e sua modelagem. Revista Brasileira de Geofísica(Impresso), v. 29, p. 21-41, 2011.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA. Projeto pedagógico do curso de Engenharia de Energia.Bagé: UNIPAMPA, 2018. Disponível em:http://dspace.unipampa.edu.br/bitstream/riu/95/6/PPC_Engenharia_de_Energia_Bagé.pdf. Acesso em: 13 abr. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.

