Teaching fraction approaches in Elementary School: a survey of the proceedings of ENEM and EPREM

Authors

  • Fátima Aparecida Queiroz Dionizio Universidade Estadual de Ponta Grossa
  • Franciele Isabelita Lopes Novak
  • Karolyne Beatriz Pereira Pinto
  • Silmara de Almeida Burnat

DOI:

https://doi.org/10.36397/emteia.v10i3.242875

Keywords:

fraction, teaching-learning, teaching strategies

Abstract

Our concern about strategies that might contribute to the teaching-learning process of fractions led us to  seek  articles that  addressed  this  knowledge  in  elementary  school. Thus,  the  main  question  of  this study was: how research approaches proposals for the teaching of fractions in elementary school? To achieve our objective, a survey of papers published in the proceedings of the Mathematical Education National  Meeting  (ENEM)  and  the  Mathematical  Education  Paraná  Meeting  (EPREM).  The  results showed  that  there  are  many  studies  approaching  fractions  in  elementary  school  from  diversified strategies  and  others  that  present considerations  regarding  different  factors  related  to  this  content. However,  few  reports  were  found  of  consolidated  practices  for  the  effectiveness  of  the  teaching  of fraction  in  the  early  years  of  elementary  school,  which  evidences  the  need  for  more  studies highlighting these aspects.

References

AMATO, S. A. Frações como uma extensão do Sistema numérico. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 7, 2001, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2001, p. 1-10.

ANTUNES, F. C. A. et al. Palavras cruzadas como instrumento facilitador para aidentificação de conhecimentos prévios. In: ENCONTRO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 14, 2017, Cascavel. Anais...Cascavel: Unioeste, 2017, p. 1-11.

ARAÚJO, A.; REZENDE, V. Os cinco significados de fração e o software JCLIC: relato deuma proposta com alunos de 6° ano. In: ENCONTRO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA,12, 2014, Campo Mourão. Anais...Campo Mourão: UNESPAR, 2014, p. 1-12.

BELINELLI, E. O.; ANTUNES, T. P.; DALTO, J. O. Ensino de Frações por meio daequivalência de estímulos. In: ENCONTRO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA,13, 2015, Ponta Grossa. Anais...Ponta Grossa: UEPG, 2015, p. 1-10.

BERNARDI, T. P.;MEGID, M. A. B. A. O ensino de frações no ensino fundamental i: livrosparadidáticos, culinária, jogos e tecnologias. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12, 2016, São Paulo. Anais...São Paulo-SP, 2016, p. 1-12.

BEZERRA, F. J. B. Construindo a representação da fração: abordagem tradicional versus abordagem conceitual. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 8, 2004, Recife. Anais... Recife: Universidade Federal de Pernambuco, 2004, p. 1-10.

BORDIN, L.; LYRA, L. R.; MENONCINI, L. A presença das etapas de identificação, fissuração e superação de obstáculos de aprendizagem no ensino de frações no livro didático. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12, 2016, São Paulo. Anais... São Paulo: Universidade Cruzeiro do Sul, 2016, p. 1-10.

BRANDÃO, C. L. F; RIBEIRO, M. M. C. L. O estudo das adições de frações com denominadores diferentes através das representações gráficas. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12, 2016, São Paulo. Anais... São Paulo: Universidade Cruzeiro do Sul, 2016, p. 1-10.

CARNEIRO, L. F. G.; ARAMAN, E. M. O. Concepções de professores da educação básica sobre o ensino de frações: considerações preliminares. In: ENCONTRO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 14, 2017, Cascavel. Anais... Cascavel: Unioeste, 2017, p.1-10.

CARVALHO, L. O; SANTOS, T. F; ATTIE, J. P. Processos de argumentação no ensino fundamental: frações e potências. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12, 2016, São Paulo. Anais... São Paulo: Universidade Cruzeiro do Sul, 2016, p. 1-10.

CAVALCANTI, E. M. S.; GUIMARÃES, G. L. Os significados de fração em livros didáticosdas séries iniciais. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2., 2008, Recife. Anais...2º SIPEMAT. Recife: Sipemat, 2008.

CAVALCANTI, J. D. B; SANTOS, M. C; JÓFILI, Z. M. S. Um olhar sobre algunsobstáculos que permeiam a aula de matemática: um exemplo com frações. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA,09, 2007, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Universidade de Belo Horizonte -UNI-BH, 2007, p. 1-10.

CELESTINO, K. G. As frações em algumas civilizações antigas. In: ENCONTRO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 14, 2017, Cascavel. Anais... Cascavel: Unioeste, 2017, p.1-16.

CHOTT, V. C; GÓES, A. R. T.; CRUZ, J. M. Uma experiência didática no ensino e aprendizado de frações por meio da expressão gráfica In: ENCONTRO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 13, 2015, Ponta Grossa. Anais...Ponta Grossa, 2015, p. 1-11

COSTA, A. C; SÁ, P. F. Operações com frações X dificuldade na resolução de problemas. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA,09, 2007, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Universidade de Belo Horizonte -UNI-BH, 2007, p. 1-10.

CRUZ,M. S. S; SPINILLO, A. G.A resolução de adição de frações por crianças através do referencial de metade. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 8, 2004, Recife. Anais... Recife: Universidade Federal de Pernambuco, 2004, p. 1-10.

DOBZINSKI, A.; NEVES, I. R. J.; MATUMOTO, L. T. O estudo de frações através domaterial didático manipulável tangram. In: ENCONTRO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 14, 2017, Cascavel. Anais...Cascavel: Unioeste, 2017, p.1-10.

DRUZIAN, M. E. B. Jogos como recurso didático no ensino aprendizagem de frações.VIDYA –Revista Eletrônica da Universidade Franciscana de Santa Maria, SantaMaria, v. 27, n.1, p. 67-78, jan./jun. 2009.

DUARTE, R.; SCHÜNEMANN, H. A utilização de jogos matemáticos para o ensino defrações. Acta Científica. Ciências Humanas, v. 2, n. 15, p. 65-75. 2008.

EBERHARDT, D. I.; SCIBOR, S. A construção do conceito de número e frações: oficinapara professores dos anos iniciais do ensino fundamental. In: ENCONTRO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12, 2014, Campo Mourão. Anais...Campo Mourão, 2014, p.1-9

FOSS, A. M.; ARAÚJO, L. C. "Um breve relato sobre uma experimentação de materiaismanipuláveis no ensino de matemática". In: ENCONTRO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 14, 2017, Cascavel. Anais...Cascavel: Unioeste, 2017, p.1-10.

GRAVINA, M. A; BASSO, E. Geometria Dinâmica na Escola. In: GRAVINA, M. A; BASSO, E. Matemática,Mídias Digitais e Didática:tripé para formação de professores de Matemática. Porto Alegre: UFRGS, 2010. p. 37-60.

JÚNIOR, F. E. L; AUAREK, W. A. O ensino de frações na educação de jovens e adultos: um diálogo com a Etnomatemática e práticas de Numeramento. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12, 2016, São Paulo. Anais... São Paulo: Universidade Cruzeiro do Sul, 2016, p. 1-10.

JÚNIOR, F. J. S; SILVA, A. F. G. Percepções e conhecimentos de professores que lecionam matemática para os anos iniciais acerca do ensino de frações. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12, 2016, São Paulo. Anais... São Paulo: Universidade Cruzeiro do Sul, 2016, p. 1-10.

JUSTULIN, A. M; PIROLA, N. A. As atitudes em relação à matemática e a solução de problemas e exercícios envolvendo frações. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 10, 2010, Salvador. Anais... Ilhéus: Via Litterarum, 2010, p. 1-10.

KISHIMOTO, T. M. O Jogo e a educação infantil. In: KISHIMOTO, T. M.(Org.). Jogo, Brinquedo,Brincadeira e a Educação.14. ed. São Paulo: Cortez, 2011. p. 15-48.

KOETZ, M. C.; LUSITANI, K. G.; COLOMBO, J. A. A. Experiências de bolsistas pibid no ambiente escolar: uma perspectiva a partir do ensino de frações. In: ENCONTRO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 14, 2017, Cascavel. Anais... Cascavel: Unioeste, 2017, p.1-13.

LOPES, A. T.; PATRICIO, R. S. O uso de jogos no ensino de fração. In: ENCONTRONACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA,11, 2013, Curitiba. Anais... Curitiba: PUC/PR, 2013, p. 1-10.

LUCKESI, D. C. Ludicidade e a formação do educador.Universidade Estadual daBahia/Faculdade de Educação. Revista entreideias,Salvador, v. 3, n. 2, p. 13-23, jul./dez. 2014.

MAGINA, S.; MALASPINA, M. C. O. A fração nos Anos Iniciais: uma perspectiva para seuensino. In: SMOLE, K. S.; MUNIZ, C. A. (orgs.).A matemática em sala de aula:reflexões e propostas para os anos iniciais do Ensino Fundamental. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 89-114.

MOREIRA, I. M. B.; SÁ, P. F.; ALVES, F. J. C.; NETO, A. J. B. Adição e subtração defrações com denominadores diferentesa partir de situações-problemas. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 10, 2010, Salvador. Anais... Ilhéus: Via Litterarum, 2010, p. 1-10.

PARNOFF, L. K.; ALVES, L. L.;FANTINEL; P. C.; ALVES, A. M. M. Adição de fraçõesatravés dos discos fracionários. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12, 2016, São Paulo. Anais... São Paulo: Universidade Cruzeiro do Sul, 2016, p. 1-10.

PASUCH, A.; BARBOSA, J. V.; BASSANI, L. T. A utilização do lúdico no processo deensino-aprendizagem de frações. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA,11, 2013, Curitiba. Anais... Curitiba: PUC/PR, 2013, p. 1-10.

PIRES, C. M. C. Educação Matemática:conversas com professores dos anos iniciais. SãoPaulo: Zé-Zapt Editora, 2012. p. 297-319.

PREVÊ, D.T; SHENECKEMBERG, C. M.; MUNHOZ, R. H. Lúdico no Ensino de Frações.Universidade do Estado de Santa Catarina –UDESC. Boletim online de Educação Matemática (BoEM), Joinville, v. 2, n. 2, p. 88-99, jan./jul. 2014.

SÁ, P. F.; JESUS, A. C. N.; NETO, A. J. B.; ALVES, F. J. C.; RODRIGUES, I. F. Adição esubtração de frações com calculadora virtual. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 10, 2010, Salvador. Anais...Ilhéus: Via Litterarum, 2010, p. 1-10.

SANTANA, H. S.; LIRA, M. R. “Os preços estão na hora da morte” –temagerador no ensino de frações e números decimais na educação de jovens e adultos. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12, 2016, São Paulo. Anais... São Paulo: Universidade Cruzeiro do Sul, 2016, p. 1-10.

SCHERER, L. P.; RIZZI, C. B.; RIZZI, R. L.Desenvolvendo um sistema tutor inteligentesobre frações. In: ENCONTRO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 14, 2017, Cascavel. Anais...Cascavel: Unioeste, 2017, p. 1-10.

SILVA, A. F. G.; FREIRE, J. C. O.; CANOVA, R. F. Um estudo das frações presentes em livros didáticos na perspectiva da teoria dos campos conceituais. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12, 2016, São Paulo. Anais... São Paulo: Universidade Cruzeiro do Sul, 2016, p. 1-10.

SILVA, D. R. R.; SALES, A. Prática didática do professor do5º ano: um estudo sobre o ensino de adição de frações em uma escola municipal de Campo Grande, MS. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12, 2016, São Paulo. Anais... São Paulo: Universidade Cruzeiro do Sul, 2016, p. 1-10.

SILVA, D. R. R.; WOLF, M. H.M.; BURIGATO, S. M. M. S. Prática matemática: umasequência didática para o ensino e aprendizagem de frações. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA,11, 2013, Curitiba. Anais... Curitiba: PUC/PR, 2013, p. 1-10.

SILVA, J. P.; GIACOBBO, E. M. Baralhode Frações: uma atividade desenvolvida no 6° anodo Ensino Fundamental. In: ENCONTRO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA,13, 2015, Ponta Grossa. Anais...Ponta Grossa: UEPG, 2015, p. 1-10.SILVA, N. S. M.; PIRES, E. C. P. S.; SÁ, P. F. O ensino de frações segundo a opinião docente. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 10, 2010, Salvador. Anais... Ilhéus: Via Litterarum, 2010, p. 1-10.

TEODORO, F. P. Aspectos matemáticos revelados nas produções escritas de alunos com operações de frações. In: ENCONTROPARANAENSE DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 14, 2017, Cascavel. Anais...Cascavel: Unioeste, 2017, p.1-15.

TURRA, F. F. R.; NOVAES, B. W. D.; LARGO, V. A mala misteriosa: uma sequência deatividades para o ensino de frações. In: ENCONTRO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 14, 2017, Cascavel. Anais...Cascavel: Unioeste, 2017, p.1-10

WALLE, J. A. V. Matemática no Ensino Fundamental:formação de professores eaplicação em sala de aula. Tradução de Paulo Henrique Colonese. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

ZABEL, M.;MUNHOZ, R. H. Ensino das frações de uma maneira diferenciada. In:ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA,11, 2013, Curitiba. Anais... Curitiba: PUC/PR, 2013, p. 1-10.

Published

2019-12-13

How to Cite

Dionizio, F. A. Q., Novak, F. I. L., Pinto, K. B. P., & Burnat, S. de A. (2019). Teaching fraction approaches in Elementary School: a survey of the proceedings of ENEM and EPREM. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 10(3). https://doi.org/10.36397/emteia.v10i3.242875

Issue

Section

ARTIGOS