Troubleshooting in math teaching: some considerations
DOI:
https://doi.org/10.36397/emteia.v11i1.243854Keywords:
problem solving, math teaching, problemAbstract
The present work is an excerpt from the author's master's dissertation, entitled Analysis of research that deals with the Resolutions of Problems supported by new technologies in the Teaching of Mathematics, whose objective was tocarry out a survey of academic works that address the proposed association of Resolutions Problems and New Technologies in the Teaching of Mathematics, in linked ways. However, in this article, the objective is to present a theoretical framework regardingthe Resolution of Problems in the Teaching of Mathematics. For that, first, we investigate what is a problem, presenting some definitions on the subject, attributed by different authors. With the concepts put, we present the historical context of Problem Solving and its connectionwith the Teaching of Mathematics. It is intended, with this, to show that mathematics and Problem S2EM TEIA –Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana –vol. 11-número 1–2020linked for a long time, since the beginning of its knowledge starts from the need of man in solving problems. Subsequently, we make a bibliographic survey on the subject, presenting its objectives, its inferences -both in the school institution, as well as in the life of the student and the teacher -and we bring some considerations regarding its role as a teaching methodology. Finally, withthe readings taken, we identified some challenges and difficulties that may be encountered in the attempt to implement Problem Solving in the classroom.References
ALLEVATO, N. S. G. Associando o computador à Resolução de Problemas Fechados: Análise de uma experiência. 2005. 378 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2005.
ALVARENGA, D.; VALE, I. A exploração de problemas de padrão: um contributo para o desenvolvimento do pensamento algébrico. Quadrante, Portugal, v. 16, n. 1, p. 27 -55, 2007.
ANDRADE, S. Ensino-aprendizagem de matemática via resolução, exploração, codificação e descodificação de problemas. 1998. 295 f. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 1998.
BRASIL, Ministério da Educação Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Ministério da Educação. Brasília: SMT/MEC, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro03.pdf. Acesso em: 12 abr. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Ministério da Educação. Brasília: SMT/MEC, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/matematica.pdf. Acesso em: 12 abr. 2019.
CAGLIARI, L. C. Alfabetização e Linguística. São Paulo: Scipione, 2010.
CARVALHO, J. P. de. Os três problemas clássicos da matemática grega. Programa de Iniciação Ciêntífica - PIC, OBMEP, 19 de agosto 2010.
CAVALCANTI, L. B.; BRANCO, J. C.; SANTOS, L. M. S. Arte de Resolver Problemas. V Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade, UNICAMP, 2011.
CHARNAY, R. Aprendendo (com) a resolução de problemas. In: PARRA, C. (org.). Didática da Matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996. p. 36-47.
COSTA, M. S.; ALLEVATO, N. S. G. . Construindo uma nova metodologia de EnsinoAprendizagem-Avaliação nos anos finais do Ensino Fundamental através da resolução de problemas de Geometria. In: X ENEM - X Encontro Nacional de Educação Matemática, 2010, Salvador. Anais do X ENEM. Recife/PE: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2010. v. Único. p. 1-9.
D’AMBRÓSIO, B. S. Formação de professores de matemática para o século XXI: o grande desafio. Pro-Posições, Campinas, v. 4, n. 1, p. 35-41, mar. 1993.
DANTE, L. R. Didática da resolução de problemas de matemática. São Paulo: Ática, 2000.
DEMO, P. Educação e qualidade. Campinas, SP: Papirus, 2015.
KENSKI, V. M. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. 3. ed. Campinas, SP: Papirus, 2008.
LESTER, F. Por que o ensino com resolução de problemas é importante para a aprendizagem do aluno? Boletim GEPEM, Rio de Janeiro, n. 60, p. 147 -162, 2012.
LORENZATO, S.; VILA, M. do C. Século XXI: qual matemática é recomendável?. Zetetiké, Campinas, v. 1, n. 1, p. 41-50, 1993.
LUPINACCI, M. L. V.; BOTIN, M. L. M. Resolução de problemas no ensino de matemática. Anais do VIII Encontro Nacional de Educação Matemática, Recife, p. 1–5, 2004.
MINAYO, M. C. S. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009. Cap. 1, p. 9-30.
MOYSÉS, L. Aplicações de Vygotsky à educação matemática. 10. ed. Campinas, SP: Papirus, 2010.
ONUCHIC, L. R. Ensino-aprendizagem de Matemática através da resolução de problemas. In: BICUDO, M. A. V. (Org.). Pesquisa em Educação Matemática. São Paulo: Editora UNESP, 1999. cap.12, p.199-220.
PÓLYA, G. A arte de resolver problemas: um novo aspecto do método matemático. Rio de Janeiro: Interciência, 1995.
POZO, J. I.; ECHEVERRÍA, M. D. P. P. Aprender a resolver problemas e resolver problemas para aprender. In: POZO, Juan Ignacio. A solução de problemas: aprender a resolver, resolver a aprender. Porto Alegre: Artmed, 1998.
RAIGORODSKII, A. M. The Borsuk partition problem: the seventieth anniversary. The mathematical intelligencer, vol. 26, n. 3, p. 4-12, 2004.
SANTOS, V. C. P. Matlhlets: Possibilidades e Potencialidades para uma Abordagem Dinâmica e Questionado no Ensino da Matemática. 2008. Disponível em: <http://www.pg.im.ufrj.br/pemat/02%20Victor%20Paixao.pdf>. Acesso em: 15 mar. 2017.
SCHROEDER, T. L.; LESTER JR, F. K. Developing Understanding in Mathematics via Problem Solving. In: TRAFTON, P. R.; SHULTE, A. P. (Ed.). New Directions for Elementary School Mathematics. Reston: NCTM, 1989. p. 31-42.
SMOLE, K. S. Resolução de Problemas e Pensamento Matemático. 2010. Disponível em: <http://www.edicoessm.com.br/sm_resources_center/somos_mestres/formacao-reflexao/afrevistavj-2010.pdf>. Acesso em: 03 mar. 2017.
SOARES, M. T. C.; PINTO, N. B. Metodologia da resolução de Problemas. 24ª Reunião Anual da ANPED, Caxambu, MG, 2001.
STEIN, M. K.; BOALER, J.; SILVER, E. A. Teaching Mathematics through Problem Solving: Research Perspectives. In: SCHOEN, H. L. (Ed.). Teaching Mathematics through Problem Solving: Grades 6-12. Reston, VA: NCTM, 2003. p. 245−256.
STERNBERG, R. J. Psicologia Cognitiva. Trad. Maria Regina Borges Osório. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2001.
VAN DE VALLE, J. A. Elementary and Middle School Mathematics. New York: Longman, 2001.
VERÇOSA, M.; ROCHA, S.; TELES, R. A. M. Resolução de problemas matemáticos: aproximações e distanciamentos nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Revista TCC - Revista de divulgação científica do curso de Pedagogia - UFPE, v. 1, p. 1-20, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.