Troubleshooting in math teaching: some considerations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36397/emteia.v11i1.243854

Keywords:

problem solving, math teaching, problem

Abstract

The present work is an excerpt from the author's master's dissertation, entitled Analysis of research that  deals  with  the  Resolutions  of  Problems  supported  by  new  technologies  in  the  Teaching  of Mathematics, whose objective was tocarry out a survey of academic works that address the proposed association of Resolutions Problems and New Technologies in the Teaching of Mathematics, in linked ways.  However,  in  this  article,  the  objective  is  to  present  a  theoretical  framework  regardingthe Resolution  of  Problems  in  the  Teaching  of  Mathematics.  For  that,  first,  we  investigate  what  is  a problem, presenting some definitions on the subject, attributed by different authors. With the concepts put,  we  present  the  historical  context  of  Problem Solving  and  its  connectionwith  the  Teaching  of Mathematics.  It  is  intended,  with  this,  to  show  that  mathematics  and  Problem  S2EM TEIA –Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana –vol. 11-número 1–2020linked for a long time, since the beginning of its knowledge starts from the need of man in solving problems. Subsequently, we make a bibliographic survey on the subject, presenting its objectives, its inferences -both in the school institution, as well as in the life of the student and the teacher -and we bring some considerations regarding its role as a teaching methodology. Finally, withthe readings taken,  we  identified  some  challenges  and  difficulties  that  may  be  encountered  in  the  attempt  to implement Problem Solving in the classroom.

Author Biography

Eduardo dos Santos de Oliveira Braga, Instituto Federal do Rio de Janeiro

Professor de Matemática formado pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ); Especializado em Ensino de Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ); Especializado em Novas Tecnologias para o Ensino de Matemática pela Universidade Federal Fluminense (UFF/RJ); Mestre em Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ); Doutorando em Ensino de Ciências pelo Instituto Federal do Rio de Janeiro (IFRJ).

References

ALLEVATO, N. S. G. Associando o computador à Resolução de Problemas Fechados: Análise de uma experiência. 2005. 378 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2005.

ALVARENGA, D.; VALE, I. A exploração de problemas de padrão: um contributo para o desenvolvimento do pensamento algébrico. Quadrante, Portugal, v. 16, n. 1, p. 27 -55, 2007.

ANDRADE, S. Ensino-aprendizagem de matemática via resolução, exploração, codificação e descodificação de problemas. 1998. 295 f. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 1998.

BRASIL, Ministério da Educação Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Ministério da Educação. Brasília: SMT/MEC, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro03.pdf. Acesso em: 12 abr. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Ministério da Educação. Brasília: SMT/MEC, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/matematica.pdf. Acesso em: 12 abr. 2019.

CAGLIARI, L. C. Alfabetização e Linguística. São Paulo: Scipione, 2010.

CARVALHO, J. P. de. Os três problemas clássicos da matemática grega. Programa de Iniciação Ciêntífica - PIC, OBMEP, 19 de agosto 2010.

CAVALCANTI, L. B.; BRANCO, J. C.; SANTOS, L. M. S. Arte de Resolver Problemas. V Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade, UNICAMP, 2011.

CHARNAY, R. Aprendendo (com) a resolução de problemas. In: PARRA, C. (org.). Didática da Matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996. p. 36-47.

COSTA, M. S.; ALLEVATO, N. S. G. . Construindo uma nova metodologia de EnsinoAprendizagem-Avaliação nos anos finais do Ensino Fundamental através da resolução de problemas de Geometria. In: X ENEM - X Encontro Nacional de Educação Matemática, 2010, Salvador. Anais do X ENEM. Recife/PE: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2010. v. Único. p. 1-9.

D’AMBRÓSIO, B. S. Formação de professores de matemática para o século XXI: o grande desafio. Pro-Posições, Campinas, v. 4, n. 1, p. 35-41, mar. 1993.

DANTE, L. R. Didática da resolução de problemas de matemática. São Paulo: Ática, 2000.

DEMO, P. Educação e qualidade. Campinas, SP: Papirus, 2015.

KENSKI, V. M. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. 3. ed. Campinas, SP: Papirus, 2008.

LESTER, F. Por que o ensino com resolução de problemas é importante para a aprendizagem do aluno? Boletim GEPEM, Rio de Janeiro, n. 60, p. 147 -162, 2012.

LORENZATO, S.; VILA, M. do C. Século XXI: qual matemática é recomendável?. Zetetiké, Campinas, v. 1, n. 1, p. 41-50, 1993.

LUPINACCI, M. L. V.; BOTIN, M. L. M. Resolução de problemas no ensino de matemática. Anais do VIII Encontro Nacional de Educação Matemática, Recife, p. 1–5, 2004.

MINAYO, M. C. S. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009. Cap. 1, p. 9-30.

MOYSÉS, L. Aplicações de Vygotsky à educação matemática. 10. ed. Campinas, SP: Papirus, 2010.

ONUCHIC, L. R. Ensino-aprendizagem de Matemática através da resolução de problemas. In: BICUDO, M. A. V. (Org.). Pesquisa em Educação Matemática. São Paulo: Editora UNESP, 1999. cap.12, p.199-220.

PÓLYA, G. A arte de resolver problemas: um novo aspecto do método matemático. Rio de Janeiro: Interciência, 1995.

POZO, J. I.; ECHEVERRÍA, M. D. P. P. Aprender a resolver problemas e resolver problemas para aprender. In: POZO, Juan Ignacio. A solução de problemas: aprender a resolver, resolver a aprender. Porto Alegre: Artmed, 1998.

RAIGORODSKII, A. M. The Borsuk partition problem: the seventieth anniversary. The mathematical intelligencer, vol. 26, n. 3, p. 4-12, 2004.

SANTOS, V. C. P. Matlhlets: Possibilidades e Potencialidades para uma Abordagem Dinâmica e Questionado no Ensino da Matemática. 2008. Disponível em: <http://www.pg.im.ufrj.br/pemat/02%20Victor%20Paixao.pdf>. Acesso em: 15 mar. 2017.

SCHROEDER, T. L.; LESTER JR, F. K. Developing Understanding in Mathematics via Problem Solving. In: TRAFTON, P. R.; SHULTE, A. P. (Ed.). New Directions for Elementary School Mathematics. Reston: NCTM, 1989. p. 31-42.

SMOLE, K. S. Resolução de Problemas e Pensamento Matemático. 2010. Disponível em: <http://www.edicoessm.com.br/sm_resources_center/somos_mestres/formacao-reflexao/afrevistavj-2010.pdf>. Acesso em: 03 mar. 2017.

SOARES, M. T. C.; PINTO, N. B. Metodologia da resolução de Problemas. 24ª Reunião Anual da ANPED, Caxambu, MG, 2001.

STEIN, M. K.; BOALER, J.; SILVER, E. A. Teaching Mathematics through Problem Solving: Research Perspectives. In: SCHOEN, H. L. (Ed.). Teaching Mathematics through Problem Solving: Grades 6-12. Reston, VA: NCTM, 2003. p. 245−256.

STERNBERG, R. J. Psicologia Cognitiva. Trad. Maria Regina Borges Osório. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2001.

VAN DE VALLE, J. A. Elementary and Middle School Mathematics. New York: Longman, 2001.

VERÇOSA, M.; ROCHA, S.; TELES, R. A. M. Resolução de problemas matemáticos: aproximações e distanciamentos nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Revista TCC - Revista de divulgação científica do curso de Pedagogia - UFPE, v. 1, p. 1-20, 2010.

Published

2020-07-18

How to Cite

Braga, E. dos S. de O. (2020). Troubleshooting in math teaching: some considerations. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 11(1). https://doi.org/10.36397/emteia.v11i1.243854

Issue

Section

ARTIGOS