Reflections on aspects of algebraic thinking manifested by seventh grade students in solving an activity of sequences
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.245118Keywords:
mathematics education, algebra teaching, basic education, sequences and regularities, algebraic thinkingAbstract
Activities that allow the exploration of patterns and identification of regularities have been pointed out as a possibility, in classroom context, for the development of algebraic thinking. In this sense, this article aims to present an activity of sequences, conducted with a seventh grade class of the Final Years of Elementary School and bring reflections on the development of the resolutions and generalization strategies manifested by the students. For this, it is proposed to identify and analyzestrategies manifested by seventh grade students in solving an activity of sequences. This study, of a qualitative and interpretative nature, takes as its foundation the algebraic thinking considered from its strands represent, reason and solve problems. In the analysis, we could infer that the strategy most used by the class for generalization was the additive strategy; in addition, part of the students expressed ability to use algebraic symbolism to express regularities found in the sequence, as well as ability to represent and reason, aspects of the algebraic thinking.References
ALMEIDA, J. R.; SANTOS, M. C. Pensamento algébrico: em busca de uma definição. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 6, n. 10, p. 34-60, jan.- jun. 2017.
BIGODE, A. J. L. Base, que base? O caso da Matemática. In: CÁSSIO, F.; CATELLI Jr., R. Org.). Educação é a Base? 24 educadores discutem a BNCC. São Paulo: Ação Educativa, 2019. p. 139-159.
BLANTON, M. L.; KAPUT, J. J. Characterizing a classroom practice that promotes algebraic reasoning. Journal for Research in Mathematics Education, Reston, v. 36, n. 5, p. 412- 443, nov. 2005.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Matemática / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC / SEF, 1998. 148p
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.
CYRINO, M. C. C. T.; OLIVEIRA, H. Pensamento algébrico ao longo do Ensino Básico em Portugal. Bolema, Rio Claro (SP), v. 24, n. 38, p. 97-126, abr. 2011.
D’AMBRÓSIO, U. Educação Matemática: da teoria à prática. 2. ed. Campinas, SP: Papirus, 1997.
KAPUT, James J. What is algebra? What is algebraic reasoning? In: KAPUT, James J.; CARRAHER, David W.; BLANTON, Maria L. (Ed.). Algebra in the early grades. New York: Lawrence Erlbaum Associates; NCTM, p. 5 - 17, 2007.
LIMA, L. S.; SEGADAS, C. Formulação de problemas envolvendo generalização de padrões por alunos do ensino fundamental: análise de registros orais e escritos. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 4, n. 6, p. 48 - 65, jan.-jun. 2015.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2005.
NACARATO, A. M.; CUSTÓDIO, I. A. O desenvolvimento do pensamento algébrico: algumas reflexões iniciais. In: NACARATO, A. M.; CUSTÓDIO, I. A. (Orgs). Desenvolvimento do pensamento algébrico na educação básica [livro eletrônico]: compartilhando propostas de sala de aula com o professor que ensina (ensinará) matemática -- Brasília: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2018.
OLIVEIRA, V.; PAULO, R. M. Entendendo e discutindo as possibilidades do ensino de álgebra nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v. 21, n. 3, p. 75-95, 2019.
PONTE, J. P. Números e álgebra no currículo escolar. In: VALE, I.; PIMENTEL, T.; BARBOSA, A.; FONSECA, L.; SANTOS, L.; CANAVARRO, P. (Eds.). Números e álgebra na aprendizagem da Matemática e na formação de professores. Lisboa: SEMSPCE, 2006. p. 5-27.
PONTE, J. P.; BRANCO, N.; MATOS, A. Álgebra no Ensino Básico. Portugal: Ministério da Educação e Direção Geral de Inspeção e Desenvolvimento Curricular (DGIDC), 2009.
SERRAZINA, Maria de Lurdes. O Professor que Ensina Matemática e a sua Formação: uma experiência em Portugal. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 4, p. 1051-1069, 2014.
VALE, I. Resolução com Padrões em Contextos Figurativos: exemplos de sala de aula. Actas do II SERP - Seminário do Grupo de Trabalho em Estudos em Resolução de Problemas, [CD-ROM], UNESP, Rio Claro, Brasil, 2011.
VALE, I. As tarefas de padrões na aula de matemática: um desafio para professores e alunos. Interacções, Coimbra, n. 20, p. 181-207, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.

