Reflections on aspects of algebraic thinking manifested by seventh grade students in solving an activity of sequences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.245118

Keywords:

mathematics education, algebra teaching, basic education, sequences and regularities, algebraic thinking

Abstract

Activities that allow the exploration of patterns and identification of regularities have been pointed out as a possibility, in classroom context, for the development of algebraic thinking. In this sense, this article aims to present an activity of sequences, conducted with a seventh grade class of the Final Years of Elementary  School  and  bring  reflections  on  the  development  of  the  resolutions  and  generalization strategies  manifested  by  the  students.  For  this,  it  is  proposed  to identify  and  analyzestrategies manifested by seventh grade students in solving an activity of sequences. This study, of a qualitative and interpretative nature, takes as its foundation the algebraic thinking considered from its strands represent, reason and solve problems. In the analysis, we could infer that the strategy most used by the class for generalization was the additive strategy; in addition, part of the students expressed ability to use algebraic symbolism to express regularities found in the sequence, as well as ability to represent and reason, aspects of the algebraic thinking.

Author Biographies

Priscila Gleden Novaes da Silva, Universidade Federal da Integração Latino-Americana

Docente do magistério superior na Universidade Federal da Integração Latino Americana, possui Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2007), é especialista em Educação Matemática pela Universidade Estadual do Paraná (2009), mestre em Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (2013) e Doutoranda em Educação Matemática no Programa de Pós-Graduação Educação em Ciências e Educação Matemática PPGECEM (UNIOESTE - Cascavel). Dedica-se ao estudo das áreas da Matemática e Educação Matemática, atuando principalmente no ensino e aprendizagem de matemática, formação de professores, e tendências em Educação Matemática. Membro dos grupos de pesquisa Matemática e Educação Matemática (UNIOESTE - Foz do Iguaçu) e Pesquisa em Tecnologia, Inovação e Ensino (UNIOESTE - Cascavel)

Luani Griggio Langwinski, Faculdade de Ensino Superior de São Miguel do Iguaçu, UNIGUAÇU - FAESI

Mestre em Ensino em Ciências e Matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE (2018), especialista em Metodologia do Ensino de Matemática e Física pelo Centro Universitário Internacional - UNINTER (2016), graduada em Licenciatura plena em Matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE (2014)

Rodolfo Eduardo Vertuan, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Professor do Magistério Superior da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Câmpus Toledo. Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação, Mestrado Profissional, em Ensino de Matemática (PPGMAT) da UTFPR, Londrina e Cornélio Procópio, desde agosto de 2015, do Programa de Pós-Graduação, Mestrado e Doutorado, em Educação em Ciências e Educação Matemática (PPGECEM) da UNIOESTE, Cascavel, desde abril de 2017 e do Programa de Mestrado Profissional em Rede Nacional (PROFMAT) da UTFPR, Toledo, desde março de 2018. Possui Licenciatura em Matemática (2004), Especialização em Educação Matemática (2005), mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática (2007) e doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática (2013) pela Universidade Estadual de Londrina. Foi diretor da regional do Paraná da Sociedade Brasileira de Educação Matemática de 2013 à 2019. Atualmente, é coordenador do Grupo de Pesquisa em Educação e Educação Matemática (GEPEEM-Too) e Diretor-Geral do Câmpus Toledo da UTFPR. Tem experiência na área de Educação Matemática com ênfase em Ensino e Aprendizagem da Matemática, especialmente em Modelagem Matemática e Criatividad

References

ALMEIDA, J. R.; SANTOS, M. C. Pensamento algébrico: em busca de uma definição. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 6, n. 10, p. 34-60, jan.- jun. 2017.

BIGODE, A. J. L. Base, que base? O caso da Matemática. In: CÁSSIO, F.; CATELLI Jr., R. Org.). Educação é a Base? 24 educadores discutem a BNCC. São Paulo: Ação Educativa, 2019. p. 139-159.

BLANTON, M. L.; KAPUT, J. J. Characterizing a classroom practice that promotes algebraic reasoning. Journal for Research in Mathematics Education, Reston, v. 36, n. 5, p. 412- 443, nov. 2005.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Matemática / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC / SEF, 1998. 148p

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.

CYRINO, M. C. C. T.; OLIVEIRA, H. Pensamento algébrico ao longo do Ensino Básico em Portugal. Bolema, Rio Claro (SP), v. 24, n. 38, p. 97-126, abr. 2011.

D’AMBRÓSIO, U. Educação Matemática: da teoria à prática. 2. ed. Campinas, SP: Papirus, 1997.

KAPUT, James J. What is algebra? What is algebraic reasoning? In: KAPUT, James J.; CARRAHER, David W.; BLANTON, Maria L. (Ed.). Algebra in the early grades. New York: Lawrence Erlbaum Associates; NCTM, p. 5 - 17, 2007.

LIMA, L. S.; SEGADAS, C. Formulação de problemas envolvendo generalização de padrões por alunos do ensino fundamental: análise de registros orais e escritos. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 4, n. 6, p. 48 - 65, jan.-jun. 2015.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2005.

NACARATO, A. M.; CUSTÓDIO, I. A. O desenvolvimento do pensamento algébrico: algumas reflexões iniciais. In: NACARATO, A. M.; CUSTÓDIO, I. A. (Orgs). Desenvolvimento do pensamento algébrico na educação básica [livro eletrônico]: compartilhando propostas de sala de aula com o professor que ensina (ensinará) matemática -- Brasília: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2018.

OLIVEIRA, V.; PAULO, R. M. Entendendo e discutindo as possibilidades do ensino de álgebra nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v. 21, n. 3, p. 75-95, 2019.

PONTE, J. P. Números e álgebra no currículo escolar. In: VALE, I.; PIMENTEL, T.; BARBOSA, A.; FONSECA, L.; SANTOS, L.; CANAVARRO, P. (Eds.). Números e álgebra na aprendizagem da Matemática e na formação de professores. Lisboa: SEMSPCE, 2006. p. 5-27.

PONTE, J. P.; BRANCO, N.; MATOS, A. Álgebra no Ensino Básico. Portugal: Ministério da Educação e Direção Geral de Inspeção e Desenvolvimento Curricular (DGIDC), 2009.

SERRAZINA, Maria de Lurdes. O Professor que Ensina Matemática e a sua Formação: uma experiência em Portugal. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 4, p. 1051-1069, 2014.

VALE, I. Resolução com Padrões em Contextos Figurativos: exemplos de sala de aula. Actas do II SERP - Seminário do Grupo de Trabalho em Estudos em Resolução de Problemas, [CD-ROM], UNESP, Rio Claro, Brasil, 2011.

VALE, I. As tarefas de padrões na aula de matemática: um desafio para professores e alunos. Interacções, Coimbra, n. 20, p. 181-207, 2012.

Published

2021-05-06

How to Cite

Silva, P. G. N. da, Langwinski, L. G., & Vertuan, R. E. (2021). Reflections on aspects of algebraic thinking manifested by seventh grade students in solving an activity of sequences. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 12(1). https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.245118

Issue

Section

ARTIGOS