Didactic Sequencewith integrated technological resources aimed at teaching and learning of proportionality:an experimentation with investigative activities inspired by teaching research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.245958

Keywords:

proportionality, didactic sequence, technological resources

Abstract

The  present  research  has  as  main  objective  to  analyze  the  contribution  of  the  use  of  a  didactic sequence  composed  of  investigative  activities  integrated  by  technological  resource,  aiming  at  the teachingand learning of the study of proportionality.To better understand the difficulties of working with  proportionality,  an  interview  was  conducted  with  Mathematics  teachers, intendingat  their teaching strategies, didactic resources, difficulties and suggestions, allfocused exclusively on the topic of  work.The  present  research,  although  it  contains  quantitative  aspects  with  regard  to  the quantification  of  the  results,  can  be  considered how qualitative,  since  it  sought  to  structure  the research,  in  view  of the  analysis  of  the  respondents’  learning from  all  the  experimentation.The research was applied to students of the 1styear of the Technical Course in Chemistryintegrated to High  Schooland  the  data  werecollected  through  the  application  of  evaluative  andinvestigative questionnaires, in addition to observations and pedagogical interventions. The results showed that the proposed didactic sequence, integrated with specific technological resources, contributed significantly to a broader understanding of theproportionality study in a more attractive, dynamic and interactive way, promoting the students' autonomy and argumentative capacity on the subjec.

Author Biographies

Samara da Silva Corrêa, Instituto Federal Fluminense

Graduada em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal Fluminense e Mestre em Matemática pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro.

Nelson Machado Barbosa, Universidade Estadual do Norte Fluminense

Graduado em Matemática pela a Universidade Estadual do Norte Fluminense (UENF), Especialista em Matemática e Estatística pela Universidade Federal de Lavras (UFLA) e em Matemática Aplicada em Biossistemas pelo CEFET/RJ. Mestre e Doutor em Modelagem Computacional pela a Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Tem experiência nas áreas de Estatística, Equações Diferenciais Hiperbólicas, Análise Numérica, Dinâmica Epidemiológica em Redes Complexas, Educação Matemática e Física Aplicada. Atualmente trabalha na linha de pesquisa de matemática aplicada e computação científica e Educação Matemática, atuando nos seguintes temas: "Estudo Numérico para Leis de Conservação Hiperbólicas não lineares utilizando Esquemas Numéricos de Alta Resoluções" e "Metodologias e Propostas Pedagógicas para o Ensino e Aprendizagem em Matemática". É Professor e Pesquisador do Laboratório de Ciências Matemáticas da Universidade Estadual do Norte Fluminense (UENF). Atualmente é Coordenador do Programa de Iniciação Científica da Olimpíadas Brasileira de Matemática - OBMEP-RJ-ONE06.

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Published

2021-05-06

How to Cite

Corrêa, S. da S., & Barbosa, N. M. (2021). Didactic Sequencewith integrated technological resources aimed at teaching and learning of proportionality:an experimentation with investigative activities inspired by teaching research. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 12(1). https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.245958

Issue

Section

ARTIGOS