ENEF: a study of the financial education books of the final grades of fundamental education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.247275

Keywords:

ENEF, financial education in schools, final grade of fundamental education, didatic books

Abstract

This article is the result of a study that analyzed the Financial Education Books in Schools for the final grades  Fundamental  Education,  material  developed  by  The  National  Financial  Education  Strategy (ENEF) in partnership with the Ministry of Education (MEC). The method used was the document analysis of the four books, 6th, 7th, 8th and 9th grades, the activities were analyzed, according to the learning environments of Skovsmose (2014), verifying if the work developed by the book happens in a transversal way and which Financial Education concepts are present in the material. The results show that of 88 activities examined, 100% have potential for scenarios for investigation. Of the total, 81.8% refer to semi-reality 18.2% refer to real life. The data also indicate that there is an interdisciplinary and transversal theme in the books, being able to associate the work of the contents and areas of knowledge with  the  work  with  Financial  Education.It  was  concluded  that  the  books  present  a  potential  for investigative work, the activities to be done individually and in groups, in general, demand a critical positioning on different situations and concepts of FE, such as taking decision, sustainability, want versus  need,  planning,  budget,  financial  unforeseen  and  investment.  This  was  considered  positive characteristic.

Author Biographies

Glauciane da Silva Vieira, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Mestranda do programa do Programa de Pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica - Edumatec - UFPE. Integrante do grupo de pesquisas GREDAM (Grupo de estudos em desenvolvimento e aprendizagem de matemática na educação básica). UFPE. Pedagoga (UFPE), Especialista em Educação e Gestão da Cultura Organizacional (UFPE).

Fabiana Gomes da Silva, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Mestranda em Educação Matemática e Tecnológica da UFPE (Edumatec). Graduada em Pedagogia (2018) pela Universidade Federal de Pernambuco. Atualmente realiza pesquisa em Educação Matemática com ênfase em Educação Financeira. Participante do Grupo de Estudos em Desenvolvimento e Aprendizagem da Matemática na Educação Básica (GREDAM).Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental, atuando principalmente nos seguintes temas: recursos didáticos em aulas de matemática e Educação Financeira.

Cristiane Azêvedo dos Santos Pessoa, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Professora doutora e pesquisadora da UFPE

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Published

2021-05-06

How to Cite

Vieira, G. da S., Silva, F. G. da, & Pessoa, C. A. dos S. (2021). ENEF: a study of the financial education books of the final grades of fundamental education. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 12(1). https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.247275

Issue

Section

ARTIGOS