Teaching mathematics in the context of / post pandemic Covid-19: discussing access, feasibility and possibilities
DOI:
https://doi.org/10.36397/emteia.v11i2.247802Keywords:
pandemic, teaching, mathematics, didactic sequence, feasibilityAbstract
This article brings to the discussion an experimentation activity, cutting out a Didactic Sequence elaborated for a thesis study and applied in three classes from the 6th gradeof Elementary School and discussed here for the context in/post Pandemic of COVID-19. Social isolation and its consequences in basic education are discussed, especially in the math classroom of the public school, where the study was developed. The feasibility and possibilities of implementing mathematical tasks in a virtual environment, in the modality of remote, hybrid and technology teaching, are questioned. The new directions of education are discussed in the context now implanted in society, such as the situation of the professional teacher facing the (new) modalities of teaching. The sequence consisted of eight moments and activities aimed at the development of algebraic thinking. The a priori analysis of the experimentation activity that we brought reveals possibilities of application of the sequence in virtual, face-to-face or hybrid media, since the resolution of problems in natural language favors the development of algebraic thinking and its observation can be made through written, figurative or oral records. This research allowed us to deduce that the hybridization of teaching, besides choosing strategies and didactic resources appropriate to teaching in this environment, must clearly define the roles of students and teachers.References
ARTIGUE, M. Engenharia Didática. In: BRUN, J. (org.). Didáctica das Matemáticas. Lisboa: Instituto Piaget, 1996, p. 193-217.
ARTIGUE, M. Ingénierie didactique. In: Equipe DIDIREM, Université Paris (Org.) Recherches en Didactique des Mathématiques. v. 9.3, La Pensée Sauvage Éditions, 1988, p. 281–308.
BAHIA. Decreto nº 19.529. 2020. Regulamenta, no Estado da Bahia, as medidas temporárias para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavírus. Disponível em: http://www.legislabahia.ba.gov.br/documentos/decreto-no19529-de-16-de-marco-de-2020. Acesso em: jun. 2020.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Planalto, 1988. Disponível em: www.planalto.gov.br. Acesso em: 09 abr. 2020.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Fundamental). Secretaria de Educação. Brasília: MEC/ SEF, 1998.
BRASIL. Parecer CNE/CP Nº: 5/2020. 2020(a). Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011- pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192 > . Acesso em: jun. 2020.
BRASIL. Medida Provisória nº 934. 2020(b). Estabelece normas excepcionais sobre o ano letivo da educação básica e do ensino superior decorrentes das medidas para enfrentamento da situação de emergência de saúde pública de que trata a Lei nº 13.979, de 6/fevereiro/2020. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/mpv/mpv934.htm. > Acesso em: jun. 2020.
BRASIL. Portaria nº 544. 2020(c). Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus - Covid19. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de2020-261924872. Acesso em: jun. 2020.
BRASIL. Decreto nº 9.057. 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/d9057.htm. Acesso em: jun. 2020.
CAMPOS, M. A. Uma sequência didática para o desenvolvimento do pensamento algébrico no 6º Ano do ensino fundamental. 2019. 206 fls. Tese. (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências), Universidade Federal da Bahia, Salvador/BA, 2019.
CRESWELL, J. W. Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. 2. ed. Thousand Oaks, Canadá: Sage, 2013.
CHEVALLARD, Y. Concepts fondamentaux de la didactique: perspectives apportées par une approche anthropologique. Recherches en Didactique des Mathématiques, v. 12, n. 1, 1992, p. 73-112.
CHEVALLARD, Y. L’analyse des pratiques enseignantes en théorie anthropologique du didactique. Recherche en Didactique des Mathématiques, v. 19, n. 2, p. 221-266, 1999.
CHEVALLARD, Y.; BOSCH, M.; GASCÓN, J. Estudar matemáticas: o elo perdido entre o ensino e a aprendizagem. Tradução: Daisy Vaz de Moraes, Porto Alegre: Artmed, 2001.
DA ROCHA FALCÃO, J. T. A álgebra como ferramenta de representação e resolução de problemas. In: SCHILLIEMAN, A. D. et al. (Org.). Estudos em Psicologia da Educação Matemática. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 1993.
DEMO, P. Pesquisa e construção do conhecimento: metodologia científica no caminho de Habermas. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1994.
DUVAL, R. Registros de representações semióticas e funcionamento cognitivo da compreensão matemática. In: MACHADO, S. D. A. (Org.). Aprendizagem em matemática: registros de representação semiótica. Campinas, SP: Papirus, 2003, p. 11-33.
DUVAL, R. Semiósis e pensamento humano: Registros semióticos e aprendizagens intelectuais (Fascículo I). Tradução de Lênio Fernandes Levy e Marisa Rosâni Abreu da Silveira. São Paulo: Livraria da Física, 2009.
FONSECA, L.; SAMÁ, S.; SOARES, K.; PONTES, L. Uma ecologia dos mecanismos atencionais fundados na neurociência cognitiva para o ensino de matemática no século XXI. Caminhos da Educação Matemática em Revista. v. 1, n. X, p. 19-30, 2017.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
JUNQUEIRA, E. Não se pode confundir educação […]. O Povo, 2020. Disponível em: https://mais.opovo.com.br/jornal/opiniao/2020/03/27/eduardo-junqueira–atividadeescolar-remota-nao-e-ead.html. Acesso em: jul. 2020.
LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 2006.
LINS, R. C.; GIMENEZ, J. Sobre a Álgebra. In: LINS, R. C.; GIMENEZ, J. Perspectivas em aritmética e Álgebra para o século XXI. Campinas, SP: Papirus, 2001, p. 89-157.
LUIGI, R.; SENHORAS, E. M. O novo coronavírus e a importância das organizações internacionais. Nexo Jornal, 2020. Disponível em: www.nexojornal.com.br. Acesso em: abr. 2020.
MORAN, J. Educação Híbrida: um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, L.; NETO, A. T.; TREVISANI, F. de M. (Orgs.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015, p. 27-45.
ONUCHIC, L. de la R.; ALLEVATO, N. S. G. Proporcionalidade através da Resolução de Problemas no Curso Superior de Licenciatura em Matemática. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, n. 6, Pirenópolis, GO. Anais do 6º. Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. UFG, 2015. Disponível em: http://www.sbem.com.br/visipem/. Acesso em: jul. 2020.
RADFORD, L. Signs, gestures, meanings: Algebraic thinking from a cultural semiotic perspective. In: DURAND-GUERRIER, V.; SOURY-LAVERGNE, S.; ARZARELLO, F.(Eds.). Proceedings of the Sixth Conference of European Research in Mathematics Education (CERME 6). Lyon, França, 2010, pp. 33-53.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.

