Algebra teaching in the first years of fundamental education:A reflection on BNCCand the municipal curriculum
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2020.248057Keywords:
BNCC, municipal curriculum, algebra, algebraic thinking, early yearsAbstract
This article aims to reflect on how algebraic thinking is proposed in the early years of elementary school (1st to 5th year), based on the BNCC (2017) and the curriculum of the city of São Paulo(2019), considering its cycle Literacy (1st to 3rd year) and Interdisciplinary Cycle (only 4th and 5th year), in order to verify the consonance of both documents. To meet our research objective, we carried out a qualitative research of a documentary nature and also bring the perspective of authors who discuss the teaching of algebra in their language, their own and specific thinking, wmathematical skills and algebraic knowledge that allow students to contextualize and expand their knowledge. everyday processes, in the most comprehensive situations. At the end we found that despite the consonance of the analyzed documents in relation to the proposed one for the teaching of algebra in this stage of schooling, there is a need for evolution of thematerial, regarding the continued education of the teacher who will work this content in class and that this reflection can expand future studies on this topic.References
BLANTON, M.; KAPUT, J. Characterizing a classroom practice that promotes algebraic reasoning. Journal for Research in Mathematics Education, v. 36, n. 5, p. 412-446, 2005.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dezsite.pdf> Acesso em: 5 mar. 2020.
CANAVARRO, A. P. O pensamento algébrico na aprendizagem da Matemática nos primeiros anos. Quadrante, Lisboa, v. 16, n. 2, p. 81-118, 2007.
CARPENTER et al. Algebra in the elementary school: Developing relational thinking. ZDM: The International Journal on Mathematics Education, Springer Berlin Heidelberg, v. 37, n. 1, p. 53-59, 2005.
CAULLEY, D. N. Document Analysis in program Evaluation. Or. Northwest Regional Educacional laboratory (n. 60 na série paper and Report Series of the Research on Evaluation Program). Portland, 1981.
PONTE, J. P.; BRANCO, N.; MATOS, A. O simbolismo e o desenvolvimento do pensamento algébrico dos alunos. Revista Educação e Matemática, Lisboa, n. 100, p. 89-96, nov./dez. 2008.
SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Currículo da Cidade: Ensino Fundamental: Matemática. São Paulo: SME/COPED, 2017.
SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Trilhas de aprendizagens: Ensino Fundamental – 1º ano. São Paulo: SME/COPED, 2020.
SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Trilhas de aprendizagens: Ensino Fundamental – 2º ano. São Paulo: SME/COPED, 2020.
SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Trilhas de aprendizagens: Ensino Fundamental – 3º ano. São Paulo: SME/COPED, 2020.
SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Trilhas de aprendizagens: Ensino Fundamental – 4º ano. São Paulo: SME/COPED, 2020.
SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Trilhas de aprendizagens: Ensino Fundamental – 5º ano. São Paulo: SME/COPED, 2020.
STACEY, K. Finding and using patterns in linear generalising problems. Educational Studies in Mathematics, v. 20, n. 2, p. 147-164, 1989.
URSINI, S.; ESCARENO, F.; MONTES, D.; TRIGUEIROS, M. Ensenanza del álgebra elemental: uma propuesta alternativa. Mexico: Trillas, 2005.
USISKIN, Z. Concepções sobre a álgebra da escola média e utilizações das variáveis. In: COXFORD, Arthur F.; SHULTE, Alberto P. (Org.). As ideias da álgebra. São Paulo: Atual, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.