Algebra teaching in the first years of fundamental education:A reflection on BNCCand the municipal curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2020.248057

Keywords:

BNCC, municipal curriculum, algebra, algebraic thinking, early years

Abstract

This article aims to reflect on how algebraic thinking is proposed in the early years of elementary school (1st to 5th year), based on the BNCC (2017) and the curriculum of the city of São Paulo(2019), considering its cycle Literacy (1st to 3rd year) and Interdisciplinary Cycle (only 4th and 5th year), in order to verify the consonance of both documents. To meet our research objective, we carried out a qualitative research of a documentary nature and also bring the perspective of authors who discuss the teaching of algebra in their language, their own and specific thinking, wmathematical skills and algebraic knowledge that allow students to contextualize and expand their knowledge. everyday processes, in the most comprehensive situations. At the end we found that despite the consonance of the analyzed documents in relation to the proposed one for the teaching of algebra in  this  stage  of  schooling,  there  is  a  need  for  evolution  of  thematerial,  regarding  the  continued education of the teacher who will work this content in class and that this reflection can expand future studies on this topic.

References

BLANTON, M.; KAPUT, J. Characterizing a classroom practice that promotes algebraic reasoning. Journal for Research in Mathematics Education, v. 36, n. 5, p. 412-446, 2005.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dezsite.pdf> Acesso em: 5 mar. 2020.

CANAVARRO, A. P. O pensamento algébrico na aprendizagem da Matemática nos primeiros anos. Quadrante, Lisboa, v. 16, n. 2, p. 81-118, 2007.

CARPENTER et al. Algebra in the elementary school: Developing relational thinking. ZDM: The International Journal on Mathematics Education, Springer Berlin Heidelberg, v. 37, n. 1, p. 53-59, 2005.

CAULLEY, D. N. Document Analysis in program Evaluation. Or. Northwest Regional Educacional laboratory (n. 60 na série paper and Report Series of the Research on Evaluation Program). Portland, 1981.

PONTE, J. P.; BRANCO, N.; MATOS, A. O simbolismo e o desenvolvimento do pensamento algébrico dos alunos. Revista Educação e Matemática, Lisboa, n. 100, p. 89-96, nov./dez. 2008.

SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Currículo da Cidade: Ensino Fundamental: Matemática. São Paulo: SME/COPED, 2017.

SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Trilhas de aprendizagens: Ensino Fundamental – 1º ano. São Paulo: SME/COPED, 2020.

SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Trilhas de aprendizagens: Ensino Fundamental – 2º ano. São Paulo: SME/COPED, 2020.

SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Trilhas de aprendizagens: Ensino Fundamental – 3º ano. São Paulo: SME/COPED, 2020.

SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Trilhas de aprendizagens: Ensino Fundamental – 4º ano. São Paulo: SME/COPED, 2020.

SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Trilhas de aprendizagens: Ensino Fundamental – 5º ano. São Paulo: SME/COPED, 2020.

STACEY, K. Finding and using patterns in linear generalising problems. Educational Studies in Mathematics, v. 20, n. 2, p. 147-164, 1989.

URSINI, S.; ESCARENO, F.; MONTES, D.; TRIGUEIROS, M. Ensenanza del álgebra elemental: uma propuesta alternativa. Mexico: Trillas, 2005.

USISKIN, Z. Concepções sobre a álgebra da escola média e utilizações das variáveis. In: COXFORD, Arthur F.; SHULTE, Alberto P. (Org.). As ideias da álgebra. São Paulo: Atual, 1995.

Published

2020-11-08

How to Cite

Santos, C. A. B. dos, & Silva, E. A. da. (2020). Algebra teaching in the first years of fundamental education:A reflection on BNCCand the municipal curriculum. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 11(3). https://doi.org/10.51359/2177-9309.2020.248057

Issue

Section

ARTIGOS