Virtual Learning Environments: the contribution of Distance Education to remote emergency teaching in times of pandemic

Authors

  • Taissa Vieira Lozano Burci Universidade Estadual de Maringá; Faculdade Astorga
  • Ana Paula de Souza Santos Universidade Estadual de Maringá
  • Patricia Lakchmi Leite Mertzig Universidade do Oeste Paulista
  • Camila Tecla Mortean Mendonça Universidade Estadual de Maringá; Centro Universitário Cesumar

DOI:

https://doi.org/10.36397/emteia.v11i2.248136

Keywords:

interactive tools, distance education, emergency remote teaching, face-to-face education

Abstract

This article emerges in a context of a pandemic caused by Covid-19 that totally altered the offer of face-to-face education. Thus, the purpose of this text is to explorethe use of Virtual Learning Environments (VLE), originating from Distance Education (DE), as an important organizational resource for remote emergency teaching. We believe that the process of consolidating DEand its resources contributes to the instrumentalization of the emergency demand that we are experiencing. The adopted methodology isan exploratory bibliographic and documentary with a qualitative approach. We note that the VLE was used as a way of organizing the face-to-face classes, transposing their organization to a virtual space, in which students had access to the discipline's pedagogical materials, activities, messages and discussion forums. We concluded that the use of Virtual Learning Environments enabled a better organization of classes and educational assistance and it allowed students to follow daily classes from basic education to higher education, on the other hand, it enabled pedagogical interaction between students and teachers. The responsible of school-age students facilitated the organization of the school routine that occurred in parallel with their professional and family occupations, which were also changed during the pandemic.

Author Biographies

Taissa Vieira Lozano Burci, Universidade Estadual de Maringá; Faculdade Astorga

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (2009). Especialista em Educação Especial pela Universidade Estadual de Maringá (2012). Mestra em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2016). Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2020). Professora do curso de Pedagogia da Faculdade Astorga. Integrante do Grupo de Pesquisa Educação a Distância e Tecnologias Educacionais – GPEaDTEC vinculado a Universidade Estadual de Maringá.

Ana Paula de Souza Santos, Universidade Estadual de Maringá

Graduada em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de maringá (2013). Especialista em Educação. Mestranda em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (Turma 2019). Bolsista CAPES. Integrante do Grupo de Pesquisa Educação a Distância e Tecnologias Educacionais – GPEaDTEC.

Patricia Lakchmi Leite Mertzig, Universidade do Oeste Paulista

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Graduada em Música pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Professora do curso de Música (presencial) e Pedagogia (modalidade a Distância) da Universidade do Oeste Paulista (Unoeste) em Presidente Prudente, SP.

Camila Tecla Mortean Mendonça, Universidade Estadual de Maringá; Centro Universitário Cesumar

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá - UEM, linha de Políticas e Gestão da Educação. Mestre em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá - UEM, linha de História e Historiografia da Educação (2016). Especialista em Docência no Ensino Superior (2011), Gestão Escolar - Administração, Supervisão e Orientação (2012), Atendimento Educacional Especializado - AEE (2014), Educação a distância e as tecnologias educacionais (2014) e Docência no Ensino Superior: Tecnologias Educacionais e Inovação (2019) pela Unicesumar - Centro Universitário Cesumar. Graduada no Curso de Licenciatura e Bacharelado em Pedagogia (2008) e Licenciatura em História (2019) pela mesma instituição. É docente da Educação Básica da Rede Municipal de Ensino de Maringá e da Unicesumar, nesta última, trabalha na Educação a Distância - EaD, orienta projeto de Iniciação Científica na área da educação na EaD e é professora da pós-graduação Latu Sensu presencial. Participa do Grupo de Pesquisa EaD e as Tecnologias Educacionais - GPEaDTEC cadastrado no CNPq.

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Published

2020-10-09

How to Cite

Burci, T. V. L., Santos, A. P. de S., Mertzig, P. L. L., & Mendonça, C. T. M. (2020). Virtual Learning Environments: the contribution of Distance Education to remote emergency teaching in times of pandemic. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 11(2). https://doi.org/10.36397/emteia.v11i2.248136

Issue

Section

Educação e uso de tecnologias digitais no contexto da pandemia da Covid 19