Virtual Learning Environments: the contribution of Distance Education to remote emergency teaching in times of pandemic
DOI:
https://doi.org/10.36397/emteia.v11i2.248136Keywords:
interactive tools, distance education, emergency remote teaching, face-to-face educationAbstract
This article emerges in a context of a pandemic caused by Covid-19 that totally altered the offer of face-to-face education. Thus, the purpose of this text is to explorethe use of Virtual Learning Environments (VLE), originating from Distance Education (DE), as an important organizational resource for remote emergency teaching. We believe that the process of consolidating DEand its resources contributes to the instrumentalization of the emergency demand that we are experiencing. The adopted methodology isan exploratory bibliographic and documentary with a qualitative approach. We note that the VLE was used as a way of organizing the face-to-face classes, transposing their organization to a virtual space, in which students had access to the discipline's pedagogical materials, activities, messages and discussion forums. We concluded that the use of Virtual Learning Environments enabled a better organization of classes and educational assistance and it allowed students to follow daily classes from basic education to higher education, on the other hand, it enabled pedagogical interaction between students and teachers. The responsible of school-age students facilitated the organization of the school routine that occurred in parallel with their professional and family occupations, which were also changed during the pandemic.References
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional.
BRASIL. Lei nº 13.979, de 6 de fevereiro de 2020. Dispõe sobre as medidas para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do Coronavírus responsável pelo surto de 2019. 2020a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/lei/L13979.htm Acesso em: 30 maio 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. 2020b. Disponível em:< http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. > Acesso em: 30 maio 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 345, de 19 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. 2020c. Disponível em: https://abmes.org.br/arquivos/legislacoes/Portaria-mec-345-2020-03-19.pdf. Acesso em: 30 maio 2020.
BRASIL. Conselho Pleno. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP nº 5/2020, de 28 de abril de 2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. 2020d. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011- pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 30 maio 2020.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
MILL, D. Educação a Distância. In: MILL, D. (org.). Dicionário Crítico de Educação e Tecnologias e de Educação a Distância. Campinas, SP: Papirus, 2018. p. 198-203.
MINAYO, M. C. de S. (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
MOORE, M.; KEARSLEY, G. Educação a distância: sistemas de aprendizagem on-line. 3. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2013.
MOREIRA, A. J., SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, Goiania, v. 20, jan. 2020. Disponível em: <https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63438>. Acesso em: 13 jun. 2020.
OLIVEIRA, P. L. L. M. Pesquisas em educação musical a distância no Brasil: mapeamento de teses e dissertações (2002 - 2015). 230f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá. Orientadora: Maria Luisa Furlan Costa. Maringá, 2018.
OLIVEIRA, P. M. G. de; COSTA, M. L. F. Mapeamento da pesquisa em Educação Musical a Distância no Brasil. Curitiba, PR: Editora CRV, 2018.
PIMENTEL, N. M. Introdução à educação à distância. Florianópolis: SEAD/UFSC, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.

