Narrative of a postgraduate experience:Between the vices of the classroom and the presence of the digit

Authors

  • Nuria Pons Vilardell Camas Universidade Federal do Paraná
  • Fernando Roberto Amorim Souza Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Carmen Sílvia Costa Universidade Tecnológica Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.36397/emteia.v11i2.248285

Keywords:

EaD, remote education, teaching practices, higher education, pandemic

Abstract

The present work intends to bring a look at the conception of the remote modality, the so-called remote teaching and to present an experience that is being carried out in the middle of a pandemic, in a professor-researcher's view of the area, which has been dealing since April 2020 with some subjects offered at the Federal University of Paraná, in order to be able to observe what challenges were encountered by the teacher  in  her  role  as  trainer.  The  problem  of  how  the  professor  of  higher  education  develops  his pedagogical practice in a non-presential modality was started, what challenges he faced, what changes were and are necessary? The general objective of this study is to carry out an initial analysis of the pedagogical  practice  of  a  higher  education  teacher  in  his  experience  in  an  emergency  period  with synchronous and asynchronous distance learning classes. It is a qualitative, empirical approach research that is built on the experience and personal narrative that has been built since April 2020. It will bring the experience and discussions of the research teacher with her students regarding the reading of personal narratives and the attempt not to deviate from her central focus: learning. It is not the intention to exhaust the  theme  that  will  be  brought  here,  as  well  as,  because  it  is  a  qualitative,  exploratory,  therefore, empirical and interpretative methodological approach, we will try to explore the experience brought here.

Author Biographies

Nuria Pons Vilardell Camas, Universidade Federal do Paraná

Doutora em Educação

UFPR – Paraná – Brasil

Fernando Roberto Amorim Souza, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Doutorando PPGFCET/UTFPR - Paraná -Brasil

UTFPR – Paraná – Brasil

Carmen Sílvia Costa, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Mestranda PPGFCET/UTFPR - Paraná -Brasil

UTFPR – Paraná – Brasil

References

ALMEIDA, M. E. B. Integração de currículo e tecnologias: a emergência de web currículo. Belo Horizonte: Endipe, 2010.

ALMEIDA, M. E. B. Tecnologias na Educação: dos caminhos trilhados aos atuais desafios. BOLEMA – Boletim de Educação Matemática, n. 29, ano 21, 2008a.

ALMEIDA, M. E. B. Educação e Tecnologias no Brasil e em Portugal em Três Momentos de sua História. In Educação, Formação & Tecnologias; vol.1 n.1. Abril, 2008b. [Online]; Disponível em: http://eft.educom.pt/index.php/eft/issue/view/5 acesso em: 12 ago. 2020.

ALMEIDA, M. E. B.; BERTONCELLO, L. Integração das tecnologias de informação e comunicação na educação: novos desafios e possibilidades para o desenvolvimento do currículo. Congresso Nacional em Educação - EDUCERE, 10, Curitiba, PUC. Anais Eletrônicos. 2011. Disponível em < https://educere.bruc.com.br/CD2011/pdf/6489_4005.pdf > Acesso em 12 agosto 2020.

ALTOÉ, A.; SILVA, H. da. O Desenvolvimento Histórico das Novas Tecnologias e seu Emprego na Educação. In: ALTOÉ, A.; COSTA, M. L. F.; TERUYA, T. K. Educação e Novas Tecnologias. Maringá: Eduem, 2005, p 13-25.

BÉLISLE, C. Enseigner et apprendre dans un monde numérique. Synergies Sud-Est européen n° 3 - 2011 pp. 35-51

CAMAS, N. P. V. Educação a distância em realidades virtuais: a postura do professor do ensino superior ante as novas tecnológicas facilitadoras de formação continuada. 2002.

Dissertação (Mestrado) - PUC-CAMP, Brasil, 2002.

CAMAS, N. P. V.; MENGALLI, N. M. Use of digital interfaces as an extension of school attendance. Learning Technology - IEEE Computer Society’s Technical Committee on Learning Technology (TCLT). Volume 13 Issue 4, ISSN 1438-0625. October 2011, CAMAS, N. V. P. Revisão Teórica da Ação Pedagógica Virtual. Revista EducaOnline. v. 6 n. 1. Janeiro/Abril. 2012a.

CAMAS, N. V. P. Tecendo Fios na educação: da informação nas redes à construção do conhecimento mediado pelo professor. Curitiba: CRV, 2012b.

CAMAS, N. V. P. Educação e integração de tecnologias digitais. In: MONTEIRO, S. B.; OLINI, P. (Orgs.). Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino: Diversidade e tecnologias digitais, v.3. Cuiabá-MT: EdUFMT/Editora Sustentável, 2019. (Formato Ebook).

CAMAS, N. V. P.; FOFONCA, E. A curadoria de conhecimento em ambiências imersivas e os processos formativos de professores da educação básica com metodologias inovadoras. Revista Intersaberes, Curitiba. v. 14 n. 31. p. 7-19. 2019.

CAMAS, N. V. P.; FOFONCA, E.; HARDAGH, C. C. Pesquisa Narrativa e Curadoria de Conhecimento na Cultura Digital. RE@ D-Revista de Educação a Distância e Elearning, Portugal. v. 3 n. 1. p. 115-130, 2020.

CASTELLS, M. A Galáxia da Internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Trad. Maria Luiza X. de A. Borges. São Paulo: Zahar, 2003.

FORMIGA, M. A terminologia da EAD. In: LITTO, F. M.; FORMIGA, M. (org.). Educação a Distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson, 2009. p. 39-46.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

HARDAGH, C. C.; CAMAS, N. P. V. (De) formando o educador: uma discussão teórica acerca do professor e tutor na EaD. Laplage em Revista, Sorocaba, vol. 3, n.2, mai.-ago. 2017, p. 94-108, 2017.

MARTINS, L. C. B. Implicações da organização da atividade didática com uso de tecnologias digitais na formação de conceitos em uma proposta de Ensino Híbrido. 2016. Tese (Doutorado) - USP-SP, Brasil, 2016.

MILL, D. Gestão Estratégica de Sistemas Educação a Distância no Brasil e em Portugal: a propósito da flexibilidade educacional. Educ. Soc., Campinas, v. 36, n. 131, p. 407-426, abr.- jun., 2015.

NUNES, I. B. A história da EAD no mundo. In: LITTO, F. M.; FORMIGA, M. M. M. (orgs.). Educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson, 2009.

KENSKI, V. M. Tecnologias e Ensino Presencial e a Distância. 9. ed. Campinas, SP: Papirus, 2003.

KERBAUY, R. R. O cientista que ensinava. Psicologia USP, São Paulo, v.7, n.1/2, p.225- 245, 1996.

SHACHAR, M.; NEUMANN, Y. Twenty Years of Research on the Academic Performance Differences Between Traditional and Distance Learning: Summative Meta-Analysis and Trend Examination. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching. Vol. 6, No. 2, June 2010.

SCHUHMACHER, V. R. N.; ALVES FILHO, J. P.; SCHUHMACHER, E. As barreiras da prática docente no uso das tecnologias de informação e comunicação. Ciência & Educação, Bauru. v. 23 n. 3. julho-setembro. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1516-73132017000300563&script=sci_arttext acesso em: 12 ago. 2020.

VALENTE, J.A. Formação de Professores: Diferentes abordagens pedagógicas. In J. A. Valente (org.). O Computador na Sociedade do Conhecimento. Campinas, SP: NIEDUNICAMP, 1999, p. 131-156.

VALENTE, J. A. A espiral da aprendizagem e as tecnologias da informação e comunicação: repensando conceitos. In: JOLY, M. C. (Ed.). Tecnologia no ensino: implicações para a aprendizagem. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002. p. 15-37.

Published

2020-10-09

How to Cite

Camas, N. P. V., Souza, F. R. A., & Costa, C. S. (2020). Narrative of a postgraduate experience:Between the vices of the classroom and the presence of the digit. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 11(2). https://doi.org/10.36397/emteia.v11i2.248285

Issue

Section

Educação e uso de tecnologias digitais no contexto da pandemia da Covid 19