Tecnologias digitais em tempos de pandemia: desafios do trabalho remoto para professores de mais idade do Brasil e de Portugal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36397/emteia.v11i2.248287

Keywords:

digital technologies, pandemic, online teaching and learning, elderly professors, higher education

Abstract

This study aims at analyzing the pedagogical use of digital technologies by elderly professors in higher education, in times of COVID-19 pandemic.It is known that many professionals in educaexperiencing changes in relation to their teaching strategies, which now require the use of multiple digital interfaces. The shift from face-to-face to online learning and teaching demands new mediations and forms of interactions, media literacy and participation in the participatory culture, to name a few. In this sense, many professors face feelings of uncertainty and doubts, as they have been trained to work in the face-to-face environment and this can make their performance difficult in online teaching and learningdue to all the challenges that are presented in this culture marked by complexity. The authors that supported our study are Lemos (2009), Kenski (2012), Terceiro (2019), Kachar (2003), Nóvoa (2020)  and  Pimentel  and  Carvalho  (2020). The  methodology  used  was  a  qualitative  research  of  a descriptive  nature.  We  used  two  online  questionnaires  as  instruments  of  data  collection.  For  data analysis, we used the content analysis technique by Bardin (2011). Some results indicate that elderly professors from Brazil and Portugal have sought to blend the teaching they were used to in the face-to-face environment with new teaching strategies that use digital interfaces. In addition, professors are experiencing moments of discovery, learning, experimentation, and reinvention.

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Lei nº 13.243 de 11 de janeiro de 2016. Dispõe sobre estímulos ao desenvolvimento científico, à pesquisa, à capacitação científica e tecnológica e à inovação. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/l13243.htm > . Acesso em: 03 de junho de 2019.

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. São Paulo: Editora Aleph, 2013.

JENKINS, H; FORD, S.; GREENE, J. Cultura da conexão. São Paulo: Ed. Aleph, 2014.

KACHAR, Vitória. Terceira Idade & Informática: aprender revelando potencialidades. São Paulo: Cortez, 2003.

KENSKI, V. Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

LEMOS, André. Infraestrutura para a cultura digital. In: SAVAZONI, R.; COHN, S. (Orgs.). Cultura digital.br. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2009.

MORAES, Roque. Análise de Conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7- 32, 1999.

NÓVOA, Antônio. Formação Continuada – Aula Magna Antônio Nóvoa. Publicado pelo canal Educação Bahia, 2020. 1 vídeo (1:18:50). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=7kSPWa5Nieo&feature=youtu.be. Acesso em: 21 jun. 2020.

PIMENTEL, Mariano; CARVALHO, Felipe da Silva Ponte. Princípios da Educação online: para sua aula não ficar massiva nem maçante! SBC Horizontes, maio 2020. ISSN 2175-9235. Disponível em: http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2020/05/23/principios-educacaoonline. Acesso em: 06 jul. 2020.

TERCEIRO, Luciana. H. Colaboração criativa em times mediados por plataformas digitais. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo PUC-SP. 2019.

Published

2020-10-09

How to Cite

Silva, M. A., Cunha, A. C. M., & Alves, T. P. (2020). Tecnologias digitais em tempos de pandemia: desafios do trabalho remoto para professores de mais idade do Brasil e de Portugal. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 11(2). https://doi.org/10.36397/emteia.v11i2.248287

Issue

Section

Educação e uso de tecnologias digitais no contexto da pandemia da Covid 19