Tecnologias digitais em tempos de pandemia: desafios do trabalho remoto para professores de mais idade do Brasil e de Portugal
DOI:
https://doi.org/10.36397/emteia.v11i2.248287Keywords:
digital technologies, pandemic, online teaching and learning, elderly professors, higher educationAbstract
This study aims at analyzing the pedagogical use of digital technologies by elderly professors in higher education, in times of COVID-19 pandemic.It is known that many professionals in educaexperiencing changes in relation to their teaching strategies, which now require the use of multiple digital interfaces. The shift from face-to-face to online learning and teaching demands new mediations and forms of interactions, media literacy and participation in the participatory culture, to name a few. In this sense, many professors face feelings of uncertainty and doubts, as they have been trained to work in the face-to-face environment and this can make their performance difficult in online teaching and learningdue to all the challenges that are presented in this culture marked by complexity. The authors that supported our study are Lemos (2009), Kenski (2012), Terceiro (2019), Kachar (2003), Nóvoa (2020) and Pimentel and Carvalho (2020). The methodology used was a qualitative research of a descriptive nature. We used two online questionnaires as instruments of data collection. For data analysis, we used the content analysis technique by Bardin (2011). Some results indicate that elderly professors from Brazil and Portugal have sought to blend the teaching they were used to in the face-to-face environment with new teaching strategies that use digital interfaces. In addition, professors are experiencing moments of discovery, learning, experimentation, and reinvention.References
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Lei nº 13.243 de 11 de janeiro de 2016. Dispõe sobre estímulos ao desenvolvimento científico, à pesquisa, à capacitação científica e tecnológica e à inovação. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/l13243.htm > . Acesso em: 03 de junho de 2019.
JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. São Paulo: Editora Aleph, 2013.
JENKINS, H; FORD, S.; GREENE, J. Cultura da conexão. São Paulo: Ed. Aleph, 2014.
KACHAR, Vitória. Terceira Idade & Informática: aprender revelando potencialidades. São Paulo: Cortez, 2003.
KENSKI, V. Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.
LEMOS, André. Infraestrutura para a cultura digital. In: SAVAZONI, R.; COHN, S. (Orgs.). Cultura digital.br. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2009.
MORAES, Roque. Análise de Conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7- 32, 1999.
NÓVOA, Antônio. Formação Continuada – Aula Magna Antônio Nóvoa. Publicado pelo canal Educação Bahia, 2020. 1 vídeo (1:18:50). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=7kSPWa5Nieo&feature=youtu.be. Acesso em: 21 jun. 2020.
PIMENTEL, Mariano; CARVALHO, Felipe da Silva Ponte. Princípios da Educação online: para sua aula não ficar massiva nem maçante! SBC Horizontes, maio 2020. ISSN 2175-9235. Disponível em: http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2020/05/23/principios-educacaoonline. Acesso em: 06 jul. 2020.
TERCEIRO, Luciana. H. Colaboração criativa em times mediados por plataformas digitais. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo PUC-SP. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.

