Digital game contributing to the understanding of operations with Natural and Decimal numbers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.248409

Keywords:

digital educational games, numerical operations, mobile technologies, mathematics teaching

Abstract

Digital games are a resource that can be used in the process of teaching and learning mathematical concepts. In this perspective, we present the results obtained with the creation of the digital game “Ida à bakery” on the FazGame platform and its application with a group of students in the 6th year of Elementary  School.  The  game  is  based  on  an  everyday  situation  and  presents  problem  situations regarding operations with Natural and Decimal numbers. To play, each student used his cell phone or a tablet. It was noticed that the students were excited during the activity with the game; performed the addition and subtraction calculations easily and quickly and frequently reported examples of everyday situations  involving  mathematical  operations,  thus,  it  can  be  concluded  that  the  activity  presented positive results, given the mathematical thinking of operations with numbers Natural and Decimal.

Author Biographies

Denise Ritter, Universidade Franciscana - UFN

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática

Ana Marli Bulegon, Universidade Franciscana - UFN

Doutorado em Informática na Educação

References

ALMEIDA, M. E. B. de. Tecnologias digitais na educação: o futuro é hoje. In: E - TIC 5º Encontro de Educação e Tecnologia de informação e comunicação, 2007, Rio de Janeiro. Anais… Rio de Janeiro: 2007, p. 1-17. Disponível em: https://etic2008.files.wordpress.com/2008/11/pucspmariaelizabeth.pdf . Acesso em: 05 mar. 2020.

ALVES, F. Gamification: como criar experiências de aprendizagem engajadoras: um guia completo: do conceito à prática. São Paulo: DVS Editora, 2015.

AZEVEDO, G. T. de; MACHADO, J. P. R.; LYRA-SILVA, G. M. V. Processo de construção de conhecimento matemático: algoritmos e jogos digitais. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana. Recife, v. 11, n. 1, p. 1-23, 2020.

BARTOSZECK, F. K.; CZESZAK, W. A. A. C.; NETO, J. A. de M. Um exemplo de sabedoria digital: a aprendizagem baseada em games. Revista Científica de Educação a Distância. Santos, v. 8, n. 14, p. 1-26, 2016.

BOLLER, S.; KAPP, K. Jogar para Aprender: tudo o que você precisa saber sobre o design de jogos de aprendizagem eficazes. São Paulo: DVS Editora, 2018.

BORIN, J. Jogos e Resolução de Problemas: uma estratégia para as aulas de Matemática. São Paulo: IME-USP, 2004.

CRUZ, D. M.; RAMOS, D. K.; ALBUQUERQUE, R. M. de. Jogos eletrônicos eaprendizagem: o que as crianças e os jovens têm a dizer? Revista Contrapontos - Eletrônica, v. 12, n. 1, p. 87-96, 2012.

FAVORITO, J. Como implementar a gamificação dentro da sala de aula. INOVEDUC, 2018. Disponível em: . Acesso em: 10 nov. 2019.

HUIZINGA, J. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 1971.

LORENZATO, S. Laboratório de ensino de matemática e a materiais didáticos. In: LORENZATO, S. O Laboratório de ensino de matemática na formação de professores. Campinas, SP: Autores Associados, 2006. p. 3-37.

MATTAR, J. Games em educação: como os nativos digitais aprendem. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2010.

MCGONIGAL, J. A realidade em jogo. Rio de Janeiro: BestSeller, 2012.

MESQUITA, H. O.; ARANHA, E. H. da S.; SILVA, T. R. da. Uma Abordagem para o Desenvolvimento de Jogos Digitais Educativos no Ensino Básico. In: SBIE, XXIX, 2018, Fortaleza, p. 874-883. Anais… Fortaleza: 2018. Disponível em: https://brie.org/pub/index.php/sbie/article/view/8047. Acesso em: 02 jul. 2020.

PEREIRA, F. F.; DONEZE, I. S.; PANSANATO, L. T. E. Números Inteiros e Decimais: uma abordagem dos conteúdos de Matemática por meio de um jogo frente às dificuldades do cenário tecnológico da educação Básica. Revista Prática Docente. Confresa, v. 3, n. 2, p. 386-405, jul/dez, 2018.

PETRY, L. C. O conceito ontológico de jogo. In: ALVES, L.; COUTINHO, I. de J. Jogos digitais e aprendizagem: fundamentos para uma prática baseada em evidências. Campinas, SP: Papirus, 2016. p. 17-42.

PIRES, F. G. de S.; FILHO, J. C. da S. D.; ALENCAR, L. F. B. de; ALMEIDA, W. D. M. de. Tricô numérico: Um jogo para alfabetização matemática. In: WCBIE, VII, 2018, Fortaleza. Anais… Fortaleza: 2018, p. 249-255 . Disponível em: https://www.brie.org/pub/index.php/wcbie/article/view/8238. Acesso em: 25 jun. 2020.

PIRES, F. G de S.; QUEROGA, J. da S.; TEIXEIRA, K. B.; FILHO, J. C. da S. D. AmazonMath: um jogo educativo voltado para alfabetização matemática. In: WCBIE, VII, 2018, Fortaleza. Anais… Fortaleza: 2018, p. 280-287. Disponível em: https://www.brie.org/pub/index.php/wcbie/article/view/8244. Acesso em: 05 jul. 2020.

PRENSKY, M. Aprendizagem baseada em jogos digitais. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2012.

ROSA, J. da; CRUZ, D. M. Análise de Jogos em sites Educativos. In: WIE, XXV, 2019, Brasília. Anais… Brasília: 2019, p. 994-1003. Disponível em: https://www.brie.org/pub/index.php/wie/article/view/8600. Acesso em: 7 jul. 2020.

SILVA-PIRES, F. do E. S.; TRAJANO, V. da S.; ARAUJO-JORGE, T. C. de. A Teoria da Aprendizagem Significativa e o jogo. Revista Educação em Questão. Natal, v. 58, n. 57, p. 1-21, e-21088, jul./set. 2020.

SOARES, C. G.; SOUZA, D. do C. de; CASTRO, J. B. de. Recursos Educacionais Digitais e o ensino de adição e subtração: a concepção de um jogo na perspectiva da Teoria dos Campos Conceituais. In: WCBIE, VII, 2018, Fortaleza, p. 361-364. Anais… Fortaleza: 2018.

Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/wcbie/article/view/8260. Acesso em: 22 jun. 2020.

SOUZA, F. A. de; SANTOS, B. B. dos; SILVA, M. R. B. da; RODRIGUES, A. N.; BARRETO, F. F. Processo de desenvolvimento de um Jogo Sério para o ensino das Quatro Operações Matemáticas. In: WCBIE, VII, 2018, Fortaleza, p. 1147-1156. Anais… Fortaleza: 2018. Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/wcbie/article/view/8343. Acesso em: 20 jun. 2020.

Published

2021-05-06

How to Cite

Ritter, D., & Bulegon, A. M. (2021). Digital game contributing to the understanding of operations with Natural and Decimal numbers. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 12(1). https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.248409

Issue

Section

ARTIGOS