Digital game contributing to the understanding of operations with Natural and Decimal numbers
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.248409Keywords:
digital educational games, numerical operations, mobile technologies, mathematics teachingAbstract
Digital games are a resource that can be used in the process of teaching and learning mathematical concepts. In this perspective, we present the results obtained with the creation of the digital game “Ida à bakery” on the FazGame platform and its application with a group of students in the 6th year of Elementary School. The game is based on an everyday situation and presents problem situations regarding operations with Natural and Decimal numbers. To play, each student used his cell phone or a tablet. It was noticed that the students were excited during the activity with the game; performed the addition and subtraction calculations easily and quickly and frequently reported examples of everyday situations involving mathematical operations, thus, it can be concluded that the activity presented positive results, given the mathematical thinking of operations with numbers Natural and Decimal.References
ALMEIDA, M. E. B. de. Tecnologias digitais na educação: o futuro é hoje. In: E - TIC 5º Encontro de Educação e Tecnologia de informação e comunicação, 2007, Rio de Janeiro. Anais… Rio de Janeiro: 2007, p. 1-17. Disponível em: https://etic2008.files.wordpress.com/2008/11/pucspmariaelizabeth.pdf . Acesso em: 05 mar. 2020.
ALVES, F. Gamification: como criar experiências de aprendizagem engajadoras: um guia completo: do conceito à prática. São Paulo: DVS Editora, 2015.
AZEVEDO, G. T. de; MACHADO, J. P. R.; LYRA-SILVA, G. M. V. Processo de construção de conhecimento matemático: algoritmos e jogos digitais. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana. Recife, v. 11, n. 1, p. 1-23, 2020.
BARTOSZECK, F. K.; CZESZAK, W. A. A. C.; NETO, J. A. de M. Um exemplo de sabedoria digital: a aprendizagem baseada em games. Revista Científica de Educação a Distância. Santos, v. 8, n. 14, p. 1-26, 2016.
BOLLER, S.; KAPP, K. Jogar para Aprender: tudo o que você precisa saber sobre o design de jogos de aprendizagem eficazes. São Paulo: DVS Editora, 2018.
BORIN, J. Jogos e Resolução de Problemas: uma estratégia para as aulas de Matemática. São Paulo: IME-USP, 2004.
CRUZ, D. M.; RAMOS, D. K.; ALBUQUERQUE, R. M. de. Jogos eletrônicos eaprendizagem: o que as crianças e os jovens têm a dizer? Revista Contrapontos - Eletrônica, v. 12, n. 1, p. 87-96, 2012.
FAVORITO, J. Como implementar a gamificação dentro da sala de aula. INOVEDUC, 2018. Disponível em: . Acesso em: 10 nov. 2019.
HUIZINGA, J. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 1971.
LORENZATO, S. Laboratório de ensino de matemática e a materiais didáticos. In: LORENZATO, S. O Laboratório de ensino de matemática na formação de professores. Campinas, SP: Autores Associados, 2006. p. 3-37.
MATTAR, J. Games em educação: como os nativos digitais aprendem. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2010.
MCGONIGAL, J. A realidade em jogo. Rio de Janeiro: BestSeller, 2012.
MESQUITA, H. O.; ARANHA, E. H. da S.; SILVA, T. R. da. Uma Abordagem para o Desenvolvimento de Jogos Digitais Educativos no Ensino Básico. In: SBIE, XXIX, 2018, Fortaleza, p. 874-883. Anais… Fortaleza: 2018. Disponível em: https://brie.org/pub/index.php/sbie/article/view/8047. Acesso em: 02 jul. 2020.
PEREIRA, F. F.; DONEZE, I. S.; PANSANATO, L. T. E. Números Inteiros e Decimais: uma abordagem dos conteúdos de Matemática por meio de um jogo frente às dificuldades do cenário tecnológico da educação Básica. Revista Prática Docente. Confresa, v. 3, n. 2, p. 386-405, jul/dez, 2018.
PETRY, L. C. O conceito ontológico de jogo. In: ALVES, L.; COUTINHO, I. de J. Jogos digitais e aprendizagem: fundamentos para uma prática baseada em evidências. Campinas, SP: Papirus, 2016. p. 17-42.
PIRES, F. G. de S.; FILHO, J. C. da S. D.; ALENCAR, L. F. B. de; ALMEIDA, W. D. M. de. Tricô numérico: Um jogo para alfabetização matemática. In: WCBIE, VII, 2018, Fortaleza. Anais… Fortaleza: 2018, p. 249-255 . Disponível em: https://www.brie.org/pub/index.php/wcbie/article/view/8238. Acesso em: 25 jun. 2020.
PIRES, F. G de S.; QUEROGA, J. da S.; TEIXEIRA, K. B.; FILHO, J. C. da S. D. AmazonMath: um jogo educativo voltado para alfabetização matemática. In: WCBIE, VII, 2018, Fortaleza. Anais… Fortaleza: 2018, p. 280-287. Disponível em: https://www.brie.org/pub/index.php/wcbie/article/view/8244. Acesso em: 05 jul. 2020.
PRENSKY, M. Aprendizagem baseada em jogos digitais. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2012.
ROSA, J. da; CRUZ, D. M. Análise de Jogos em sites Educativos. In: WIE, XXV, 2019, Brasília. Anais… Brasília: 2019, p. 994-1003. Disponível em: https://www.brie.org/pub/index.php/wie/article/view/8600. Acesso em: 7 jul. 2020.
SILVA-PIRES, F. do E. S.; TRAJANO, V. da S.; ARAUJO-JORGE, T. C. de. A Teoria da Aprendizagem Significativa e o jogo. Revista Educação em Questão. Natal, v. 58, n. 57, p. 1-21, e-21088, jul./set. 2020.
SOARES, C. G.; SOUZA, D. do C. de; CASTRO, J. B. de. Recursos Educacionais Digitais e o ensino de adição e subtração: a concepção de um jogo na perspectiva da Teoria dos Campos Conceituais. In: WCBIE, VII, 2018, Fortaleza, p. 361-364. Anais… Fortaleza: 2018.
Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/wcbie/article/view/8260. Acesso em: 22 jun. 2020.
SOUZA, F. A. de; SANTOS, B. B. dos; SILVA, M. R. B. da; RODRIGUES, A. N.; BARRETO, F. F. Processo de desenvolvimento de um Jogo Sério para o ensino das Quatro Operações Matemáticas. In: WCBIE, VII, 2018, Fortaleza, p. 1147-1156. Anais… Fortaleza: 2018. Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/wcbie/article/view/8343. Acesso em: 20 jun. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.

