Mathematics teacher’s specialised knowledge manifested in classroom observation reports

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.248843

Keywords:

teacher’s professional knowledge, MTSK, classroom observation report, reflective writing, preservice Mathematics teacher education

Abstract

In  the  Mathematics  Degree  Course  of  the  State  University  of  Londrina,  one  of  the  actions  that composes the Supervised Curricular Internship is the preparation of a Classroom Observation Report, guided  by  a  script. Among  the  items  that  constitute  this  script,  some  have  the  potential  to  trigger  a reflective  writing,  which  is  a  possibility  for  the  manifestation  of  professional  knowledge.  In  this context,   this   article   aims   to   identify   domains   and   subdomains   of   the   Mathematics  Teacher’s Specialised Knowledge (MTSK) model manifested in items that have the potential to trigger reflective writing  in  future  teachers  in  the  preparation  of  the  Classroom  Observation  Report.  Thus,  from  the readings of the productions related to these items of the Reports of twelve interns, we have evidenced writings  that  manifested  knowledge  related  to  the  model.  In  addition,  we  noted  that  something  that appears  to  be  conducive  to  this  manifestation  consists  of  requesting  that  the  interns  reflect  on  each class observed and, especially, that they indicate whether there was any time when they would adopt other referrals if they were in teaching positions. Finally, we suggest that guidelines such as those of the analyzed items be proposed to interns in the elaboration of Classroom Observation Reports, aiming to  encourage  the  manifestation  of  specialised  professional  knowledge  through  reflection  on  the observations.

Author Biographies

Gabriela da Silva Oliveira, Universidade Estadual de Londrina

Mestranda em Ensino de Ciências e Educação Matemática.

Bruno Rodrigo Teixeira, Universidade Estadual de Londrina

Doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática. Docente do Departamento de Matemática e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina (UEL).

References

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação Qualitativa em Educação. Portugal: Porto Editora, 1994.

BALL, D. L.; THAMES, M. H.; PHELPS, G. Content Knowledge for Teaching: What Makes It Special? Journal of teacher education, v. 59, n. 5, p. 389-407, nov. 2008.

BONATO, G. V. Conhecimento matemático para o ensino mobilizado em um planejamento de aula na perspectiva da Resolução de Problemas. 2020. 97 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2020.

BURTON, J. Reflective Writing – Getting to The Heart of Teaching and Learning. In: BURTON, J; QUIRKE, P.; REICHMANN, C. L.; PEYTON, J. K. Reflective Writing: A Way to Lifelong Teacher Learning. Estados Unidos da América: TESL-EJ Publications, 2009. p. 1-11.

CARRILLO, J.; CLIMENT, N.; CONTRERAS, L. C.; MUÑOZ-CATALÁN, M. C. Determining Specialised Knowledge For Mathematics Teaching. In: CONGRESS OF THE EUROPEAN SOCIETY FOR RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION. 8., 2013, Antalya. Anais [...] Turkey: M.E.T. University, Ankara, 2013. p. 2985-2994.

CARVALHO, A. M. P. Os estágios nos cursos de licenciatura. São Paulo: Cengage Lerning, 2012.

CLIMENT, N.; ESCUDERO-ÁVILA, D.; ROJAS, N.; CARRILLO, J.; MUÑOZ-CATALÁN, M. C.; SOSA, L. El conocimiento del profesor para la Enseñanza de la matemática. In: AGUILAR, A. et al. Un marco teórico para el conocimiento especializado del profesor de Matemáticas. Huelva: Universidad de Huelva Publicaciones, 2014. p. 43-70.

COLOMBO, J. A. A.; CALDATTO, M. E. Projetos de pesquisa pedagógica no PIBID: possibilidades formativas para o desenvolvimento do conhecimento especializado do professor que ensina Matemática. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 10, n. 2, p. 125-141, 2019.

COSTA, P. K. A. Tensões e contribuições do estágio curricular na constituição da identidade profissional do licenciando em Matemática na EaD. 2018. 255 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2018.

FIORAVANTE, A. P. G. Escrita reflexiva na formação inicial de professores: vivências no curso de pedagogia da FURG. 2014. 112 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2014.

FLORES-MEDRANO, E.; ESCUDERO-ÁVILA, D.; MONTES, M.; AGUILAR, A.; CARRILLO, J. Nuestra modelación del conocimiento especializado del profesor de Matemáticas, el MTSK. In: AGUILAR, A. et al. Un marco teórico para el conocimiento especializado del profesor de Matemáticas. Huelva: Universidad de Huelva Publicaciones, 2014. p. 71-93.

GALIAZZI, M. C.; LINDEMANN, R. H. O diário de Estágio: da reflexão pela escrita para a aprendizagem sobre ser professor. Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 6, n.1, p.135-150, 2003.

GARCÍA, M. D. M. L. Conocimiento Especializado en Geometría en un aula de 5º de Primaria. 2017. 281 f. Tese (Doctorado en Didácticas de la Matemática) – Universidade de Huelva, Huelva, 2017.

HAMPTON, M. Reflective writing: a basic introduction. Portsmounth: Department of Curriculum and Quality Enhancement, 2010.

HATTON, N.; SMITH, D. Reflection in teacher education: towards definition and implementation. Teaching & Teacher Education. v. 11, n. 1, p. 33-49, jan. 1995.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MORIEL JUNIOR, J. G.; WIELEWSKI, G. D. Base de conhecimento de professores de matemática: do genérico ao especializado. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, Londrina, v. 18, n. 2, p. 126-133, 2017.

ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectiva. Bolema, Rio Claro, v. 25, n. 41, p. 73-98, dez. 2011.

PASSOS, C. L. B. A comunicação nas aulas de matemática revelada nas narrativas escritas em diários reflexivos de futuros professores. Interacções, Portugal, v.4, n.8, p.18-36, abr. 2008.

RIVERA, R. The reflective writing continuum: Re-conceptualizing Hatton & Smith’s types of reflective writing. International Journal of Research Studies in Education. v. 6, n. 2, p. 49-67, apr. 2017.

SHULMAN, L.S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v.15, n. 2, p. 4-14, feb. 1986.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA. Câmara de Graduação. Deliberação n. 014/2015. Regulamento de Estágio Curricular Obrigatório do Curso de Matemática. Habilitação: Licenciatura. Londrina, 2015.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA. Departamento de Matemática. Coordenação do Estágio Curricular Obrigatório do Curso de Matemática. Habilitação: Licenciatura. Plano de Estágio. Londrina, 2019.

Published

2022-05-27

How to Cite

Oliveira, G. da S., & Teixeira, B. R. (2022). Mathematics teacher’s specialised knowledge manifested in classroom observation reports. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 13(1), 1–24. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.248843

Issue

Section

ARTIGOS