Teaching and learning left and right spatial references
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.250191Keywords:
mathematical education, geometry, laterality, early years of elementary schoolAbstract
This paper comes from a research developed by the Study and Research Group GEPEME/ UEM -Grupo de Estudo e Pesquisas em Matemática Escolar da Universidade Estadual de Maringá -whose objective was the undertaking of a process of training of teachers of the Early Years of Elementary Education, that was done by means of the production of materials for the teaching of geometric themes. In this text, we discuss the difference between laterality and lateralization, highlighting the need to have a reference to explore issues related to location and spatial movement. With teachers working in the 1st year of Elementary School, we produced a task called “Path Representation” whose objective was to improve the students’ awareness of the need to establish a reference -in this case, right and left -for spatial issues. We found that an appropriate sequence of tasks, developed with appropriate interference, allowed students to understand the need for a spatial reference to be located in space, a fundamental understanding for more complex apprehensions related to geometry.References
ALMOULOUD, Saddo Ag. Fundamentos da didática da matemática. Curitiba: Ed. UFPR, 2007.
ALMOULOUD, Saddo Ag et al. A geometria no ensino fundamental: reflexões sobre uma experiência de formação envolvendo professores e alunos. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 27, p. 94-108, dez. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782004000300007&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 15 mar. 2021.
BOBBIO, T. G. et al. Avaliação da dominância lateral em escolares de dois níveis socioeconômicos distintos no município de Campinas, São Paulo. Revista Paulista de Pediatria. Campinas, v. 24, n. 3, p. 74, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, MEC/SEF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 03 nov. 2020.
FAINGUELERNT, E. K. Educação Matemática: Representação e Construção em Geometria. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.
FONSECA, M. C. F. R. et al. O Ensino de geometria na escola fundamental: três questões para a formação do professor dos ciclos iniciais. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
GARNICA, A. V. M.; MARTINS-SALANDIM, M. E. A lateralidade e os modos de ver e representar. In: BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Geometria. Brasília: MEC, SEB, 2014, caderno 5.
LORENZATO, S. Por que não ensinar geometria? Educação Matemática em Revista. Blumenau: SBEM, ano III, n. 4, p. 3-13, 1995.
MATOS, José Manuel; GORDO, Maria de Fátima. Visualização Espacial: algumas atividades. Educação Matemática. Lisboa, PT, n. 26, pp. 13-17, 1993.
MUTSCHELE, M. S. Problemas de aprendizagem da criança: causas físicas, sensoriais, neurológicas, emocionais, intelectuais, sociais e ambientais. São Paulo: Loyola, 2001.
PAVANELLO, R. M.; DA COSTA, L. P. Formação de professores/educadores para o ensino e a aprendizagem das capacidades espaciais na educação infantil. Educ. Matem. Pesq. São Paulo, v. 21, n. 5, pp. 205-216, 2019. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/45562/pdf_1. Acesso em: 23 set. 2020.
SOUZA, E. S. de; BULOS, A. M. M. A ausência da geometria na formação dos professores de matemática: causas e consequências. Conferência Internacional de Educação Matemática, XIII, jun. 2011, Recife – Brasil. Anais. Recife: Universidade Federal de Pernambuco, 2011, pp. 1-8. Disponível em: https://xiii.ciaem-redumate.org/index.php/xiii_ciaem/xiii_ciaem/paper/viewFile/1433/1073. Acesso em: 15 mar. 2021.
SPRINGER, S. P.; DEUTSCH, G. Cérebro esquerdo, cérebro direito. São Paulo: Summus, 1998.
VASCONCELLOS, M.; BITTAR, M. A formação do professor para o ensino de Matemática na educação infantil e nos anos iniciais: uma análise da produção dos eventos da área. Educ. Mat. Pesqui. São Paulo, v. 9, n. 2, pp. 275-292, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.