Early algebra, functional thinking and the pedagogical recontextualization of texts produced by teachers from the early years: a case study
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.250278Keywords:
teaching algebra, initial years, continuing education, pedagogical recontextualization, functional thinkingAbstract
This article aims to analyze the texts of algebraic discourse, focused on functional thinking, which were recontextualized and said by the subjects (teacher-student) of the pedagogical practice,in a 3rd year class of Elementary School. This article is the result of a master's research carried out with a group of teachers from the Early Years. However, the scope of this study covers only the data collected in the classroom of one of these teachers. Therefore, the present investigation is part of a qualitative approach, in the perspective of a case study, having as a theoretical foundation the Basil Bernstein Theory of Codes, in addition to the literature review in the context of Early Algebra.Thedata analysis reveals that when operationalizing the pedagogical recontextualization process, the course teacher showed mastery of the rules of recognition and achievement, knowing how to move the texts produced in the training to her pedagogical practice. In addition, it was found that, when moved from the training space to the classroom space, the recontextualized texts presented similarities and differences in relation to the texts produced during the training, because, when moved, these texts were regulated by the specific principles of that new pedagogical practice.References
BERNSTEIN, B. A estruturação do discurso pedagógico: classe, códigos e controle. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996.
BERNSTEIN, B. Pedagogy, symbolic control and identity: theory research critique. Revised Edition. London: Taylor and Francis, 2000.
BERNSTEIN, B. Pedagogía, control simbólico e identidad: teorías, investigación y crítica. Traducción de Pablo Manzano; revisión de Basil Bernstein, Juia Varela. São Paulo: Cortez; Madrid, España: Ediciones Morata, 2017.
BLANTON, M. Algebra and the elementary classroom. Portsmouth, NA: Heinemann, 2008.
BLANTON, M.; KAPUT, J. Characterizing a classroom practice that promotes algebraic reasoning. Journal for Research in Mathematics Education, v. 36, n. 5, p. 412-446, 2005.
BLANTON, M.; KAPUT, J. Functional thinking as a route into algebra in the elementary grades. In: CAI, J.; KNUTH, E. (Eds.). Early algebraization. Berlin: Springer, 2011. 18 p. 5-23.
BLANTON, M.; STEPHENS, A.; KNUTH, E.; GARDINER, A. M.; ISLER, I.; KIM, J.-S. The development of children's algebraic thinking: the impact of a comprehensive early algebra intervention in third grade. Journal for Research in Mathematics Education, v. 46, n.1, p. 39-87, 2015.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.
BOOTH, L. R. Dificuldades das crianças que se iniciam em álgebra. In: COXFORD, A. F.; SHULTE, A. P. (Org.). As ideias da álgebra. (Hygino H. Domingues, trad.). São Paulo: Atual, 1995.
CARRAHER, D. W.; SCHLIEMANN, A. D. O lugar da álgebra no Ensino Fundamental. In: MARTINS, E.; LAUTERT, S. (Org.). Diálogos sobre o ensino, aprendizagem e a formação de professores: Contribuições da Psicologia da Educação Matemática. Rio de Janeiro: Editora Autografia, 2016.
KIERAN, C. Duas abordagens diferentes entre os principiantes em álgebra. In: COXFORD, A. F.; SHULTE, A. P. (Org.). As ideias da álgebra. (Hygino H. Domingues, trad.). São Paulo: Atual, 1995. 16 p. 104 – 110.
KIERAN, C. et al. Early Algebra: Research into its Nature, its Learning, its Teaching. Hamburg: ICME, 2016.
PONTE, J. P.; BRANCO, N.; MATOS, A. Álgebra no Ensino Básico. Lisboa: ME – DGIDC, 2009.
PORTO, R. S. O. Early álgebra: prelúdio da álgebra por estudantes do 3° e 5º anos do ensino fundamental. 2018. 177f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, 2018.
POST, T. R.; BEHR, M. J.; LESH, R. A proporcionalidade e o desenvolvimento de noções pré-álgebra. In: COXFORD, A. F.; SHULTE, A. P. (Org.). As ideias da álgebra. (Hygino H. Domingues, trad.). São Paulo: Atual, 1995. 14 p. 89 – 103.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.