Early algebra, functional thinking and the pedagogical recontextualization of texts produced by teachers from the early years: a case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.250278

Keywords:

teaching algebra, initial years, continuing education, pedagogical recontextualization, functional thinking

Abstract

This article aims to analyze the texts of algebraic discourse, focused on functional thinking, which were recontextualized and said by the subjects (teacher-student) of the pedagogical practice,in a 3rd year class of Elementary School. This article is the result of a master's research carried out with a group  of  teachers  from  the  Early  Years.  However,  the  scope  of  this  study  covers  only  the  data collected in the classroom of one of these teachers. Therefore, the present investigation is part of a qualitative approach, in the perspective of a case study, having as a theoretical foundation the Basil Bernstein Theory of Codes, in addition to the literature review in the context of Early Algebra.Thedata  analysis  reveals  that  when  operationalizing  the  pedagogical  recontextualization  process,  the course teacher showed mastery of the rules of recognition and achievement, knowing how to move the texts produced in the training to her pedagogical practice. In addition, it was found that, when moved from the training space to the classroom space, the recontextualized texts presented similarities and differences in relation to the texts produced during the training, because, when moved, these texts were regulated by the specific principles of that new pedagogical practice.

Author Biographies

Alex Almeida de Souza, Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)

Mestre em Educação em Ciências e Matemática (Universidade Estadual de Santa Cruz). Especialista em Matemática Financeira e Estatística (Universidade Candido Mendes). Graduado em Matemática (Universidade Estadual de Feira de Santana). Atualmente participa, como membro, do Grupo de Pesquisa Refletir, Planejar, Agir, Refletir em Educação Matemática (REPARE) e do Núcleo de estudos em Educação Matemática de Feira de Santana (NEEMFS/SBEM-BA). Professor da rede pública de ensino nos municípios de Feira de Santana-Ba e Ipecaetá-Ba.

Iane de Jesus Carneiro, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)

Mestranda em Educação (Universidade Estadual de feira de Santana). Especialista em Neuropsicopedagogia  e Psicopedagogia (Centro Universitário Leonardo Da Vinci). Formada em Pedagogia (Universidade Estadual de Feira de Santana). Atua desde 2013 como professora da Educação Básica, pelo Município de Feira de Santana no Centro de Educação Básica da UEFS. 

References

BERNSTEIN, B. A estruturação do discurso pedagógico: classe, códigos e controle. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996.

BERNSTEIN, B. Pedagogy, symbolic control and identity: theory research critique. Revised Edition. London: Taylor and Francis, 2000.

BERNSTEIN, B. Pedagogía, control simbólico e identidad: teorías, investigación y crítica. Traducción de Pablo Manzano; revisión de Basil Bernstein, Juia Varela. São Paulo: Cortez; Madrid, España: Ediciones Morata, 2017.

BLANTON, M. Algebra and the elementary classroom. Portsmouth, NA: Heinemann, 2008.

BLANTON, M.; KAPUT, J. Characterizing a classroom practice that promotes algebraic reasoning. Journal for Research in Mathematics Education, v. 36, n. 5, p. 412-446, 2005.

BLANTON, M.; KAPUT, J. Functional thinking as a route into algebra in the elementary grades. In: CAI, J.; KNUTH, E. (Eds.). Early algebraization. Berlin: Springer, 2011. 18 p. 5-23.

BLANTON, M.; STEPHENS, A.; KNUTH, E.; GARDINER, A. M.; ISLER, I.; KIM, J.-S. The development of children's algebraic thinking: the impact of a comprehensive early algebra intervention in third grade. Journal for Research in Mathematics Education, v. 46, n.1, p. 39-87, 2015.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.

BOOTH, L. R. Dificuldades das crianças que se iniciam em álgebra. In: COXFORD, A. F.; SHULTE, A. P. (Org.). As ideias da álgebra. (Hygino H. Domingues, trad.). São Paulo: Atual, 1995.

CARRAHER, D. W.; SCHLIEMANN, A. D. O lugar da álgebra no Ensino Fundamental. In: MARTINS, E.; LAUTERT, S. (Org.). Diálogos sobre o ensino, aprendizagem e a formação de professores: Contribuições da Psicologia da Educação Matemática. Rio de Janeiro: Editora Autografia, 2016.

KIERAN, C. Duas abordagens diferentes entre os principiantes em álgebra. In: COXFORD, A. F.; SHULTE, A. P. (Org.). As ideias da álgebra. (Hygino H. Domingues, trad.). São Paulo: Atual, 1995. 16 p. 104 – 110.

KIERAN, C. et al. Early Algebra: Research into its Nature, its Learning, its Teaching. Hamburg: ICME, 2016.

PONTE, J. P.; BRANCO, N.; MATOS, A. Álgebra no Ensino Básico. Lisboa: ME – DGIDC, 2009.

PORTO, R. S. O. Early álgebra: prelúdio da álgebra por estudantes do 3° e 5º anos do ensino fundamental. 2018. 177f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, 2018.

POST, T. R.; BEHR, M. J.; LESH, R. A proporcionalidade e o desenvolvimento de noções pré-álgebra. In: COXFORD, A. F.; SHULTE, A. P. (Org.). As ideias da álgebra. (Hygino H. Domingues, trad.). São Paulo: Atual, 1995. 14 p. 89 – 103.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Published

2021-08-03

How to Cite

Souza, A. A. de, & Carneiro, I. de J. (2021). Early algebra, functional thinking and the pedagogical recontextualization of texts produced by teachers from the early years: a case study. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 12(3). https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.250278

Issue

Section

Articulações entre Ensino e Pesquisa em Educação Matemática nos anos iniciais