Use of discursive textual analysis in the identification of insecurities in elementary school mathematics: online period

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.250386

Keywords:

remote teaching, mathematics teaching, basic education, DTA

Abstract

This  experience  report  aims  to  present  a  question  asked  to  mathematics  teachers  about  the  types  of assessment administered in private and public elementary schools through computers and the internet in  the  period  of  physical  distancing. This  question  was  also  used  as  a Voluntary  Scientific  Initiation activity,  which  provided  an  undergraduate  Mathematics  teacher  attending  a  public  university  in  the countryside   of   southeastern   Bahia   with   the   opportunity   to   learn   about   textual   data   analysis methodology.  For  data  collection,  Mathematics  teachers  were  invited  to  answer  a  semi-structured questionnaire, with acceptance by teachers residing in 11 municipalities, distributed in five Brazilian states. For the interpretation of the teacher’s contributions, we opted for the use of Discursive Textual Analysis. Thus, it was possible to obtain emerging categories to identify a concern with the students’ performance  and  the  teachers’  attitudes  regarding  the  use  of  tools  to  stimulate  teaching.  However, there was no contribution on the types of assessment used in teaching mediated by digital information and  communication  technologies.  Teachers'  insecurities  were  revealed  regarding  the  unexpected  and massive  use  of  technologies  in  both  public  basic  education,  when  possible,  and  in  private  basic education, in most cases, since the beginning of the 2020 school year.

Author Biographies

Marlubia Corrêa de Paula, Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus

DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS E TECNOLOGIAS - DCET - Área de Matemática - UESC- ILHÉUS- BA

Lizandra Santos Fernandes, Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus

Licencianda em Matemática, UESC- ILHÉUS - BAHIA.

References

BICUDO, M.A.V. (Org.). Educação matemática. São Paulo: Centauro, 2005.

COELHO NETO, J.; BERNARDELLI, M.S.; PESSOA, M.P.; GUILHEM, M.B.; MALUCELLI, A.; REINEHR, S. O uso das TIC na formação de professores de escolas que obtiveram baixo IDEB. In: Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), XXII., Workshop de Informática na Escola (WIE), XVII., 2011, Aracaju/SE. Anais [...]. Aracaju, Sergipe, 2011. p. 988-996.

COSTA, S.R.S.; DUQUEVIZ, B.C.; PEDROZA, R.L.S. Tecnologias digitais como instrumentos mediadores da aprendizagem dos nativos digitais. Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v.19, n.3, p. 603-610, set./dez. 2015.

FERREIRA, A.B. de H. Aurélio: o dicionário da língua portuguesa. Curitiba: Positivo, 2008.

FERREIRA, L.A.; BRASILIANA, D.DA S.; ALVEZ, A.DE.O. Ensino de Matemática e Covid-19: Práticas docentes durante o ensino remoto. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana – vol. 11 - número 2 – 2020, p. 1-15;

GABRIEL, M. Educ@r – a (r)evolução digital na educação. São Paulo: Saraiva, 2013.

GIL, A.C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2010. 200p.

IMENES, L. M . P.; LELLIS, M. Matemática. São Paulo: Scipione, 1997.

INSTITUTO NACIONAL DE EDUCAÇÃO BÁSICA – IDEB. Disponível em: http://ideb.inep.gov.br/resultado/resultado/resultadoBrasil.seam?cid=8364754. Acesso em: 4 abr. 2021.

KENSKI, V. M. Repensando a avaliação da aprendizagem. In: VEIGA, Ilma Passos Alencar. Repensando a didática. São Paulo: Papirus, 2012. p. 135-147.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 4. ed. Campinas: Papirus, 2008.

LEITE, N. M.; LIMA, E. G. O. de; CARVALHO, A. B. G. Os professores e o uso de tecnologias digitais nas aulas remotas emergenciais, no contexto da pandemia da covid-19 em Pernambuco. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana – vol. 11 - número 2 – 2020, p. 1-15;

LIBÂNEO, José Carlos. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. São Paulo: Cortez, 1998.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, 2002.

MATTAR, João. Web 2.0 e redes sociais na educação. São Paulo: Artesanato Educacional, 2013.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.); GOMES, Romeu; DESLANDES, Suely Ferreira. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 30. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. 108 p.

MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciênc. Educ., Bauru (SP), v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. 2. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. Ijuí: Ed. Unijuí, 2007.

MUÑOZ, Caroline Lego; TOWNER, Terri. Back to the wall: how to use Facebook in the classroom. First Monday, v.16, n.12, 5 dez. 2011.

PAULA, M.C. de. A prática pedagógica na formação de professores com o uso de TDIS sob o foco das objetivações de Agnes Heller: Brasil e Portugal num estudo de caso múltiplo integrado. 2018. 370p. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS, 2018.

PAULO, R.M.; SANTOS, J.C.A. de P. Avaliação em matemática: uma leitura de concepções e análise do vivido na sala de aula. Revista Ciênc. Educação, v.17, n.1, 2011. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132011000100012

SAEB – Sistema de Avaliação da Educação Básica. Disponível em: < http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/inep-se-prepara-para-implantacao-do-novo-saeb-em-2021/21206>. Acesso em: 4 abr. 2021.

SANTAELLA, Lúcia. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.

SANTOS, K.M. dos. A AULA NÃO É MAIS PRESENCIAL, E AGORA? Tecnologias e experiências docentes em tempos de COVID-19. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana – vol. 11 - número 2 – 2020, p. 1-22.

SANTOS, S.A. Explorações da linguagem escrita nas aulas de matemática. In: NACARATO, A.M.; LOPES, C.E. (Org.). Escrituras e leituras na educação matemática. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2005. p. 127-142.

SOUZA, P. F. C. de. O uso das tecnologias digitais no desenvolvimento da cognição numérica: uma proposta de formação continuada para os professores da educação básica. 2020. 147p. Dissertação (Mestrado em Ensino) - Universidade Estadual do Norte do Paraná – UENP. Disponível em: <https://uenp.edu.br/mestrado-ensino-dissertacoes/ppgen-dissertacoes-defendidas-3-turma-2018-2019/16448-patricia-ferreira-concato-de-souza/file

SCHROEDER, Jacob; GREENBOWE, Thomas J. The chemistry of Facebook: using social networking to create an online community for the organic chemistry. Innovste: Journal of Online Education, v.5, n.4, abr./maio 2009.

STAKE, Robert E. Pesquisa qualitativa. Estudando como as coisas funcionam. Porto Alegre: Penso, 2011.

STURGEON, C. Michael; WALKER, Cristin. Faculty on Facebook: confirm or deny? 14th Annual Instructional Technology Conference, Middle Tennessee State University, Murfreesboro, Tennessee, 29-31 mar. 2009.

Published

2022-05-27

How to Cite

Paula, M. C. de, & Fernandes, L. S. (2022). Use of discursive textual analysis in the identification of insecurities in elementary school mathematics: online period. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 13(1), 25–44. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.250386

Issue

Section

ARTIGOS