Use of discursive textual analysis in the identification of insecurities in elementary school mathematics: online period
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.250386Keywords:
remote teaching, mathematics teaching, basic education, DTAAbstract
This experience report aims to present a question asked to mathematics teachers about the types of assessment administered in private and public elementary schools through computers and the internet in the period of physical distancing. This question was also used as a Voluntary Scientific Initiation activity, which provided an undergraduate Mathematics teacher attending a public university in the countryside of southeastern Bahia with the opportunity to learn about textual data analysis methodology. For data collection, Mathematics teachers were invited to answer a semi-structured questionnaire, with acceptance by teachers residing in 11 municipalities, distributed in five Brazilian states. For the interpretation of the teacher’s contributions, we opted for the use of Discursive Textual Analysis. Thus, it was possible to obtain emerging categories to identify a concern with the students’ performance and the teachers’ attitudes regarding the use of tools to stimulate teaching. However, there was no contribution on the types of assessment used in teaching mediated by digital information and communication technologies. Teachers' insecurities were revealed regarding the unexpected and massive use of technologies in both public basic education, when possible, and in private basic education, in most cases, since the beginning of the 2020 school year.References
BICUDO, M.A.V. (Org.). Educação matemática. São Paulo: Centauro, 2005.
COELHO NETO, J.; BERNARDELLI, M.S.; PESSOA, M.P.; GUILHEM, M.B.; MALUCELLI, A.; REINEHR, S. O uso das TIC na formação de professores de escolas que obtiveram baixo IDEB. In: Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), XXII., Workshop de Informática na Escola (WIE), XVII., 2011, Aracaju/SE. Anais [...]. Aracaju, Sergipe, 2011. p. 988-996.
COSTA, S.R.S.; DUQUEVIZ, B.C.; PEDROZA, R.L.S. Tecnologias digitais como instrumentos mediadores da aprendizagem dos nativos digitais. Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v.19, n.3, p. 603-610, set./dez. 2015.
FERREIRA, A.B. de H. Aurélio: o dicionário da língua portuguesa. Curitiba: Positivo, 2008.
FERREIRA, L.A.; BRASILIANA, D.DA S.; ALVEZ, A.DE.O. Ensino de Matemática e Covid-19: Práticas docentes durante o ensino remoto. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana – vol. 11 - número 2 – 2020, p. 1-15;
GABRIEL, M. Educ@r – a (r)evolução digital na educação. São Paulo: Saraiva, 2013.
GIL, A.C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2010. 200p.
IMENES, L. M . P.; LELLIS, M. Matemática. São Paulo: Scipione, 1997.
INSTITUTO NACIONAL DE EDUCAÇÃO BÁSICA – IDEB. Disponível em: http://ideb.inep.gov.br/resultado/resultado/resultadoBrasil.seam?cid=8364754. Acesso em: 4 abr. 2021.
KENSKI, V. M. Repensando a avaliação da aprendizagem. In: VEIGA, Ilma Passos Alencar. Repensando a didática. São Paulo: Papirus, 2012. p. 135-147.
KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 4. ed. Campinas: Papirus, 2008.
LEITE, N. M.; LIMA, E. G. O. de; CARVALHO, A. B. G. Os professores e o uso de tecnologias digitais nas aulas remotas emergenciais, no contexto da pandemia da covid-19 em Pernambuco. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana – vol. 11 - número 2 – 2020, p. 1-15;
LIBÂNEO, José Carlos. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. São Paulo: Cortez, 1998.
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, 2002.
MATTAR, João. Web 2.0 e redes sociais na educação. São Paulo: Artesanato Educacional, 2013.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.); GOMES, Romeu; DESLANDES, Suely Ferreira. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 30. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. 108 p.
MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciênc. Educ., Bauru (SP), v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. 2. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. Ijuí: Ed. Unijuí, 2007.
MUÑOZ, Caroline Lego; TOWNER, Terri. Back to the wall: how to use Facebook in the classroom. First Monday, v.16, n.12, 5 dez. 2011.
PAULA, M.C. de. A prática pedagógica na formação de professores com o uso de TDIS sob o foco das objetivações de Agnes Heller: Brasil e Portugal num estudo de caso múltiplo integrado. 2018. 370p. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS, 2018.
PAULO, R.M.; SANTOS, J.C.A. de P. Avaliação em matemática: uma leitura de concepções e análise do vivido na sala de aula. Revista Ciênc. Educação, v.17, n.1, 2011. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132011000100012
SAEB – Sistema de Avaliação da Educação Básica. Disponível em: < http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/inep-se-prepara-para-implantacao-do-novo-saeb-em-2021/21206>. Acesso em: 4 abr. 2021.
SANTAELLA, Lúcia. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.
SANTOS, K.M. dos. A AULA NÃO É MAIS PRESENCIAL, E AGORA? Tecnologias e experiências docentes em tempos de COVID-19. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana – vol. 11 - número 2 – 2020, p. 1-22.
SANTOS, S.A. Explorações da linguagem escrita nas aulas de matemática. In: NACARATO, A.M.; LOPES, C.E. (Org.). Escrituras e leituras na educação matemática. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2005. p. 127-142.
SOUZA, P. F. C. de. O uso das tecnologias digitais no desenvolvimento da cognição numérica: uma proposta de formação continuada para os professores da educação básica. 2020. 147p. Dissertação (Mestrado em Ensino) - Universidade Estadual do Norte do Paraná – UENP. Disponível em: <https://uenp.edu.br/mestrado-ensino-dissertacoes/ppgen-dissertacoes-defendidas-3-turma-2018-2019/16448-patricia-ferreira-concato-de-souza/file
SCHROEDER, Jacob; GREENBOWE, Thomas J. The chemistry of Facebook: using social networking to create an online community for the organic chemistry. Innovste: Journal of Online Education, v.5, n.4, abr./maio 2009.
STAKE, Robert E. Pesquisa qualitativa. Estudando como as coisas funcionam. Porto Alegre: Penso, 2011.
STURGEON, C. Michael; WALKER, Cristin. Faculty on Facebook: confirm or deny? 14th Annual Instructional Technology Conference, Middle Tennessee State University, Murfreesboro, Tennessee, 29-31 mar. 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.