5th grade students in the elementary school learning to interpret and build tables from teaching sequences
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.250531Keywords:
statistics, early years, teaching and learning, teaching sequence, tableAbstract
The table is a representation that allows organizing data, and mainly, it allows reflecting on them to make decisions. It can also be considered one of the contents that help to develop people's statistical literacy. Therefore, the teaching and learning ofthis representation fundamental. This article aims to reflect on two teaching proposals developed with classes of students from the 5th grade of elementary school (10 to 11 years old) for learning tables. The first proposal focused on promoting the ability to interpret single and double entry tables using Excel software. The second explored the construction of a single table based on the classification of raw data and the interpretation of a double-entry table. Both proposals enabled the students to work with significant data from real sources, in which students were led to understand the table representation, to reflect on the data critically, and to give their opinion on them to make decisions. Thus, we argue that it is necessary to adopt different resources that can make possible a greater expansion of students' learning of tables as a way to promote statistical literacy.References
AMORIM, N. D.; SILVA, R. L. Apresentação e utilização de tabelas em livros didáticos de Matemática do 4º e 5º anos do Ensino Fundamental. EM TEIA - Revista de Educação Matemática e Tecnologia Iberoamericana. Recife, v. 7, n. 1, p.1-21, 2016.
ARTEAGA, P.; BATANERO, C.; CAÑADAS, G.; CONTRERAS, J. M. Las tablas y gráficos estadísticos como objetos culturales. Números, Granada, n. 76, v. 1, p. 55-67, 2011.
BATANERO, C.; DIAZ, C. Estadística con proyectos. Granada: Universidad de Granada, 2011. Impresión: ReproDigital. Facultad de Ciencias Avda. Fuentenueva s/n. 18071, Granada.
BEN-ZVI, D. Statistical reasoning learning environment. EM TEIA - Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana. Recife, v. 2, n. 2, p. 1-13, 2011.
BEN-ZVI, D.; GARFIELD, J. (ed.). The challenge of developing statistical literacy, reasoning and thinking. Dordrecht: Kluwer, 2004.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Versão Final. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 01 mar. 2021.
CARNEIRO, R.; PASSOS, C. Vivências de professores de matemática em início de carreira na utilização das tecnologias da informação e comunicação. Zetetike. Campinas, v. 17, n. 32, p. 101-134, 2009.
CAZORLA, I.; MAGINA, S.; GITIRANA, V.; GUIMARÃES, G. Estatística para os anos iniciais do Ensino Fundamental. Brasília: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2017. E-book.
CURI, E.; NASCIMENTO, J. C. P. O trabalho com gráficos e tabelas nos currículos prescritos, apresentados, praticados e avaliados. In: Encontro de Combinatório Estatísticas e Probabilidade dos anos iniciais. Recife, Anais [...], Brasília: Sbem, 2016. p. 1-12.
ESTEVAM, E. J. G.; KALINKE, M. Recursos tecnológicos e ensino de Estatística na educação básica: um cenário de pesquisas brasileiras. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 21, n. 2, p. 104-117, 2013.
ESTRELLA, S. El objeto tabla: un estudio epistemológico, cognitivo y didáctico. 2014. Tese (Doutorado) - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Valparaíso, 2014.
EVANGELISTA, B.; GUIMARÃES, G.; OLIVEIRA, I. Propostas de atividades com tabelas em livros didáticos de Matemática dos anos iniciais do Ensino Fundamental do Brasil e do Quebec. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, v. 14, n. 1, p. 14-25, 2021.
GAL, I. Assessing students’ interpretations of data: conceptual and pragmatic issues. In: INTERNATIONAL CONGRESS ON MATHEMATICS EDUCATION, 8., 1996, Seville. Proceedings […]. Hawthorne: Swinburne Press, 1996. Disponível em: https://iase-web.org/documents/papers/icme8/Gal.pdf?1402524931. Acesso em: 01 fev. 2021.
GAL, I. Adults Statistical Literacy: meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, v. 70, n. 1, p. 1-25, 2002. Disponível em: https://iase-web.org/documents/intstatreview/02.Gal.pdf. Acesso em: 01 fev. 2021.
GIOT, B.; QUITTRE, V. Les tableaux à double entrée dans les écrits scientifiques des jeunes élèves. Cahiers des Sciences de l’Éducation, Liège, p. 103-124, 2008.
GITIRANA, V. A pesquisa como eixo estruturador da Educação Estatística. In: BRASIL. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Caderno 7 (Educação Estatística). Brasília: Ministério da Educação, 2014. p. 7-20.
GUIMARÃES, G. L.; GITIRANA, V. Estatística no Ensino Fundamental: a pesquisa como eixo estruturador. In: BORBA, Rute; MONTEIRO, Carlos (orgs.). Processo de Ensino Aprendizagem em Educação Matemática. Recife: Editora da Universidade Federal de Pernambuco, 2013. p. 93-132.
GUIMARÃES, G. L.; OLIVEIRA, I. Construção e interpretação de gráficos e tabelas. In: BRASIL. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Caderno 7 (Educação Estatística). Brasília: Ministério da Educação, 2014. p.21-38.
GUIMARÃES, G. L.; GITIRANA, V.; CAVALCANTE, M.; MARQUES, M. Livros didáticos de Matemática nas séries iniciais: Análise das atividades sobre gráficos e tabelas. In: Encontro Nacional de Educação Matemática, 9., 2007, Belo Horizonte. Anais [...]. Brasília: Sbem, 2007.
INSTITUTO PAULO MONTENEGRO. Inaf Brasil 2018: Resultados preliminares. São Paulo: IPM, 2018. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1ez-6jrlrRRUm9JJ3MkwxEUffltjCTEI6/view. Acesso em: 05 nov. 2020.
KEMP, M.; KISSANE, B. A five-step framework for interpreting tables and graphs In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON TEACHING STATISTICS (ICOTS8), 8., 2010, Ljubljana, Slovenia. Proceedings […]. [S. l.]: Iase, 2010. Disponível em: https://researchrepository.murdoch.edu.au/id/eprint/6240/. Acesso em: 15 nov. 2020.
MARTÍ, E.; SEDANO, E.; LA CERDA, C. Alfabetización gráfica. La apropiación de las tablas como instrumentos cognitivos. Contextos, Córdoba, años IX e X, n. 10, p. 65-78, 2010. Disponível em: https://www.unrc.edu.ar/publicar/cde/Contextos_10.pdf. Acesso em: 03 fev. 2021.
PEREIRA, R. F.; CONTI, K. C. O Tratamento da Informação Presente em Livro Didático de Matemática do 5º Ano do Ensino Fundamental. Momentum, Atibaia, v. 1, p. 121-134, 2011. Disponível em: https://momentum.emnuvens.com.br/momentum/article/view/62. Acesso em: 01 abr. 2021.
SALCEDO, A. Actividades de Tablas Estadísticas en Textos Escolares de Matemáticas: Statistical Table Activities in School Texts of Mathematics. Revista Digital: Matemática, Educación e Internet, Cartago, v. 20, n. 2, p. 1-16, 2020. Disponível em: https://revistas.tec.ac.cr/index.php/matematica/article/view/5044. Acesso em: 01 abr. 2021.
VALENTE, J. A. A espiral da aprendizagem e as Tecnologias de Informação e Comunicação: repensando conceitos. In: JOLY, M. C. R. A. (org.). A tecnologia no ensino: implicações para aprendizagem. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002. p. 15-37.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.