Potentialities of a didactical sequence to teach measures of central tendency in the early school years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.250551

Keywords:

central tendency measures, elementary school, investigative cycle, statistical cube

Abstract

The Central Tendency Measures –Mode, Median and Mean -, are fundamental in the process of summarizing data, in understanding the characteristics of the phenomena and in assisting in decision making. For this reason, its teaching has been the object of investigation, especiallyin the early years of schooling. One of the problems faced is due to the abstract way in which these are presented to children, who are still in the process of mathematical literacy. In this article we analyze the potentialities and limitations, from the theoretical point of view, of a sequence to teach TCM in the early years, built by going through the phases of the investigative cycle in which children collect and analyze their own data, using the statistical cube as a tool. manipulable concrete materialto represent and work the TCM. As a theoretical framework to support the TCM we support the Conceptual Fields Theory (CFT). It is a theoretical reflection based on the evidence of related works. It is hoped that these reflections will encourage teachers and researchers to search for methodologies that enable children to experience and monitor the transformation of raw data into these statistics, giving them meaning and appropriating this conceptual field so important in the statistical formation of students.

Author Biographies

Irene Mauricio Cazorla, Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)

Doutora em Educação pela Unicamp, professora do Mestrado em Educação Matemática da UESC.

Sandra Maria Pinto Magina, Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)

Doutora em Mathematics Education pela University of London, professora do Mestrado em Educação Matemática da UESC.

Cláudio Vitor Santana, Colégio Estadual de Educação Profissional em Biotecnologia e Saúde (CEEP)

Mestre em Educação Matemática, professor de Matemática do Colégio Estadual de Educação Profissional em Biotecnologia e Saúde (CEEP)

References

ALSINA, A.; VÁSQUEZ, C.; MUÑIZ-RODRIGUEZ, L.; RODRIGUEZ-MUÑIZ, L. ¿Cómo promover la alfabetización estadística y probabilística en contexto? Estrategias y recursos. Épsilon - Revista de Educación Matemática, Logroño, n. 104, p. 99-128, 2020.

ANDRADE, V. Os conceitos de Medidas de Tendência Central e de Dispersão na formação estatística no Ensino Médio no Brasil e na França. Abordagem exploratória no quadro da Teoria Antropológica do Didático e da Teoria dos Campos Conceituais. 2013. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências) - Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2013.

BATANERO, C. Significado y comprensión de las medidas de tendencia central. UNO, v. 25, p. 41-58, 2000.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC, 1997.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. 3º e 4º ciclos do Ensino Fundamental. Brasília: MEC, 1998.

BRASIL. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Grandezas e Medidas. Brasília: MEC, 2014. https://wp.ufpel.edu.br/obeducpacto/files/2019/08/Unidade-6-3.pdf.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Educação é a base. Brasília: MEC, 2018.

BUEHRING, R. S. Análise de dados no início da escolaridade: uma realização de ensino por meio dos registros de representação semiótica. 2006. 133 f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006.

CAZORLA, I.; HENRIQUES, A.; SANTANA, C. O papel dos ostensivos na representação de variáveis estatísticas qualitativas. Bolema, São Carlos, v. 34, p. 1243-1263, 2020.

CAZORLA, I.; MAGINA, S.; GITIRANA, V.; GUIMARÃES, G. Estatística para os anos iniciais do ensino fundamental. Brasília: Sociedade Brasileira de Educação Matemática - SBEM, 2017.

CAZORLA, I.; SANTANA, E.; UTSUMI, M. O campo conceitual da média aritmética: uma primeira aproximação conceitual. Revemat, Florianópolis, v. 14, Edição Especial Educação Estatística, p. 1-21, 2019.

CAZORLA, I.; UTSUMI, M.; MONTEIRO, C. Variáveis estatísticas e suas representações em gráficos: reflexões para seu ensino. Números, Tenerif, v. 106, p. 23-32, 2021.

CHICK, H. Tools for transnumeration: early stages in the art of data representation. In: PUTT, I.; FARAGHER, R.; MCLEAN, M. (Eds.). Proceedings of the 27th Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia (p. 167-174). Sydney: MERGA, 2004.

COBO, B. Significados de las medidas de posición central para los estudiantes de secundaria. 2003. Tese (Doutorado) - Universidade de Granada. 2003. https://www.ugr.es/~batanero/pages/ARTICULOS/tesiscobo.pdf.

COBO, B.; BATANERO, C. La mediana en la educación secundaria obligatoria: ¿un concepto sencillo? UNO, v. 23, p. 85-96, 2000.

FIGUEIREDO, T. Mediana e quartis: um caso de estudo das dificuldades de aprendizagem de alunos do 8.º ano de escolaridade. 2017. Dissertação (Mestrado em Matemática para professores) - Universidade de Aveiro]. 2017. Disponível em: https://ria.ua.pt/bitstream/10773/21920/1/Disserta%C3%A7%C3%A3o_Teresa_Figueiredo.pdf.

MAGINA, S.; LAUTERT, S.; CAZORLA, I. A Teoria dos Campos Conceituais na sala de aula. In: MAGINA; SPINILO; LAUTERT (Orgs.). Processos Cognitivos e Linguísticos na Educação Matemática. Teorias, Pesquisas e Salas de Aula (in press).

MAKAR, K.; RUBIN, A. A framework for thinking about informal Statistical inference. Statistics Education Research Journal, v. 8, n. 1, p. 82-105, 2009. https://www.stat.auckland.ac.nz/~iase/serj/SERJ8(1).pdf#page=85.

MAYÉN, S.; COBO, B.; BATANERO, C.; BALDERAS, P. Comprensión de las medidas de posición central en estudiantes mexicanos de bachillerato. Unión, v. 9, p. 187-201, 2017. http://www.fisem.org/www/union/revistas/2007/9/Union_009_016.pdf.

OLIVEIRA, T. Contribuições das disciplinas de estatística na formação do futuro professor de Matemática para a Educação Básica. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Universidade Estadual de Santa Cruz, Santa Cruz, 2020.

SANTANA, C. Relações entre variáveis estatísticas na contextualização e apropriação da função afim. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Universidade Estadual de Santa Cruz, Santa Cruz, 2020.

SILVA, C.; MAGINA, S.; SILVA, E. Homem Vitruviano. In: CAZORLA, I.; SANTANA, E. (Orgs.). Do Tratamento da Informação ao Letramento Estatístico. Itabuna: Via Litterarum, 2010. pp. 80-93.

SOUZA, A. C. A Educação Estatística na infância. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Unicsul, São Paulo, 2007.

SOUZA, M.; TINTI, D. O laboratório de ensino de Matemática e o ensino de Estatística: socializando reflexões e possibilidades a partir de uma vivência no curso Licenciatura em Matemática. In: Encontro Nacional de Educação Matemática, 2013, Curitiba. Anais... Curitiba: SBEM, 2013. p. 1-9. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/anais/XIENEM/pdf/3094_1728_ID.pdf.

VERGNAUD, G. A Classification of Cognitive Tasks and Operations of Thought Involved in Addition and Subtraction Problems. In. Addition and Subtraction: a cognitive Perspective. New Jerssey: Lawrense Erlbaun, 1982. p. 39-59.

VERGNAUD, G. Didactics as a Content-oriented Approach to Research on the Learning of Physics, Mathematics and Natural Language. New Orleand: AERA, 1984, p. 1-22.

VERGNAUD, G. Conclusion. In: JANVIER, C. (Ed.). Problem of Representation in the Teaching and Learning of Mathematics. London: LEA publishers. 1987, p. 227-232.

VERGNAUD, G. La théorie des champs conceptuels. Recherches en Didactique des Mathématiques, Grenoble, v. 10, n. 23, p. 133-170, 1990a.

VERGNAUD, G. Epistemology and Psychology of Mathematics Education. In NESHER, P.; KILPATRICK, J. Cognition and Practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1990b. p. 14-30.

VERGNAUD, G. A Teoria dos Campos Conceituais. In: J. Brun. Didáctica das matemáticas. Lisboa: Instituto Piaget, 1996, p. 155-191.

WILD, C.; PFANNKUCH, M. Statistical thinking in empirical enquiry. International Statistical Review, 1999, v. 67, p. 223-265. https://doi.org/10.1111/j.1751-5823.1999.tb00442.x.

Published

2021-08-03

How to Cite

Cazorla, I. M., Magina, S. M. P., & Santana, C. V. (2021). Potentialities of a didactical sequence to teach measures of central tendency in the early school years. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 12(3). https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.250551

Issue

Section

Articulações entre Ensino e Pesquisa em Educação Matemática nos anos iniciais