Let’s go beyond "Once upon a time": children's literature, mathematics and ethnic-racial issues in the early years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.250559

Keywords:

literatura infantil, anos iniciais, educação matemática, diversidade, relações étnico-raciais

Abstract

This article aims to understand the potential of working with mathematics connected to children's literature  and ethnic-racial  issues  in  the  early  years  of  elementary  school.  Based  on  a  qualitative methodology, the production of data was carried out in a class of the first year of a public school, in a city of the Mato Grosso do Sul (MS). The data were recorded through videos, photos and notes in the researcher's field diary. In the research, a didactic sequence developed over three days was analyzed, which worked on contents related to quantities and measurements from the book: "Mama Panya’s Pancakes", by Mary and RichChamberlin. The results indicate that students became more participatory when the mathematical concept is introduced through a history of children's literature, allowing integer and fractional numbers to be taught from a significant context in which each one had a referent in the recipe of the book. The presence of black characters in history, including as a protagonist, in a positive context contributes to the construction of a positive cultural identity, to the recognition and appreciation of cultural diversity.

References

ADAM, Márcia Viviane dos Santos; JELINECK, Karin Ritter. Álgebra no ciclo de alfabetização: possibilidade de prática por meio da literatura infantil. In: XIII ENEM - Encontro Nacional de Educação Matemática, 2019, Cuiabá/MT. Anais, Mato Grosso, 2019. Disponível em: <https://www.sbemmatogrosso.com.br/ >. Acesso em: 20 jul. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: cadernos de formação, 2014. Disponível em: <https://wp.ufpel.edu.br/obeducpacto/category/pnaic-2014-cadernos-de-matematica/>. Acesso em: 28 out. 2020.

BRASIL. Presidência da República Casa Civil. Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/2003/ L10.639.htm>. Acesso em: 30 out. 2020.

CASTRO, Eliziane Rocha; NERES, Raimundo Luna; NASCIMENTO, Francisco Jeovane do; SOUSA, Gabriel Linhares de. Matemática e literatura: trabalhando conceitos matemáticos por meio de histórias, poemas e desafios. In: XIII ENEM - Encontro Nacional de Educação Matemática, 2019, Cuiabá/MT. Anais..., Mato Grosso, 2019. Disponível em: <https://www.sbemmatogrosso.com.br/ >. Acesso em: 20 jul. 2020.

CHAMBERLIN, Mary; CHAMBERLIN, Rich. As panquecas de Mama Panya. São Paulo: Edições Sm, 2005. 48 p. (Coleção Cantos do Mundo). Tradução Claudia Ribeiro Mesquita. Ilustrações Julia Cairns.

COELHO, Marciele Nazaré; CONSTANTINO, Francisca de Lima. Contributions of Brazilian Educational Policies: Possibilities of Dialogue and Appreciation of Ethnic and Racial Diversity in the School Context. IJRS – International Journal of Roma Studies v. 2, n. 1, March 2020 pp. 41-63. Roma. 2020. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.17583/ijrs.2020.5120>. Acesso em: 15 jun. 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. Organização e participação Ana Maria de Araújo Freire. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

FREITAS, Daniela Amaral Silva. Literatura infantil dos kits de literatura afro-brasileira da PBH: Um currículo para ressignificação das relações étnico-raciais. 2014. 280 f. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Educação, Belo Horizonte, 2014. Disponível em: . Acesso em: 25 nov. 2020.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. Rio de Janeiro / São Paulo: Record, 2004. Disponível em: . Acesso em: 28 out. 2020.

GUTSTEIN, Eric. Reading and writing the world with mathematics: toward a pedagogy for a social justice. New York: Routledge, 2006.

LANNES, Marina Badaró. O ‘empoderamento crespo’ na literatura infantil. 2019. 115f. Dissertação (Mestrado em Ensino) - Universidade Federal Fluminense, Santo Antônio de Pádua, 2019. Disponível em: <http://pdi.sites.uff.br/wp-content/ uploads/ sites/147/2019/09/DISSERTACAO-Marina-Badaro-Lannes.pdf>. Acesso em: 27 ago. 2020.

LINO, Trinidad Sanabria. Diccionario avañe´ẽ ilustrado. 7. ed. Buenos Aires: Ruy Díaz, 2008. 736p.

LOPES, Laurilene Cardoso da Silva; FILHO, Vicente Henrique de Oliveira. Literatura infantil como possibilidade de ampliação do conhecimento matemático: prática docente de uma professora alfabetizadora. In: XIII ENEM - Encontro Nacional de Educação Matemática, 2019, Cuiabá/MT. Anais, Mato Grosso, 2019. Disponível em: <https://www.sbemmatogrosso.com.br/>. Acesso em: 20 jul. 2020.

MONTOITO, Rafael. Entrelugares: pequeno inventário inventado sobre matemática e literatura. Bolema [online], v. 33, n. 64, p. 892-915, 2019. Disponível em: < https:// www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0103-636X>. Acesso em: 26 out. 2020.

MUNANGA, Kabengele (Org.) Superando o Racismo na Escola. Brasília: MEC, 2005.

PEREIRA, Sara da Silva; DIAS, Lucimar Rosa. Entre colos e afetos: a hora e a vez dos bebês na literatura infantil de temática da cultura africana e afro-brasileira. Revista da ABPN, v. 12, n. 33, p. 178-196, 2020. Disponível em: <https://abpnrevista.org.br/index.php/site/article/view/1008/873>. Acesso em: 25 nov. 2020.

PINHEIRO, Maiara Gabrieli; BEZERRA, Renata Camacho. Literatura e Matemática: a contação de história como ferramenta no processo de ensino da matemática. In: XIII ENEM - Encontro Nacional de Educação Matemática, 2019, Cuiabá/MT. Anais, Mato Grosso, 2019. Disponível em: . Acesso em: 20 jul. 2020.

REIS, Camila Maria dos; JULIO, Rejane Siqueira; EUFRÁSIO, Daniela Aparecida. Educação matemática e literatura infantil. . In: XIII ENEM - Encontro Nacional de Educação Matemática, 2019, Cuiabá/MT. Anais..., Mato Grosso, 2019. Disponível em: <https://www.sbemmatogrosso.com.br/ >. Acesso em: 20 jul. 2020.

SANTOS, Francieli Aparecida Prates dos; CIRÍACO, Klinger Teodoro. Possibilidades de trabalho com matemática e literatura infantil no ciclo da alfabetização a partir do acervo do PNAIC. In: XIII ENEM - Encontro Nacional de Educação Matemática, 2019, Cuiabá/MT. Anais, Mato Grosso, 2019. Disponível em: . Acesso em: 20 jul. 2020.

SILVA, Izabela Cristina Bezerra da; ANDRADE, Amanda Regina dos Santos; GUIMARÃES, Gilda Lisbôa. Literatura infantil e aprendizagem de estatística. In: XIII ENEM - Encontro Nacional de Educação Matemática, 2019, Cuiabá/MT. Anais..., Mato Grosso, 2019. Disponível em: <https://www.sbemmatogrosso.com.br/>. Acesso em: 20 jul. 2020.

SOUZA, Ana Paula Gestoso; CARNEIRO, Reginaldo Fernando. Um ensaio teórico sobre literatura infantil e matemática: práticas de sala de aula. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v. 17, n. 2, p. 392-418, 2015. Disponível em: < https://revistas. pucsp.br/ emp/article/viewFile/17171/pdf>. Acesso em: 20 set. 2020.

SOUZA, Marinalva Conceição de; CÔCO, Dilza. Formação de professores de anos iniciais: interfaces entre literatura infantil e grandezas e medidas. In: XII ENEM- Encontro Nacional de Educação Matemática, 2016, São Paulo – SP. Anais, São Paulo, 2016. Disponível em: <http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/autores-B.html>. Acesso em: 20 ago. 2020.

WEISSHEIMER, Raquel Fensterseifer; CUNHA, Aline Vieira da; MONTOITO, Rafael. O desenvolvimento das relações topológicas na construção do espaço pela criança: a literatura como uma via de acesso. In: XIII ENEM - Encontro Nacional de Educação Matemática, 2019, Cuiabá/MT. Anais..., Mato Grosso, 2019. Disponível em: <https://www.sbemmatogrosso.com.br/>. Acesso em: 20 jul. 2020.

Published

2021-08-03

How to Cite

Cidreira, A. C., & Faustino, A. C. (2021). Let’s go beyond "Once upon a time": children’s literature, mathematics and ethnic-racial issues in the early years. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 12(3). https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.250559

Issue

Section

Articulações entre Ensino e Pesquisa em Educação Matemática nos anos iniciais