Modeling and mathematics classes: some student’s perceptions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.252556

Keywords:

final years of elementary school, basic education, mathematics education, mathematical modeling

Abstract

This  article  aims  to  present  and  understand  what  is  revealed  from  the  discourses  of  9th  grade students after the development of a Mathematical Modeling activity involving braking. To this end, the research adopted a qualitative approach, making use of data from interviews conducted with  9th  grade  students  after  they  finish  a  Mathematical  Modeling  activity.  The  discussion concerning  the  objective  of  this  article  indicate  some  of  the  students'  perceptions  about  the initial difficulty of understanding the activity. It also reveals the practices that the students are used to and an uneasiness with the shift in the teacher's posture from a transmitter to a mediator of  the  activity.  The  research  provides  evidence  of  the  dialogue  and  collaboration  among  the students  when  working  in  groups. These  findings  contribute  to  a  discussion  on  how  Modeling can be implemented and should be more present in Mathematics classes.

Author Biographies

Lahis Braga Souza, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Doutora em Educação Matemática

Régis Forner, Secretaria da Educação do Estado de São Paulo (SEDUC-SP)

Doutor em Educação Matemática

References

ALMEIDA, Lourdes Maria Werle de; SILVA, Karina Alessandra Pessoa; VERTUAN, Rodolfo Eduardo. Modelagem Matemática na Educação Básica. São Paulo: Editora Contexto, 2013.

ALMEIDA, Lourdes Maria Werle de; VERTUAN, Rodolfo Eduardo. Discussões sobre “como fazer” modelagem na sala de aula. In: ALMEIDA; Lourdes Maria Werle de; ARAÚJO, Jussara de Loiola; BISOGNIN, Eleni(org). Práticas de Modelagem Matemática na Educação Matemática. Londrina: Eduel, 2011, p. 19-44.

ALRØ, Helle; SKOVSMOSE, Ole. Diálogo e Aprendizagem em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith.; O método nas Ciências Sociais. In: ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith; GEWAMDSZNADJDER, Fernando. O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. 2ª edição. São Paulo: Pioneira, 2001. p. 107-188.

AMADOR, Ivonete Pereira. A Matemática nos anos finais do Ensino Fundamental: um estudo visando conhecer as principais dificuldades de ensino e aprendizagem em cachoeira do sul (RS). 2017. 136 p. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Maria, RS, 2017.

ANGELO, Claudia Laus. Uma leitura das falas de alunos do ensino fundamental sobre a aula de matemática. 2012. 159 f. Tese - (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2012.

ARAÚJO, Jussara de Loiola. Uma abordagem Sócio-crítica da Modelagem Matemática: a perspectiva da educação matemática crítica. Alexandria. Florianópolis, SC, v. 2, n. 2, p.55-68, jul. 2009.

BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem matemática na sala de aula. Perspectiva, Erechim, v. 27, n. 98, p. 65-74, jun. 2003.

BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem Matemática: concepções e experiências de futuros professores. 2001. 253f Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho,” Rio Claro, 2001.

BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem Matemática: O que é? Por que? Como? Veritati. n. 4, p. 73- 80, 2004.

BARBOSA, Jonei Cerqueira. O que pensam os professores sobre a modelagem matemática? Zetetiké. Campinas, v. 7, n. 11, p. 67-85, 1999.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal, Porto Editora, 1999.

BRUM, Aline de Lima; FELCHER, Carla Denize Ott; MACHADO, Celine Costa; PEREIRA, Elaine Corrêa. A produção de Performance Matemática Digital a partir da obra “O diabo dos números”. Revista de Ensino de Ciências e Matemática (REnCiMa),v. 10, n. 6, p. 120, 10 dez. 2019.

CEOLIM, Amauri Jersi. Modelagem Matemática na Educação Básica: obstáculos e dificuldades apontadas por professores. 2015. 151f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2015.

CEOLIM, Amauri. Jersi; CALDEIRA, Ademir Donizeti. Modelagem matemática na educação básica: dificuldades apresentadas pelos professores recém-egressos formados em modelagem na perspectiva da educação Matemática. Revista NUPEM (Online), v. 8, p. 121-136, 2016.

CEOLIM, Amauri J.; CALDEIRA, Ademir Donizeti. Modelagem Matemática na Educação Matemática: Obstáculos Segundo Professores da Educação Básica. Educação Matemática em Revista, v. 1, p. 25-34, 2015.

COHEN, Elizabeth G; LOTAN, Raquel A. Planejando o trabalho em grupo. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2017.

D’AMBROSIO, Beatriz S. Como ensinar matemática hoje? Temas e Debates, SBEM. Ano II. N. 2. p 15-19 Brasília, 1989.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Prefácio. In: BORBA, Marcelo C.; ARAÚJO, Jussara L. (Orgs). Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

DESLAURIERS, Jean-Pierre; KÉRISIT, Michèle. O delineamento da pesquisa qualitativa. In: POUPART, Jean et.al. A Pesquisa Qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

FETZER, Fernanda; BRANDALISE, Mary A. T. Processo ensino aprendizagem de matemática: o que dizem os alunos? In: X Encontro Nacional de Educação Matemática: Educação Matemática, Cultura e Diversidade, 2010, Salvador. Anais de X ENEM, 2010.

FIORENTINI, Dario. Pesquisar práticas colaborativas ou pesquisar colaborativamente? In: BORBA, Marcelo de Carvalho; ARAÚJO, Jussara de Loiola (Org) Pesquisa qualitativa em educação matemática. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

FORNER, Régis. Modelagem Matemática e o Legado de Paulo Freire: relações que se estabelecem com o currículo. 2018. 200 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) –Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2018.

FORNER, Régis; MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. Situações-Limites, Utopia, Inéditos-viáveis e Insubordinação criativa em práticas de modelagem. In. X Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática. Anais da X Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática, 2017.

FORNER, Régis; MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. Modelagem e o legado de Paulo Freire: sinergias e possibilidades para a Educação Básica. Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 16, n. 21, p. 57-70, jan./abr. 2019.

FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

FREIRE, Paulo. Paulo Freire: entrevista. [1996]. Entrevistador: D’AMBROSIO, Ubiratan. [S.l]: [s.n], 1996. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=o8OUA7jE2UQ>. Acesso em 22 de março de 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 48 ed. Edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido.17. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. SHOR, Ira. Medo e Ousadia: O Cotidiano do Professor. Rio de Janeiro. Editora Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Partir da infância: diálogos sobre educação.1º ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

GADANIDIS, George; SCUCUGLIA, Ricardo. R. S. Windows into Elementary Mathematics: Alternate public images of mathematics and mathematicians. Acta Scientiae (ULBRA), v. 12, p. 8-23, 2010.

JAKUBOVIC, José; IMENES, Luiz M. P.; LELLIS, Marcelo C. T. Para que serve a Matemática? São Paulo: Atual, 1992.

MAGNUS, Maria Carolina Machado. Modelagem Matemática em sala de aula: principais obstáculos e dificuldades em sua implementação. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós- Graduação em Educação Científica e Tecnológica da Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina - SC, 2012.

MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. A Produção Matemática dos Alunos em Ambiente de Modelagem. 2004. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática), Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. Rio Claro, 2004.

MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. Delineando convergências entre Investigação Temática e Modelagem Matemática. In. V Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. Petrópolis, RJ. Anais. Petrópolis, 2012.

MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. Educação Matemática online: a elaboração de projetos de Modelagem Matemática. 2008. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas (IGCE), Universidade Estadual Paulista (UNESP), Rio Claro - SP, 2008.

MALHEIROS, Ana Paula dos Santos; FORNER, Régis; SOUZA, Lahis Braga. Paulo Freire e Educação Matemática: Inspirações e Sinergias com a Modelagem Matemática. Perspectivas da Educação Matemática. v. 14, n. 35, p. 1-22, 25 jun. 2021.

MEYER, João Frederico da Costa A; CALDEIRA, Ademir Donizetti; MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. Modelagem em Educação Matemática. 3 ed. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora, 2013.

RODRIGUES, Rodrigo Nogueira. Relação com o saber: um estudo sobre o sentido da matemática em uma escola pública. 2001. 167f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2001.

ROSA, Maria Virgínia de Figueiredo Pereira do Couto de; ARNOLDI, Marlene Aparecida Gonzalez. A entrevista na pesquisa qualitativa: mecanismos para validação dos resultados. Belo Horizonte. Autêntica, 2006.

SANTOS, Lozicler Maria Moro dos; BISOGNIN, Vanilde. Modelagem matemática por meio do tema poluição do ar, do solo e das águas. Vidya, Santa Maria, v. 24, n. 42, p. 125-144, 2007.

SANTOS, Vicido de Macedo. A matemática escolar, o aluno e o professor: paradoxos aparentes e polarizações em discussão. Cadernos do CEDES (UNICAMP), v. 28, p. 13-28, 2008.

SCUCUGLIA, Ricardo R da S. Narrativas Multimodais: a imagem dos matemáticos em performances matemáticas digitais. Bolema Rio Claro-SP, v. 28, p. 950-973, 2014.

SILVEIRA, Maria Rosâni Abreu. A Dificuldade da Matemática no Dizer do Aluno: ressonâncias de sentido de um discurso. Educação e Realidade, v. 36, p. 45-63, 2011.

SILVEIRA, Everaldo; CALDEIRA, Ademir Donizetti. Modelagem na sala de aula: resistências e obstáculos. Bolema, Rio Claro -SP. v. 26, n° 43, p. 1021-1047. 2012.

SKOVSMOSE, Ole. Cenários para investigação. Bolema, Rio Claro, n. 14, p. 66-91, 2000.

SOUZA, Lahis Braga. Modelagem Matemática: os olhares dos estudantes após o desenvolvimento de uma atividade. 2022. 216f. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2022.

SOUZA, Lahis Braga; MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. Pesquisas sobre Modelagem em Educação Matemática: que lugar ocupam os Alunos? In: XI Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática (XI CNMEM), 2019. Disponível em <http://eventos.sbem.com.br/index.php/cnmem/2019/paper/viewFile/609/912>. Acesso em: 10 jun de 2021.

TORTOLA, Emerson; ALMEIDA, Lourdes Maria Werle de. Reflexões a respeito do uso da modelagem matemática em aulas nos anos iniciais do ensino fundamental. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 2013, v. 94, n. 237.

Published

2022-05-27

How to Cite

Souza, L. B., & Forner, R. (2022). Modeling and mathematics classes: some student’s perceptions. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 13(1), 134–161. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.252556

Issue

Section

ARTIGOS