Training process with teachers who teach mathematic for the use of digital comics in Geometry’s teach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.254400

Keywords:

digital comics, teachers who teach mathematics, teaching geometry, teacher training

Abstract

This paper's objective is analyze the training process for the use of Digital Comics (Comics) in Geometry teaching offered to teachers who teach Mathematics in Basic Education. This work is a  cut  of  a  master's  study  and  is  grounded  in  the  context  of  Digital  Culture,  in  the  teaching  of Geometry (LEMOS, 2020; SILVA; GAYESKI, 2018) and in the reflections of the use of Comics in Education (KRENING; SILVA; SILVA, 2015; PESSOA, 2015; RAMOS, 2014). A qualitative approach  characterized  as  research-training  (SANTOS,  2019)  was  adopted,  with  89  teachers from  different  parts  of  Brazil,  during  2  months.  The  results  indicate  that,  after  the  training process,  the  use  and  production  of  HQDs  by  teachers  and  their  students  contributed  in  a significant and contextualized way to the teaching and learning of geometric contents in several teaching stages of Basic Education. The study made it possible to expand the didactic strategies that the participating teachers already have, using the Comics resource in a digital platform to improve   the   interaction   with   their   students   and   systematize   the   mathematical   contents, especially Geometry.

Author Biographies

Nahara Morais Leite, Universidade Federal de Pernambuco

Mestre em Educação Matemática e Tecnológica pelo Programa de pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica - Edumatec, da Universidade Federal de Pernambuco

Ana Beatriz Gomes Carvalho, Universidade Federal de Pernambuco

Doutora em Educação, professora (Associado 3) do Centro de Educação, lotada no Departamento de Ensino e Currículo e docente permanente do Programa de Pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica - EDUMATEC e do Programa de Mestrado Profissional - PROFGEO.

Cristiane Azevedo dos Santos Pessoa, Universidade Federal de Pernambuco

Doutora em Educação, professora (Associado 3) do Centro de Educação, lotada no Departamento de Ensino e Currículo e docente permanente do Programa de Pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica - EDUMATEC.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular, BNCC. Brasília, 2017.

CASTELLS, M. A sociedade em rede: a era da informação: economia, sociedade e cultural. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

COSTA, M. L. C. da; LINS, A. F. Trabalho colaborativo e utilização das tecnologias da informação e comunicação na formação do professor de Matemática. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v.2, n.3, p. 452-470, 2010.

EISNER, W. Quadrinhos e arte sequencial: princípios e práticas do lendário cartunista. 4ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

FRANCO, E. S. Novos suportes para as narrativas sequenciais. Entrevista realizada pelo professor Roberto Elísio dos Santos, em dezembro de 2008. Caderno.com: Publicação do Curso de Comunicação Social da Universidade Municipal de São Caetano do Sul, v. 4, n. 1, p. 3-6, 2009.

FREITAS, A. V.; LEITE, L. S. Com giz e laptop: da concepção à integração de políticas públicas de informática. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2011.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: O novo ritmo da informação. 3ª ed. São Paulo: Papirus, 2008.

KRENING, T. da. S.; SILVA, T. L. K. da.; SILVA, R. P. da. Histórias em quadrinhos digitais: linguagem e convergência digital. 9ª arte, v. 4, n. 2, p. 35-44, 2015.

LEMOS, A. Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura contemporânea. 8ª ed. Porto Alegre: Sulina, 2020.

LEMOS, A. Prefácio. In: BONILLA, M. H. S.; PRETTO, N. de. L. Inclusão digital: polêmica contemporânea. Salvador: EDUFBA, p.15-20 ,2011.

MONTEIRO, I. A. O desenvolvimento histórico do ensino de geometria no Brasil. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Universidade Estadual de São Paulo São José do Rio Preto – Unesp, São Paulo, 30f, 2012.

PESSOA, A. Pedagogia de projetos com histórias em quadrinhos e propagação de conteúdo pela internet 2.0: uma proposta complementar na educação básica. In: NETO, E. dos S.; SILVA, M. R. P. da. História em quadrinhos e práticas educativas, volume II: os gibis estão na escola, e agora?. São Paulo: Criativo, 2015.

PRETTO, N. de, L.; SILVEIRA, S. A. da. Cultura digital e educação: redes já!. In: PRETTO, N. de. L.; SILVEIRA, S. A. da (org.). Além das redes de colaboração: internet, diversidade cultural e tecnologias do poder. [online]. Salvador: Edufba, p. 75-83, 2008.

RICHIT, A. Apropriação do conhecimento pedagógico-tecnológico em Matemática e a formação continuada de professores. Doutorado em Educação Matemática, Universidade Estadual Paulista, 2010.

SANTOS, E. Pesquisa-formação na Cibercultura. Teresina: EDUFPI, 2019.

SANTOS, E. A mobilidade cibercultural: cotidianos na interface educação e comunicação. In: BONILLA, M. H.; PRETTO, N. De. L. Movimentos colaborativos, tecnologias digitais e educação. Brasília: Em aberto,v. 28, n. 94, p.134-145, 2015.

SILVA, M. R. P. da. “É uma história escorridinha”: crianças, culturas infantis e quadrinhos. In: NETO, E. dos S.; SILVA, M. R. P. da. História em quadrinhos e práticas educativas, volume II: os gibis estão na escola, e agora?. São Paulo: Criativo, p. 27-44, 2015.

SILVA, R. S. da.; GAYESKI, R. G. Uma experiência de geometria plana com tecnologias no ensino básico: um olhar a partir da teoria de Van Hiele. Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia: Canoas, v. 7, n. 1, p. 1-17, 2018.

SOUZA, M. J. A. Informática educativa na educação matemática: Estudo de Geometria no ambiente do software Cabri-Géomètre. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira) – Universidade Federal Ceará: Fortaleza, 179f, 2001.

VIANNA, C. P.; SETTON, M. da G. J. O conceito de gênero e a construção dos sujeitos femininos na família: o uso do cinema nas reflexões educacionais. In: SETTON, M. da G. J. (org.). A cultura da mídia na escola: ensaios sobre cinema e educação. São Paulo: Annablume, p. 83-100, 2004.

Published

2022-08-24

How to Cite

Leite, N. M., Carvalho, A. B. G., & Pessoa, C. A. dos S. (2022). Training process with teachers who teach mathematic for the use of digital comics in Geometry’s teach. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 13(2), 273–294. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.254400

Issue

Section

ARTIGOS