Hybrid Teaching in the Perception of Biological Sciences Undergraduates of Universidade Federal de Pernambuco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2023.254451

Keywords:

Teaching and learning, teacher training, Biology, Educational Technology

Abstract

In the contemporaneous educational scenario pandemic times of Covid-19 are experienced, with the blended teaching approach as alternative to re-signify the teaching process that has been present for years in the context of education. It requires a mix of face-to-face and online teaching, in addition to the use of elements such as personalization, flexibility, technology. education, sustained and disruptive innovation. The article aims at the perception of blended teaching of undergraduates in biological sciences in initial training with the interactive perspective in the teaching of biology in the pandemic context. It carries out a qualitative field study, exploratory and descriptive, using both online form and interviews. For data analysis, it applies an inductive method and content analysis. The results show that the undergraduates perceive blended learning as a competitor of other approaches such as remote teaching and simultaneous teaching, recognizing personalized activities, flexibility in the teaching process, the complexity and durability of increased activities and assigned time. with educational technologies, the relevance of interactivity in teaching and the knowledge of teaching practice. It is important that other perspectives are developed in order to stimulate the formation of teachers in this hybrid context, aiming at the improvement of educational processes.

Author Biographies

Suelma Amorim do Nascimento, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Mestre em Educação Matemática e Tecnológica pela UFPE/EDUMATEC.

Universidade Federal de Pernambuco- PE - Brasil.

suelma.amorim@ufpe.br

http://orcid.org/0000-0001-9809-7899

Marcelo Sabbatini, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Doutor em Teoria e História da Educação - Universidad de Salamanca (Espanha) e Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológia - UFPE- Universidade Federal de Pernambuco - PE - Brasil.

References

ARAÚJO, U. F. A quarta revolução educacional: a mudança de tempos, espaços e relações na escola a partir de tecnologias e inclusão social. ETD- Educação Temática Digital, vol. 12, 2011.

BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. (Org.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2016.

BROLEZZI, A. C. Empatia na relação aluno/professor/conhecimento. Encontro - Revista de Psicologia, vol. 17, n. 27, 2015.

CHRISTENSEN, C.; HORN, M.; STAKER, H. Ensino Híbrido: uma Inovação Disruptiva? Uma introdução à teoria dos híbridos. Clayton Christensen Institute, 2013. Disponível em http://porvir.org/wp-content/uploads/2014/08/PT_Is-K-12-blended-learning-disruptive- Final.pdf. Acesso em: 21 jun. 2022.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisas. 4ª ed. São Paulo: Atlas S/A, 2002.

GONÇALVES, E. P. Iniciação à pesquisa científica. São Paulo: Alínea, 2001.

HORN, M. B.; STAKER, H. Blended: using disruptive innovation to Improve Schools. San Francisco: Jossey-Bass, 2015.

KENSKI, V. M. Tecnologias ensino presencial e a distância. 9ª ed. Campinas, São Paulo: Papirus, 2012.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2007.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 5ª ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MORAN, J. M. Novas Tecnologias e o Re-Encantamento do Mundo. São Paulo: NovTec USP, 2018.

MINAYO, M. C. S. et al. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 1994.

VALENTE, J. A. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, vol. 4, 2014.

Published

2023-11-21

How to Cite

Nascimento, S. A. do, & Sabbatini, M. (2023). Hybrid Teaching in the Perception of Biological Sciences Undergraduates of Universidade Federal de Pernambuco. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 14(3), 90–117. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2023.254451

Issue

Section

ARTIGOS