Hybrid Teaching in the Perception of Biological Sciences Undergraduates of Universidade Federal de Pernambuco
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2023.254451Keywords:
Teaching and learning, teacher training, Biology, Educational TechnologyAbstract
In the contemporaneous educational scenario pandemic times of Covid-19 are experienced, with the blended teaching approach as alternative to re-signify the teaching process that has been present for years in the context of education. It requires a mix of face-to-face and online teaching, in addition to the use of elements such as personalization, flexibility, technology. education, sustained and disruptive innovation. The article aims at the perception of blended teaching of undergraduates in biological sciences in initial training with the interactive perspective in the teaching of biology in the pandemic context. It carries out a qualitative field study, exploratory and descriptive, using both online form and interviews. For data analysis, it applies an inductive method and content analysis. The results show that the undergraduates perceive blended learning as a competitor of other approaches such as remote teaching and simultaneous teaching, recognizing personalized activities, flexibility in the teaching process, the complexity and durability of increased activities and assigned time. with educational technologies, the relevance of interactivity in teaching and the knowledge of teaching practice. It is important that other perspectives are developed in order to stimulate the formation of teachers in this hybrid context, aiming at the improvement of educational processes.
References
ARAÚJO, U. F. A quarta revolução educacional: a mudança de tempos, espaços e relações na escola a partir de tecnologias e inclusão social. ETD- Educação Temática Digital, vol. 12, 2011.
BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. (Org.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2016.
BROLEZZI, A. C. Empatia na relação aluno/professor/conhecimento. Encontro - Revista de Psicologia, vol. 17, n. 27, 2015.
CHRISTENSEN, C.; HORN, M.; STAKER, H. Ensino Híbrido: uma Inovação Disruptiva? Uma introdução à teoria dos híbridos. Clayton Christensen Institute, 2013. Disponível em http://porvir.org/wp-content/uploads/2014/08/PT_Is-K-12-blended-learning-disruptive- Final.pdf. Acesso em: 21 jun. 2022.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisas. 4ª ed. São Paulo: Atlas S/A, 2002.
GONÇALVES, E. P. Iniciação à pesquisa científica. São Paulo: Alínea, 2001.
HORN, M. B.; STAKER, H. Blended: using disruptive innovation to Improve Schools. San Francisco: Jossey-Bass, 2015.
KENSKI, V. M. Tecnologias ensino presencial e a distância. 9ª ed. Campinas, São Paulo: Papirus, 2012.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2007.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 5ª ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MORAN, J. M. Novas Tecnologias e o Re-Encantamento do Mundo. São Paulo: NovTec USP, 2018.
MINAYO, M. C. S. et al. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 1994.
VALENTE, J. A. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, vol. 4, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Suelma Amorim do Nascimento, Marcelo Sabbatini

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.

